מערך שיעור
מגבלות חופש הביטוי באמצעי התקשורת בחברה דמוקרטית
נועה שפירא ושלמה זיס,ייעוץ: בלהה אלפרסון ומרים דרמוני-שרביט והקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא להבין כי חופש הביטוי אינו מוחלט אלא מוגבל במגבלות ולקשר זאת אל האקלים בכיתה ולפרסום דברים פוגעים בחברת התלמידים. הפעילות מיועדת לחטיבת הביניים.

רקע

במשטר דמוקרטי כלי התקשורת מבטאים שתי זכויות חשובות של האזרחים:
× הזכות לדעת
× הזכות לחופש הביטוי

אך כדי לא לפגוע בזולת, חופש הביטוי אינו מוחלט, אלא מוגבל במגבלות, כגון:
א. אסור לפגוע באדם על-ידי פרסום דברים שאינם אמת (דיבה, השמצה).
ב. יש לשמור על צנעת הפרט (לא להתערב בחייו הפרטיים).

בפעילות זאת נעסוק במגבלות האלה על חופש הביטוי, ונקשר אותן אל האקלים בכיתה ולפרסום דברים פוגעים בחברת התלמידים.

זכויות במדינה דמוקרטית
העיתונות במדינה דמוקרטית מבטאת שתי זכויות חשובות:
א. הזכות לדעת – אמצעי התקשורת הכתובה (עיתונות) והאלקטרונית (רדיו, טלוויזיה ומחשב), מעבירים מידע. ככל שאנו,
האזרחים, נקבל מידע רב ומהימן (אמיתי) יותר על האירועים, המתרחשים במדינה ובעולם, ועל פעולותיהם של מוסדות
השלטון, כך נוכל לבקר את הדברים, להסיק מסקנות ולהגדיל את מעורבותנו בחיי החברה והמדינה.
ב. חופש הביטוי – לכולנו, האזרחים במדינה דמוקרטית, יש זכות לחופש ביטוי. אנו יכולים להביע את עמדתנו ולבקר
החלטות ומחדלים של השלטונות. העיתונות, הרדיו, הטלוויזיה והמחשב משמשים לנו במה להביע את דעתנו בכתב או בעל-פה. הודות לזכות זאת, עיתונאים יכולים לייצג דעות של אזרחים, ולאזרחים, שאינם עיתונאים, יש אפשרות לבטא את רחשי לבם.
(על-פי: יהודית מיזרוצקי ,אסתר אלפי ואחרים, מסע אל הדמוקרטיה הישראלית, משרד החינוך והתרבות, 1993, עמ' 238).

מגבלות על חופש הביטוי
אך חופש הביטוי אינו מוחלט אלא מוגבל, וזאת כדי לא לפגוע בזולת. דוגמאות למגבלות על חופש הביטוי:
× אסור לפגוע באדם על-ידי פרסום דברים שאינם אמת (דיבה, השמצה).
× יש לשמור על צנעת הפרט (לא להתערב בחייו הפרטיים).

בפעילות זאת נעסוק בשתי המגבלות האלה על חופש הביטוי ובהשפעתן על האקלים בכיתה.
(על-פי: יהודית מיזרוצקי ,אסתר אלפי ואחרים, מסע אל הדמוקרטיה הישראלית, משרד החינוך והתרבות, 1993, עמ' 244).

מטרות

חינוך חברתי: לעסוק בחופש הביטוי והמגבלות המוטלות עליו במטרה למנוע פגיעה בזולת.
אזרחות: הבנת תפקיד התקשורת במדינה הדמוקרטית, תפקיד חופש הביטוי והמגבלות המוטלות
עליו.

הפעילות עונה גם על המטרות הבאות בהוראת אזרחות בחטיבת הביניים:
א. העמקת ההבנה של הערכים הדמוקרטיים ושל השלכותיהם על חיי האזרחים ועל מבנה המשטר בישראל.
ב. פיתוח תחושה של שייכות ושל הזדהות עם ערכי החברה בישראל ועם מטרותיה, כפי שבוטאו בהכרזת העצמאות,
והנעת התלמידים להגשימם.
ג. עידוד הפעלת שיקול עֶרְכִּי בקביעת עֲמָדוֹת לגבי תופעות בחיי היום יום ולגבי אירועים אקטואליים (וחברתיים).

הנחיות

העיסוק בתקשורת במדינה דמוקרטית, בחופש הביטוי ובמגבלותיו ייעשה באמצעים הבאים:
א. ניסוח ידיעה בדרך שאינה פוגעת
ב. קריאת פסק דין מקוצר בנושא לשון הרע
ג. ניסוח תגובה ראויה בפורום
ד. ניסוח כללים למניעת פגיעה בתלמידים ומורים בעיתון בית-הספר

שימו לב: מכיוון שהפעילות ארוכה ומגוונת, תוכלו להשתמש רק בחלקים ממנה או לבצע אותה במשך יותר משיעור אחד.

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים
משך הפעילות (העבודה בדף והדיון בכיתה): שני שיעורים

ב. התלמידים יסבירו את דברי השופטת:
"עצמת הביטוי, כפי שמצאה את ביטויה בפי הגולשים בפורום, גלשה ועברה את נקודת-האיזון הראויה בין חופש הביטוי לזכות לשם טוב".

ג. התלמידים יציגו את התגובות, שהם ניסחו לפורום זכויות בעלי-חיים.

ד. התלמידים יציגו את הכללים למניעת פגיעה בתלמידים ובמורים בעיתון בית-הספר, שהם ניסחו.

הצעה: כתבו את הכללים על הלוח, בחרו את חמשת הכללים הטובים ביותר, העלו אותם על פלקט, ותלו בכיתה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן