מערך שיעור
לעזור לחבר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות המלווה סרטון בנושא עזרה לחברים. בפעילות רוכשים הילדים מיומנות בסיסית בנושא עזרה לזולת.

רקע

פעילות המלווה סרטון בנושא עזרה לחבר.
בפעילות זו נעסוק בערכים כמו חברות ועזרה לחבר בעת צרה – ערכים חשובים בכיתה ובכלל.
עזרה לזולת היא פעולה שעושים כדי להקל על מישהו בשעת קושי.
נעסוק גם בתרומה שהאדם מקבל כשהוא עוזר לחבר. כשאנחנו עוזרים למישהו ונותנים לו תחושה טובה, גם אנחנו מרגישים טוב.
הסבירו לתלמידים שעזרה לחבר היא מרכיב חשוב בחברה שלנו, והיא מחזקת את הקשרים בין אנשים, ולכן אנו עוסקים בה בכיתה.

מטרות

  1. הילדים יבינו במה נמדדת חברות טובה.
  2. הילדים יבינו מה אילו סוגי העזרה  אפשר להציע לחבר.

הנחיות

  • שוחחו עם הילדים על ערכי החברות והעזרה לחבר.
  • שאלו את הילדים אילו רגשות עולים בהם כשמדברים על עזרה לחבר.
    אפשר לרשום על הלוח את הרגשות שהילדים מציינים ולמיין אותם לרגשות של מי שמקבל עזרה ולרגשות של מי שנותן עזרה.
  • צפו בסרטון.
  • שאלו: מה הבעיה המוצגת בסרטון?
    אילו הצעות לפתרון הבעיה עלו בסרטון?
    איזה פתרון נראה לכם ביותר? מדוע?
    האם יש לכם פתרונות נוספים לבעיה?
    כיצד לדעתכם הרגיש ירדן, הילד שקיבל עזרה?
    כיצד לדעתכם הרגיש אוהד, הילד שעזר?
    ספרו על מקרה שבו הייתם זקוקים לעזרת חבר/ה.
    מה קרה? האם קיבלתם עזרה מחבר? איך הרגשתם?
  • בקשו מהתלמידים לכתוב מהן חמש התכונות החשובות ביותר לדעתם בחבר טוב או בחברה טובה.
    אפשר להציע להם את מחסן המילים הבא:
    מְקֻבָּל בַּחֶבְרֶה, מַקְשִׁיב, תּוֹמֵךְ, עוֹזֵר לִי בְּשִׁעוּרִים, שׁוֹמֵר סוֹד, מִתְעַנְייֵן, מְשַׁתֵּף אוֹתִי בְּמִשְׂחָקִים, דּוֹמֶה לִי, נֶאֱמָן לִי, מַצְחִיק אוֹתִי, יָשָׁר, אוֹהֵב, מַעֲרִיךְ אוֹתִי, נָדִיב כלפיי.
  • בקשו מהתלמידים לספר מה כתבו ושוחחו בכיתה על חשיבות התכונות שבחרו.

בסרטון באדיבות אתר בין חברים של מטח

לחצו להמשך קריאה
הקטן