מאמר
ארגז כלים: התחלה חדשה
אילנה שובל

אחד היתרונות הבולטים של מקצוע ההוראה הוא ההזדמנות שהוא מספק לכל העוסק בו לפתוח מדי שנה דף חדש. אין זה משנה אם אנחנו מורים המלמדים כבר עשרות שנים, או מורים שזה עתה יצאו מהמכללה. מדי שנה בשנה ניתנת לכולנו הזדמנות להיכנס לכיתות חדשות, עם תלמידים שאינם מכירים אותנו, ולהתחיל הכול מחדש. גם אם בשנה החולפת ליוותה אותנו תחושת כישלון – הכול יכול להתהפך בשנת הלימודים הבאה.

תוכן

אחד היתרונות הבולטים של מקצוע ההוראה הוא ההזדמנות שהוא מספק לכל העוסק בו לפתוח מדי שנה דף חדש. אין זה משנה אם אנחנו מורים המלמדים כבר עשרות שנים, או מורים שזה עתה יצאו מהמכללה. מדי שנה בשנה ניתנת לכולנו הזדמנות להיכנס לכיתות חדשות, עם תלמידים שאינם מכירים אותנו, ולהתחיל הכול מחדש. גם אם בשנה החולפת ליוותה אותנו תחושת כישלון – הכול יכול להתהפך בשנת הלימודים הבאה

מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות על ההבדל בין המורה היעיל והמצליח למורה הבלתי יעיל שנכשל שוב ושוב מלמדים, כי ההצלחה אינה נובעת מסיבות מסתוריות כלשהן או מגנטיקה מוצלחת.

מאחורי כל מורה יעיל מסתתרת טכניקה נכונה שכל אחד יכול ללמוד. לפיכך, מורים שנכשלו בעבר יכולים לשנות הכול אם יפתחו את הראש ואת הלב, ויקדישו תשומת לב לכללים הנכונים. "שיגעון פירושו לעשות שוב ושוב אותם הדברים, ולצפות לתוצאות שונות", אמר אלברט אינשטיין. אם אינכם רוצים להיות חלק מהשיגעון, נצלו את חופשת הקיץ כדי לבחון את הכללים הבאים, וליישם אותם בבוא היום.

סידור הכיתה

 להכנת הכיתה ולארגונה הנכון לפני פתיחת שנת הלימודים יש השפעה מכרעת על יעילות הלמידה. איך עושים זאת?

  • סדרו את הכיסאות והשולחנות של התלמידים כך שלא ישקיפו לעבר מקומות העלולים לפגוע בריכוז, כגון חלונות רחבים או דלתות.
  • סדרו את הכיסאות והשולחנות כך שהתלמידים יוכלו לנוע ביניהם בנוחות מבלי להיתקל זה בזה, ואתם תוכלו להגיע לכל תלמיד בשעת הצורך.
  • תכננו את הכיתה כך שתוכלו להושיב תלמידים הזקוקים לתשומת לב מיוחדת באזור שאתם נמצאים בו רוב הזמן.
  • לקראת פתיחת שנת הלימודים ארגנו את מושבי התלמידים בשורות שכולן פונות אליכם. כך תוכלו לתת הוראות לכיתה כולה, ולהשגיח טוב יותר על התנהגות התלמידים. רק לאחר שהכיתה תתפקד היטב, תוכלו לארגן אותה בצורה שונה.
  • ודאו שיש בכיתה מעברים נוחים לכל המקומות הסטרטגיים, כגון מחדד, סל אשפה או שולחן המורה.
  • ודאו שביכולתכם לראות היטב ממקומכם את כל התלמידים, בכל רגע נתון.
  • ודאו שכל התלמידים יכולים לשמוע אתכם ממקומם ולקרוא בקלות את הכתוב על הלוח.
  • דאגו למקומות אחסון ראויים לציוד אישי של תלמידים.

יום הלימודים הראשון

יום הלימודים הראשון הוא המשמעותי ביותר, והוא יכול בקלות להשפיע על מה שיתרחש במהלך השנה כולה. מחקרים רבים מצביעים על כך שקשה, ולעתים בלתי אפשרי, למחות רושם שלישי שנוצר ביום הראשון. נמצא גם, כי מורים מצליחים פותחים את היום הראשון בתהליך של היכרות והתקרבות לתלמידים, אינם מבזבזים זמן על עניינים אדמיניסטרטיביים, ומבהירים היטב מהרגע הראשון שהם-הם המובילים את הכיתה. איך עושים זאת?

