הנחיות
הסבירו לתלמידים כי הפעילות היום מיוחדת ליום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית.
שאלו את התלמידים
1. מהי אפליה גזעית? סייעו בהשלמת ההגדרה על פי ההגדרות המופיעות למטה.
2. האם נחשפתם באופן אישי או דרך חברים או בתקשורת למקרה של אפליה גזעית? שתפו את הכיתה.
הגדרות:
אפליה היא מתן יחס שונה לאנשים שונים על רקע אתני, לאומי, דתי, צבע, גזע, מוצא, מין וכו', כאשר אפליה גזעית היא אפליה על רקע גזע.
גזענות מוגדרת על פי החוק הישראלי כרדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של אוכלוסייה, והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני (לפי אתר המטה למאבק בגזענות בישראל, 2014).
הקרינו את הסרטון (כדקה)
שאלו את התלמידים:
1. אילו אוכלוסיות נפגעות מיוצגות בסרטון? (אתיופים, רוסים וערבים)
2. כיצד באה לידי ביטוי האפליה בחיי האנשים על פי הסרטון?
3. מה לדעתכם הרגישה כל אחת מהדמויות שכלפיה הופנתה האפליה בסרטון?
4. מה חשבתם ומה הרגשתם כשצפיתם בסרטון? הסבירו מדוע.
5. בסרטון מוצגים שלושה משפטי מפתח:
"אתמול לא שיתפו אותי במשחק, היום לא מקבלים אותי לעבודה"
"אתמול לא שיחקו איתי בגינה, היום לא מקבלים אותי לבית הספר"
"אתמול לא פינו לי מקום (באוטובוס), היום לא משכירים לי דירה"
– דונו בכל אחת מהטענות, למה מתכוונים הדוברים?
– האם אתם מסכימים עם הטענות הללו? הסבירו מדוע.
6. מדוע לדעתכם חשוב שנילחם בתופעת האפליה הגזעית?
7. איזו חברה נהיה כשלא יהיו תופעות של אפליה גזעית?
לפעילות הרחבה בכיתת מחשבים, חלקו את הכיתה לקבוצות של 4-3 תלמידים:
כל קבוצה תאתר כתבה המתארת מקרה של אפליה גזעית (אתיופים, רוסים, ערבים).
כל קבוצה תכין פרזנטציה, בעל פה או במצגת, שתתאר את פרטי המקרה, מדוע הוא מוגדר לדעתה אפליה גזעית וכיצד הוא הסתיים.
לסיכום תכין כל קבוצה כרזה למיגור האפליה הגזעית.