הנחיות
בקשו מהתלמידים להעלות אסוציאציות חופשיות לכל אחת מהמילים
מה אפשר ללמוד מהאסוציאציות שעלו?
לשם המחשה, שאלו את התלמידים האם הם מכירים את האמרה העממית:
"גבר הוא כמו יין שמשביח עם השנים ואישה היא כמו חלב שמחמיץ".
1. בקשו מהתלמידים להסביר את האמרה במילים שלהם.
2. שאלו את התלמידים מה דעתם על אמרה זו. האם הם מסכימים לה או לא, ובקשו לנמק.
3. האם מצטיירת תמונה חיובית או שלילית ביחס לנשים?
שחקו משחק כרטיסים בזוגות
כל זוג יקבל חבילת כרטיסיות, 2 קלפים אדומים (תמרור עצור), 2 קלפים ירוקים (תמרור עבור) וטבלה לרשימה.
בחבילת הכרטיסיות יופיעו מילים שחלקן מכבדות וחלקן פוגעניות:
פרחה |
שטוחה |
מהממת |
מתוקה |
חתיכה |
חמודה |
חברמנית |
זורמת |
שווה |
נותנת |
מפותחת |
יפה |
- כל אחד מבני הזוג ירים בתורו קלף מערמת הכרטיסיות, יראה לחברו ויציין האם הוא אדום או ירוק ומדוע.
- אם שני התלמידים הסכימו על קלף ירוק, הקלף יישאר ברשות התלמיד שהרים אותו.
- אם התלמידים הסכימו על קלף אדום, הקלף יוצא מהמשחק.
- אם אין הסכמה בין הצדדים, המילה נכנסת ל"רשימה" והקלף יוצא מהמשחק. כל צד מנמק את בחירתו, בדומה לדוגמה שלהלן:
המילה |
בעד |
נגד |
זורמת |
מילה נייטרלית, אומרת דברים טובים על הבחורה, אומר שהיא חברמנית. |
חסרת מעצורים, מרשה לעצמה להתנהג כמו שהיא רוצה, להרגיש או לחשוב מה שהיא רוצה, פאסיבית, ללא דעה משל עצמה. |
|
|
|
המנצח הוא התלמיד שאגר הכי הרבה כרטיסים ירוקים שבני הזוג מסכימים לגביהם.
בסוף המשחק, התלמידים חוזרים למליאה ועורכים דיון על המילים שלא הייתה לגביהן הסכמה לפי הקריטריונים הבאים:
1. מצד הבנים: האם הייתי מרגיש טוב אם היו אומרים את המילה הזו על אחותי/ על אימא שלי? אם לא, כנראה שהמילה פוגענית.
2. מצד הבנות: האם היית מרגישה טוב אם היו אומרים את המילה הזו עלייך?
3. לשני המינים: אם היינו מכנים במילה זו את הבן במקום את הבת, האם זה היה נשמע טוב? האם המשמעות הייתה משתנה? אם לא ייתכן שהמילה פוגענית.
בתכנית "האח הגדול", שילדים רבים צופים בה, אחד המשתתפים כינה מתמודדת אחרת "מסריחה", "המיץ של הזבל", גינה את אורח חייה, חיקה את צורת ההליכה שלה והטיח בה כי לעולם לא יהיו לה ילדים. הקטע שודר בטלוויזיה וארך 14.5 דקות. גם למחרת שודרו כ-3.5 דקות במצטבר. הקטעים ששודרו כללו השפלות ואמירות קשות.
1. מה דעתכם על ההתנהגות של המשתתף בתכנית?
2. אמירות כמו "נקבה" או "למה אתה ילדה?" הן אמירות מזלזלות. במה שונה אלימות כלפי נשים מאלימות כלפי גברים?
3. האם אלימות מילולית בטלוויזיה גורמת להסלמה ביחס כלפי נשים?
4. האם זו אלימות כלפי נשים לדעתכם? למה כן? למה לא?
5. כיצד לדעתכם הצגה של מצבים כאלו משפיעה על האנשים שצופים בתכנית?
בקשו מהתלמידים לבצע את המשימות בדף לתלמידים.
הדף לתלמידים – מחוון למורים:
לפניכם פעילות המבוססת על המאמר פרסומות
תשובות אפשריות לשאלות בדף:
1. תמונות מכבדות: 1, 4, 5 ו-8
תמונות פוגעניות:
2, הילדה מאופרת לא לגילה, בתנוחה מפתה, בזווית צילום צדית, מבט מזמן
3, הילדה מאופרת לא לגילה, שיער מעוצב, נראית מבוגרת לגילה, בתנוחה מפתה, בזווית צילום צדית, מבט מזמן
6, רמז לחווה המפתה שאוכלת מעץ הדעת, בתנוחה מפתה, בזווית צילום צדית, מבט מזמן
7, לבוש מבוגר לגילה, בתנוחה מפתה, בזווית צילום צדית, מבט מזמן
2. התבוננו בתמונות שאפיינתם כפוגעניות ותארו מהם המאפיינים העיקריים של נשים בפרסומות? רזות, בלונדיניות, מפתות, עור חלק…
3. האם הנשים בפרסומות נראות כמו הנשים מסביבנו בחיי היום יום? כן / לא
4. אם לא, אנא פרטו כיצד הבדלים אלו באים לידי ביטוי? הרבה יותר רזות, לבושות מושלם, אין להן פגמים, עיבוד תמונה (Photoshop), מחנכים דוגמניות לרזון או בוחרים מלכתחילה דוגמניות רזות מהנורמה, איפור וכדומה.
5. כיצד מוצגים הבדלים אלו? מדוע לדעתכם נשים בפרסומות מופיעות עם מאפיינים אלו? זה מוכר – נעים להסתכל על נשים "מושלמות", גברים הם האחראים בדרך כלל על הפרסום.
6. האם לדעתכם פרסומות משפיעות על היחס לנשים בחברה. כיצד? כשנשים מוצגות כאובייקט מפתה, ויש התייחסות רק למאפיינים החיצוניים שלהן ולא לאישיות שלהן ואל האישה כאדם שלם ומלא, השפה כלפיהן הופכת למזלזלת ועשויה להוביל בסופו של דבר לאלימות – החל מאלימות מילולית ועד לאלימות פיזית.
7. האם אתם רואים קשר בין השפה הפוגענית כלפי נשים והופעת הנשים בפרסום לנושא הפעילות – המאבק באלימות נגד נשים? הסבירו. כן, בחברה מדברים לנשים בזלזול, ויש לגיטימציה להתייחס אליהן בהחפצה, מצב שעשוי להוביל לאלימות ולחזק את התופעה של אלימות נגד נשים.
לסיכום הפעילות:
הכינו כרזה וספרו בה על היחס הפוגעני כלפי נשים בחברה, כפי שהוא משתקף בשפה ובפרסום.
מהי כרזה?
כְּרָזָה (פּוֹסְטֶר, פְּלָקָט) היא מודעה גדולה, המושכת את תשומת לב קהל.
מטרת הכרזה היא להעביר מסרים ולעורר עשייה וחשיבה.
(מתוך: מילון רב מילים)
לכרזה – שלושה חלקים:
1. נושא הכרזה
2. מֶסֶר (ססמה): אמירה תמציתית, קליטה, קלה לזכירה ומְמַצָה, שיש בה רעיון המובא בחריזה, במשחק מילים או בסלנג.
3. תצלום או איור: תצלום או איור המעביר את המסר.
הכינו תכנית לכרזה בנושא היחס הפוגעני לנשים בחברה.
בתכנון הכרזה הביאו בחשבון את הנקודות האלה:
1. מהי מטרת הכרזה?
2. מה היחס שלכם לנושא פגיעה בכבוד הנשים? מה המסר שלכם? איך תבטאו מסר זה?
3. מה תהיה כותרת הכרזה?
4. מה יהיה המסר בכרזה?
5. מה יהיו האיור או התמונה שיעבירו את המסר של הכרזה? אילו צבעים יתאימו לכרזה?
6. כיצד תמשוך הכרזה את תשומת לב הקהל כדי שהמסר יעבור בדרך הטובה ביותר?
7. למי הכרזה מיועדת? מיהו קְהַל היַעַד?
הצעה: תלו את הכרזות במסדרונות בית הספר או במקומות עבודה שיסכימו לכך[1].
מידע נוסף למורים:
קו חירום ארצי בנוגע לאלימות במשפחה 1-800-39-39-04
ימים א-ו בין השעות 22:00-08:00
[1] מבוסס על פעילות מתוך: מגנים על זכויות האדם.