  • קדמו את פני התלמידים ליד דלת הכיתה בחיוך, וכוונו אותם למקומותיהם. כך תבטיחו כניסה מסודרת ונעימה, בעודכם יוצרים קשר עין עם כל תלמיד.
  • הציגו את עצמכם בפני התלמידים והשתדלו ללמוד את שמותיהם במהירות המירבית. שימוש בשמו של התלמיד מסייע לבניית יחסים חיוביים איתו ומקל על ההתמודדות עם התנהגות לא רצויה.
  • ערכו היכרות בין התלמידים, ועשו זאת בדרך מהנה ככל האפשר שתשרה אווירה נינוחה ונעימה. תלמידים החשים בנוח משתפים פעולה בקלות רבה יותר עם המורה.
  • הבהירו בהקדם האפשרי מה הם הנהלים בכיתה: מתי התלמידים רשאים לפנות אליכם, כיצד עליהם לעשות זאת, איך מתייחסים לתלמידים אחרים ולרכושם, היכן מאחסנים ציוד אישי, איך מבקשים לצאת לשירותים, מתי אוכלים וכיצד, וכיו"ב. התייחסו לכך כאל חומר לימודי לכל דבר, הסבירו את הרציונל העומד מאחורי כל נוהל  ותנו דוגמאות ספציפיות.
  • למדו את הילדים היכן נמצא משתמשים בו. תלמידים שיודעים כיצד למצוא דברים – נמנעים משאלות מיותרות.
  • לאחר שהבהרתם כל זאת, התחילו בפעילות לימודית, אך הקפידו שהיא תהיה פשוטה ומשעשעת, והימנעו ממתן ציונים עליה. המעבר לפעילות כזאת כבר ביום הראשון ימחיש לתלמידים, שהכיתה שלכם היא מקום שלומדים בו ולא מבזבזים זמן.
  • תכננו פעילות שתיצור מגע מקסימלי עם התלמידים ושתכלול את כולם.
  • השתדלו לנוע בחדר הכיתה כולו כדי להפגין נוכחות ושליטה.
  • אל תצאו מן הכיתה, אלא במקרים שאין לכם כל ברירה אחרת. אם הגיעו אורחים – הזמינו אותם פנימה לשהות קצרה, או בקשו מהם לחזור בהזדמנות אחרת. התמקדו ככל האפשר בתלמידים ובנעשה בכיתה.

   השבועות הראשונים

הקניית הרגלי עבודה נכונים וניהול נאות של הכיתה אינם מעשה של יום אחד. נמצא שמורים יעילים מקדישים בין שבועיים לשלושה בתחילת השנה בעיקר להצגה, לחיזוק ולשינון של החוקים והנהלים, עד שהם הופכים אוטומטים. הקדשת זמן למטרה זו בתחילת השנה מבטיחה ששנת הלימודים כולה תהיה ממוקדת ויעילה. איך עושים זאת?

  • שננו שוב ושוב את הכללים והנהלים, בעיקר לאחר חגים וחופשות מלימודים. תלו שלטים בכיתה במקומות בולטים, עם הכללים העיקריים.
  • השגיחו כל הזמן על קיום הנהלים והכללים.
  • ספקו לתלמידים משוב על ביצועיהם, שבחו אותם או העניקו להם פרסים על התנהגות נאותה.
  • הפסיקו התנהגות בלתי רצויה מייד ובעקביות, והבהירו באמצעות תגובותיכם, שיש לכך תוצאות.
  • אם נוהל מסוים אינו עובד כראוי – תקנו או שנו אותו. עם זאת, ודאו שהסברתם לתלמידים את הנוהל החדש, ותנו להם הזדמנות להתנסות בו.

מהלך השנה

אחרי שהתלמידים יודעים מה מצופה מהם, וברור להם מתי יהיה עליהם לתת דין וחשבון על מעשיהם, יכול המורה להפנות את עיקר מעייניו להוראת חומר הלימודים ולנהל את השיעורים באווירה חיובית. איך עושים זאת?

  • הכינו שיעורים שבמהלכם יהיו מעורבים כל התלמידים.
  • ודאו שהשיעורים הם בדרגת הקושי המתאימה ליכולת הכיתה.
  • התאימו את קצב ההתקדמות בחומר ליכולתה של הכיתה.
  • היו ערניים למתרחש בכיתה, דאגו שהתלמידים יישארו קשובים במהלך השיעורים ולא יאבדו עניין.
  • עודדו את התלמידים ותנו להם תחושה מתמדת שהם מתקדמים.

ועוד כמה טיפים,

מחקרים רבים מוכיחים, שמורים יעילים ומצליחים – על אף השוני ביניהם – משתמשים בכמה כללים דומים:

  • מורה יעיל אינו מבזבז זמן. הוא מקפיד שלתלמידים תהיה תמיד משימה מוגדרת, מוודא שהם מבינים מדוע עליהם לבצע אותה, דואג שכולם יודעים כיצד לעמוד בה והיכן למצוא את העזרים שיסייעו להם בכך.
  • אף שלחוקים וכללים חשיבות רבה, המורה היעיל אינו מרבה בהם, ומסתפק בשלושה עד שישה בלבד. עם זאת, הוא דבק בהם וחוזר עליהם שוב ושוב, למן היום הראשון ללימודים ובמהלך השנה כולה.
  • מורים יעילים יודעים שאווירה חיובית בכיתה מסייעת ללמידה. לפיכך הם יוצרים סביבה כזאת, מקפידים להגדיר את ציפיותיהם ומפגינים אמון ביכולתם של התלמידים להגיע הן להישגים בלימודים והן לשמור על כללי ההתנהגות הרצויים.

ב ה צ ל ח ה!

ביבליוגרפיה

אילנה שובל, פותחים דף חדש, הד החינוך, יולי אוגוסט 2005

לחצו להמשך קריאה
הקטן