מערך שיעור
מורה וחבר
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעלה זאת בוחנת את טיב הקשר בין מורים לבין תלמידים: האם מורה יכול להיות גם חבר של התלמידים שלו? מה עדיף – מורה ששומר על מרחק או מורה שמתנהג בקרבה?

רקע

האם מורים יכולים להיות גם חברים?

הפעלה זאת בוחנת את טיב הקשר בין מורים לבין תלמידים: האם מורה יכול להיות גם חבר של התלמידים שלו? מה עדיף – מורה ששומר על מרחק או מורה שמתנהג בקרבה?

מטרות

1. לשפר את האקלים החברתי בכיתה.
2. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.

הנחיות

בפעילות זאת ארבעה שלבים:

שלב א: סיפור מורה וחבר/ שירה גודמן
– "הי, חבר'ה, אפשר להצטרף?", שאל יוסי.
– "בטח, המורה, למה לא?", ענינו כולנו בהתלהבות.
זה היה בהפסקה הגדולה. היינו חבורה של ילדים מהכיתה במגרש הכדורסל ובדיוק עמדנו להתחיל משחק. היה חסר לנו שחקן אחד.
יוסי, המחנך החדש שלנו, בדיוק עבר שם. הוא, כנראה, שם לב שחסר לנו שחקן, והציע את עצמו.
איזה כיף זה היה! אף פעם לא שיחקנו קודם עם מורה, ואני חייבת לציין שיוסי היה שחקן מעולה. אבל על אף שהוא הרבה יותר גבוה מאתנו, וגם משחק טוב יותר, הוא השתלב יפה, והמשחק היה ממש הוגן. הוא לא גרם לקבוצה האחרת להרגיש שההשתתפות שלו פוגעת בכוחות.
כשנשמע הצלצול, היה לנו קשה להפסיק את המשחק, אבל יוסי הביט בשעון שלו ואמר: "יאללה חבר'ה, ההפסקה נגמרה, צריך להיכנס לכיתה!". כולנו 'עשינו פרצופים' עצובים, אבל הלכנו אחריו לכיתה בלי להוציא מילה.
כששאר הילדים שמעו שיוסי שיחק אתנו כדורסל בהפסקה, הם ממש התפעלו. בהפסקה הבאה ניגש ניר אל יוסי, בלי להתבייש, והזמין אותו לשחק.
–  "אני באמת אוהב כדורסל, אבל אני לא צעיר כמוכם. לי אין כוח לשחק כל הפסקה, וחוץ מזה, בלי הקפה שלי, לא אוכל להמשיך ולנאום לכם בשיעור הבא". כך השיב יוסי, אך כשראה את פניהם המאוכזבים של הילדים שהתגודדו סביבו, הבטיח: "מחר בהפסקה הגדולה אשחק עם חבורה נוספת של ילדים. עשינו עסק?"
כולם יצאו להפסקה קורנים משמחה. וכך החל יוסי המורה לשחק כדורסל בהפסקה – כל פעם עם חבורה אחרת. זה היה ממש כיף, אבל כנראה שלא כולם חשבו כך, כי…
באחד הימים, כשנפגשנו אחר הצוהריים לשחק במגרש, אמר מתן:
"רציתי להגיד משהו".
– "מה הבעיה, מתן?", שאל אורי.
– "אני רוצה שלא תזמינו שוב את יוסי לשחק אתנו כדורסל בהפסקות".
– "למה לא?", שאלה יעלה, "הוא ממש שחקן הוגן, וכיף לשחק אתו".
– "אין לי טענות אליו בתחום הזה", אמר מתן.
– "אז מה העניין?" הקשתה רותי.
– "העניין הוא שזה מעצבן אותי, שהוא משחק אתנו כדורסל בהפסקה, כאילו שהוא אחד מאתנו, ואחר כך בכיתה הוא מעניש ומקפיד על כל שטות. מה הוא חושב לעצמו…".
– "האמת," אמרה דנה, "גם אותי זה קצת מעצבן. שיחליט, או שהוא חבר שלנו, או שהוא מורה קפדן ומרוחק."
– "הוא בסך הכול עושה את התפקיד שלו," אמר עוז. "זה מה שמורה אמור לעשות."
– "אז שלא ישחק אתנו בהפסקה. את זה מורה לא אמור לעשות!" אמר מתן.
– "למה לא?" שאלה יעלה.

למה לא, באמת? זאת שאלה קשה. ומה אתם חושבים?

שלב ב: הצעות לעבודה קבוצתית בעקבות הסיפור:

1. האם הייתם רוצים שהמורים שלכם ישחקו אתכם בהפסקות!
2. מה דעתכם: האם מורים יכולים להיות חברים?
3. איזה מורה אתם מעדיפים: מורה ששומר על מרחק, או מורה שמתנהג בקרבה?

 שלב ג: הצעות לפעילות

1. עימות

1. לפניכם שתי דעות שונות על הקשר בין מורים לתלמידים.
2. בחרו שני תלמידים שיציגו את הדעות השונות.
3. לסיכום ערכו בכיתה סקר בשאלה: עם איזו דעה אתם מזדהים יותר?

רונן: "אני לא רוצה שהמורה שלי תהיה יותר מדי קרובה אליי. יש לי הורים וחברים, וזה מספיק לי. מורים צריכים ללמד אותי. כמובן, זה חשוב שמורים יהיו נחמדים ושיכבדו אותי. כמובן, זה חשוב שמורים יהיו נחמדים ושיכבדו אותי, וכך אני גם צריך לנהוג כלפיהם, אבל אני לא רוצה לספר להם דברים אישיים.

דנית: "אני דווקא קשורה מאוד למורה שלי. היא מכירה אותי ממש טוב, אני נמצאת במחיצתה כל יום הרבה שעות, וכשיש לי בעיה, ולא רק בלימודים, אני הרבה פעמים מעדיפה לדבר אתה. היא מכירה את הילדים, את הכיתה, והיא ממש עוזרת לי הרבה פעמים.

2. טיעון

כשמורים מתקרבים לתלמידים יותר מדי, הסמכות שלהם והיכולת שלהם להטיל משמעת בכיתה – נפגעות.

3. תגובה

משמעת אינה חייבת לבוא רק כתוצאה מפחד מסמכות המורה. המשמעת יכולה לנבוע גם מכבוד למורה.

  • מהי דעתכם: האם אתם מסכימים?

4. מן הספרות

בספרות הילדים יש דמויות שונות של מורים: יש מורים מפחידים ורעים, ויש מורים נחמדים, מצחיקים ומיוחדים. למשל:

  • מיס מרשמלו, מורתה של מתילדה (מתילדה, מאת רוהלד דואל) עוזרת למתילדה המחוננת, אשר הוריה המרושעים אינם מבינים אותה, ובסוף מתילדה אפילו עוברת לגור אתה.
  • פרופסור דמבלדור, מנהל בית-ספר הוגוורטס מספרי הארי פוטר (מאת ג'יי קיי רולינג) הוא מנהל נשוא פנים השומר על מרחק מהתלמידים שלו, אך גם דואג להם.
  • איזה סוג של מורים אתם מעדיפים?

5. התרסה

מורים הם מנהיגים, ומנהיגים אינם יכולים להיות חברים!

  • מה דעתכם?

6. תרגיל

1.  לפניכם תכונות שונות של מורים. איזו מהן, הייתם רוצים שיהיו למורים שלכם?

התכונות:

*  סחבקיות, גזעיות 'קוליות'   * רגישות לבעיות ולמצוקות   * התמצאות בעולם הילדים (משחקי מחשב, סלנג של ילדים)  * יכולת להקשיב ולעזור כשצריך  * מעורבות בחיים החברתיים בכיתה ובמה שקורה ולפעמים גם התערבות  * לבוש אופנתי  * פתיחות.

7. מחשבה

פעם מורה היה דמות מרוחקת ואפילו קצת מפחידה. יש מקומות שלא נהוג בהם לקרוא למורים בשמם הפרטי, יש בתי-ספר, בארץ ובעולם, שנהוג לקום בהם כשהמורה נכנס/ת לכיתה.
אבל בימינו, ובמיוחד בישראל, יש אווירה של פתיחות ושל חוסר רשמיות בין אנשים, וכך זה גם בכיתה.

  • האם, לדעתכם, ניתן לשמור על מידה של ריחוק, במציאות היום?

8. תרגיל סיכום

1. לפניכם תיאורים של מורים שונים, הנוהגים באופנים שונים.

2. אילו מאופני ההתנהגות נראים נכונים בעיניכם, ובאילו מהם אינכם מעוניינים? מדוע?

  • המורה עופר משחק עם תלמידיו כדורגל בהפסקה.
  • מסיבת הפורים הכיתתית נערכת מדי שנה בביתה של המורה רעיה.
  • כל יום שישי עינב המחנכת מביאה לכיתתה עוגה שאפתה.
  • אברי, המורה הצעיר לספורט, מראה לתלמידיו תמונות של החברה שלו ומספר להם עליה.
  • דינה המחנכת כתבה את מספר הטלפון שלה על הלוח ואמרה שכל אחד יכול להתקשר אליה בכל עניין בכל שעה.
  • המורה דלית קוראת לכל תלמידיה "מאמר שלי".
  • המורה רבקה מחבקת ומנשקת את תלמידיה, כשהיא רוצה לעודד אותם או כשקשה להם.
לחצו להמשך קריאה
הקטן