מערך שיעור
אלימות בשכונה – ציפי שחרור
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בספר "אלימות בשכונה" שנכתב על ידי ציפי שחרור, מתמודד הילד עם צורות שונות של אלימות.

רקע

גיל הוא תלמיד בינוני, שמתעצל לעתים להכין שיעורי בית. הוא מעדיף לשחק בכדורגל, במשחקי מחשב או לצפות בתכניות בטלוויזיה עד לשעה מאוחרת. לגיל חבר נפש, קרוב אליו כמו אח, ושמו אילן. אילן הוא תלמיד מוצלח, והוא זוכה לאהדת חבריו לכיתה וגם לאהדת המורים.

אל תלמידי הכיתה המכירים זה את מאז היו בכיתה א, הצטרפה השנה תלמידה חדשה – מיכל. מיכל היא ילדה מיוחדת, עדינה וחברותית. אמנם היא אינה מטיבה לשחק כדורגל כמו שאר הכיתה, אך היא מצליחה להתחבב על ילדי הכיתה המגובשת, ובעיקר – על הבנים.

גיל שאינו אוהב ללמוד, יש סיבה טובה להגיע לבית-הספר: מיכל! אך גיל אינו היחיד בכיתה שמאוהב במיכל. גם ליאור ואילן מאוהבים בה. ליאור מחזר אחרי מיכל בגלוי וקונה לה בכל יום שלגון אדום. ואילו אילן מגלה את אהבתו אל מיכל רק באוזני גיל. המצב מסתבך כאשר אהבתם המשותפת של גיל ושל אילן למיכל וקנאתם זה בזה פוגעות במערכת היחסים בניהם.

הנחיות

א. הציעו לתלמידים לקרוא את הספר.
ב. מספר תלמידים יכולים להציג את הספר בכיתה ולהעלות את הנושאים לדיון. מכיוון שהספר מקיף נושאים רבים, כדאי שכל תלמיד
ותלמידה יתמקדו באחד מסיפורי האלימות המוצגים בספר.
ג. מומלץ לכוון את התלמידים המציגים לנושאים המובאים להלן בנקודות למחשבה.

נקודות למחשבה

  • הספר מתמודד עם צורות שונות של אלימות: מאלימות מילולית עד אלימות פיזית. המריבה בין גיל לאילן פורצת בעימות מילולי, ואחריו – התפרצות של כעס, קללות ולבסוף… מכות. גם אלימות נפשית יש כאן: גיל משמיד את מחברות השירה של אחותו, באופן אלים ביותר ופוגע. הוא שורף אותן. המעשה שלו גורר שינויים משמעותיים מאוד בחייה של אחותו, בחיי הוריו ובחיי המשפחה בכלל.
  • על רקע חברותם, אהבותיהם והעימותים של הילדים בינם לבין עצמם אנו מגלים פרטים מחייו רווי האלימות של אילן. אילן מסתיר מפני חבריו את הסוד הנורא – אב אלים שהכה אותו וגם את אמו.

שאלות לדיון

1. כיצד הפגיעה בחופש האדם מתבטאת בסיפור?
2. מהי החשיבות של החירות בחייהם של ילדים?
3. חשבו על אחת הדמויות בספר וכתבו עליה. ספרו כיצד פגעו בחופש שלה ובזכויות שלה, וכיצד הדמות התמודדה עם המצב החדש.

הספר עוסק בכמה נושאים המציגים תופעות של אלימות.

א. אלימות בין אחים

1. מהו הרקע לאלימות שפרצה בין גיל לאחותו?
2. גיל שרף את מחברות השירה של אחותו. מי, לדעתכם, נפגע מהאירוע? האם רק אחותו של גיל נפגעה? מדוע?
3. באילו זכויות פגע גיל כאשר פגע באחותו?
4. כיצד, לדעתכם, הרגישה אחותו של גיל?
5. איך הייתם מציעים לגיל להביע את רגשותיו ואת מחשבותיו כלפי אחותו בדרך לא אלימה?

ב. אלימות בין הורים לילדים/ אב מכה

1. אילן, הילד המוכה, נצר בלבו חוויות קשות שאותן לא סיפר לאיש. מה הייתם מציעים לו לעשות כדי להתגבר על המצוקות שלו?
2. כיצד הייתם אתם נוהגים במקומו?
3. אביו של אילן הכה גם את אמו. האם, לדעתכם, אילן היה יכול לעזור לה? כיצד?

ג. אלימות בין ילדים

1. אילן פגע בחברו הטוב גיל, כאשר הכה אותו מכות נמרצות. באילו זכויות פגע אילן?
2. מדוע התחרט אילן על מעשיו?
3. גיל סלח לאילן על מעשיו. האם גם אתם הייתם סולחים לחבר טוב שהכה אתכם?

הצעה לפעילות

בספר יש מתח בין מספר דמויות. המתח נובע מקונפליקטים שונים.

בחרו צמד דמויות ואת אחד ממוקדי האלימות המוצגים בספר, וכתבו:

1. מהו העימות?

2. מהו הרקע לעימות?

3.האם העימות נפתר? כיצד?

4. אם, לדעתכם, העימות לא נפתר – כיצד אתם מציעים לפתור אותו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן