מערך שיעור
אירוע משפט – הבובה זהבה
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

משפטים מבוימים בנושא התנהגות חברתית. כלי המשמש ליישוב סכסוכים.

רקע

משפטים מבוימים הנם כלי רב ערך ליישוב סכסוכים ולהצעת חלופה אמיתית לאלימות בבית-הספר. בהפעלה יוצג אירוע הלקוח מחיי בית הספר והמעלה סוגייה של התנהגות חברתית. בעקבות האירוע ייערך משפט, הכולל קובץ חוקים, כתב אישום, צוות הגנה, צוות תביעה ושופטים, בסופו השופטים יכריעו מי אשם ומי זכאי.

מטרות

1. הקניית כללים לקבלת החלטות וקביעת אורחות חיים במסגרת אנושית – כללי דמוקרטיה.
2. הקניית כלים שיסייעו לתלמידים לגבש את ערכיהם ולהבין את היחסים הראויים בין הפרטים לבין המסגרת החברתית שבה הם חיים.
3. חיזוק המיומנות של חיבור טיעון מבוסס והצגתו בצורה משכנעת.
4. הקניית כלים יעילים להתמודדות עם בעיות חברתיות המתרחשות בכיתה.

הנחיות

בפעילות זאת שלושה שלבים:

שלב א: הנחיות להפעלת האירועים
הכנת בעלי תפקידים
בעלי התפקידים במשפט הם:
נציגי תביעה
נציגי הגנה
שופטים
1. הכיתה תבחר שלושה שופטים.

2. שאר תלמידי הכיתה יתחלקו ביחס שווה לשני צוותים: צוות תביעה וצוות הגנה.

כל שני תלמידים בצוות יקבלו לידיהם סעיף אישום אחד (ראו בהמשך-שלב ג) לצורך הכנת טיעון שיעלה במשפט.

1. תפקיד התביעה:
התביעה צריכה להוכיח את קיומם של כל שלושת היסודות הבאים:
א- הנאשם/ת עשו את המעשה המיוחס להם בכתב האישום.
ב- המעשה המיוחס לנאשם/ת מהווה עברה על חוקי הכיתה/התקנון (ראו בהמשך-שלב ג).
ג- לא הייתה לנאשם/ת הצדקה לביצוע העברה.

2. תפקיד ההגנה:
ההגנה צריכה להוכיח לפחות אחד משלושת היסודות הבאים:
א- הנאשם/ת לא עשו את המעשה המיוחס להם בכתב האישום.
ב- גם אם ביצע הנאשם/ת את המעשה המיוחס לו/לה בכתב האישום הרי שהמעשה לא מהווה עברה על חוקי הכיתה/התקנון.
ג- גם אם המעשה מהווה עברה – הרי הייתה לנאשם הצדקה לבצע אותו.

3. הכנת הטיעונים
א- נאומי הטיעון יהיו בני עמוד אחד.
ב- הנאומים יכילו טיעונים המבוססים על העובדות המתוארות באירוע, דוגמאות מחיי הכיתה ובית הספר, ואף דוגמאות ממקרים בארץ
שהתפרסמו בתקשורת. ניתן לשלב בהם מובאות ממקורות מתאימים וכן פתגמים ואמירות קולעות. מומלץ להדגיש את משמעותה
הפוגעת של התנהגות מסוימת.

4. תפקיד השופטים
באותו הזמן, השופטים יכינו את השאלות העקרוניות (החשובות) העולות מסעיפי האישום. בהמשך יופיעו השאלות העקרוניות (שלב ג) ,
בעזרתן המורים יוכלו לסייע לשופטים לאתר את הנושאים העקרוניים העולים מן האירוע. השופטים יציגו את השאלות העקרוניות לשני ,
הצוותים, במהלך המשפט.

הערה:
מומלץ לתת לתלמיד/ה הסובלים מבעיות משמעת את תפקיד פקיד בית המשפט. תפקידו/ה יהיה לדאוג לסדר ולשקט, ולקרוא בכל פעם בקול רם את סעיף האישום שעומדים לדון בו ואת החוק שהסעיף עוסק בו.

שלב ב: קיום המשפט

1. אחד השופטים (או הפקיד) קורא: "בית המשפט!", ובכך הוא מכריז על פתיחת הדיון בבית המשפט.
2. אחד השופטים (או הפקיד) קורא סעיף בכתב האישום ואת החוק שסעיף זה עוסק בו (ראו בהמשך-שלב ג).
3. השופט/ת היושב/ת במרכז מתפקד/ת כאב בית הדין. הוא/היא מבקש/ת מנציג/נציגי התביעה באותו סעיף לפתוח בטיעון (שהוכן מראש).
4. לאחר סיום נאום התביעה אב בית הדין מבקש מנציגי ההגנה לקום על רגליהם לטעון.
5. בסיום טיעוני ההגנה אב בית הדין מבקש מן הצדדים להשיב אלה לטענותיהם של אלה.
6. לאחר שני סבבים של תגובות הדדיות השופטים מציגים את "שאלת השופטים" – השאלה העקרונית, הנוגעת לאותו סעיף אישום.
7. השופטים מקציבים חמש דקות להתייעצות של הצוות כולו. כל צוות מתכנס סביב נציגיו לצורך חיפוש התשובה ההולמת לשאלת
השופטים. כל צוות צריך לתת את התשובה שתחזק את טיעוניו.
8. בתום חמש דקות הכול שבים למקומותיהם, והטוענים בסעיף זה מציגים את תשובותיהם לשאלת השופטים ומסכמים בנאום סיכום קצר.
בנאום הסיכום הם מסבירים כיצד תשובתם לשאלת השופטים מחזקת את הטיעון שלהם ביחס לאשמתו/ה או לחפותו/ה של הנאשם.
השופטים רשאים, לפי הצורך, להציג שאלות הבהרה לטוענים.
9. בתום נאומי הסיכום השופטים יוצאים למסדרון להתייעצות ולקבלת החלטה.
החלטתם צריכה לכלול שלושה מרכיבים:
א) האם הנאשם/ת אשם או זכאי? (בהתאם לחוק הקיים)
ב) ההנמקה להחלטת השופטים, הכוללת גם תשובה לשאלה העקרונית ("שאלת השופטים").
ג) מתן ניקוד לטיעון של צוות ההגנה וצוות התביעה. השופטים יחלקו 10 נקודות בין שני הצוותים.
10. בעת התייעצות השופטים במסדרון המורה יאפשר לתלמידים בכיתה להביע את דעותיהם באופן חופשי.
11. לאחר שהשופטים יחזרו לכיתה, יקרא אב בית הדין את החלטת השופטים ויודיע לצוותים על הניקוד שהוחלט.
12. לאחר מסירת החלטת השופטים יקציב המורה לכיתה עוד כמה דקות לצורך התייחסות להחלטה, אולם מבלי שיהיה בכך כדי לשנות
מפסק דינם של השופטים. בשלב זה יוכל גם המורה להביע את דעתו ואת הערותיו.
13. לאחר שהסתיים הדיון בסעיף אישום אחד עוברים לסעיף הבא.
14. בסיום יום הדיונים ירשמו השופטים את ההחלטות ואת ההנמקות על גיליון החלטות מיוחד, ויתלו אותו על קיר בכיתה.

שלב ג: האירוע

א. חוקי הכיתה
1. אסור ללעוג לחברים.
2. אין להכות חברים בזמן ריב ובכל זמן אחר.
3. לכל תלמיד/ה יש זכות השתתפות בפעילות החברתית בכיתה.
4. תורני הכיתה חייבים למלא את תפקידם ולדאוג לכיתה נקייה.
5. על כל התלמידים בכיתה להרים את הכיסאות בתום הלימודים.
6. אין להחליף מקומות ללא רשות המורה.
7. עם הצלצול על כל התלמידים להיכנס לכיתה, להתיישב בשקט, להוציא ספרים ומחברות ולחכות למורה.
8. אין לזלזל בדעות חברים גם אם הנכם מתנגדים להן.
9. אין לגעת בחפצים של חברים ללא רשותם.
10. יש לשמור על הניקיון של הכיתה ושל בית-הספר.

ב. האירוע:
הבובה זהבה/אהוד פלג
בהפסקה שוחחו כמה תלמידים על הרכב הצוות שיכין את שיעור החברה הקרוב בנושא בגרותם של ילדי הכיתה. רותי, הידועה בחיבתה
לבובות, אמרה שהיא רוצה להיכלל בצוות.
פנה אליה עופר ואמר: "רותי, בצוות כזה צריכים להיכלל רק אנשים בוגרים". רונן עלה על השולחן והחל לשאת 'נאום אהבה' לבובה זהבה, בחקותו את קולה של רותי. רותי התרגזה ורצתה לזרוק עליו את המטלית לניקוי הלוח. זיו התורן הבחין בכך ותפס את ידה. השניים החלו להיאבק עם המטלית, ולבסוף עיקם זיו את ידה של רותי וחילץ את המטלית. נועה, חברתה של רותי, רצתה לעזור לה, וכל עת המאבק דחפה את זיו מאחור, תוך שהיא צועקת: "פחדן אחד, חכם נגד בנות!" יורם ולימור, ישבו בצד וצחקו מן המחזה. בינתיים הורכב הצוות המכין, ורותי לא נכללה בו.

ג. כתב האישום

1. הכיתה מאשימה את עופר בעברה על הסעיפים 1 ו – 3 לחוק, בכך שאמר לרותי שבצוות יכולים להיכלל רק אנשים בוגרים.
2. הכיתה מאשימה את רונן בעברה על סעיף 1, בכך שחיקה את רותי ודיבר על אהבתה לבובות.
3. הכיתה מאשימה את רותי בעברה על סעיף 10 לחוק, בכך שרצתה לזרוק מטלית בשעת ריב.
4. הכיתה מאשימה את זיו בעברה על סעיף 2 לחוק, בכך שעיקם את ידה של רותי.
5. הכיתה מאשימה את נועה בעברה על סעיף 2 לחוק, בכך שדחפה את זיו.
6. הכיתה מאשימה את נועה בעברה על סעיף 1 לחוק, בכך שצעקה על זיו שהוא פחדן וחכם נגד בנות.
7. הכיתה מאשימה את יורם ואת לימור בעברה על סעיף 1 לחוק, בכך שצחקו מהמריבה.

ד. שאלות עקרוניות
מה ההבדל בין לעג לבין ביקורת?
מה ההבדל בין לעג פוגע לבין הומור בריא?
האם צחוק לשמע סיפור או חיקוי על תלמיד מהווה לעג?
האם תפקיד התורן כולל שמירה על המטלית?
האם מותר לתורן להפעיל כוח במילוי תפקידו?
האם מותר להכות כדי לעזור לחברים שמותקפים?
האם מותר לנהוג באלימות כלפי תלמידים, הפוגעים בך מילולית, כדי להפסיק את דבריהם?

לחצו להמשך קריאה
הקטן