מערך שיעור
מילה טובה
פיתוח: נועה שפירא ושלמה זיס, ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא לעודד את התלמידים לפרגן לחבריהם, להגיד להם "מילה טובה".

רקע

לעודד את התלמידים לפרגן לחבריהם, להגיד להם "מילה טובה", להחמיא להם ולעודד את חבריהם, כדי לשפר את אקלים הכיתה.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה באמצעות פרגון הדדי ומילה טובה
ב. חינוך לשוני – עיסוק סמנטי במילים שיש להן קונוטציות חיוביות.

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

מטרת הפעילות היא לעודד את התלמידים להגיד "מילה טובה" לחבריהם לכיתה באמצעות הפעילויות הבאות:
א. כתיבת פתקי "מילה טובה" לעמיתים בכיתה
ב. איסוף הפתקים בתיבת "מילים טובות"
ג. דיון בכיתה

תיבת "מילים טובות"

א. לפני הפעילות הכינו תיבה של "מילים טובות", חוררו בה חריץ להכנסת פתקים, וכתבו עליה מילה טובה (או: מילה טובה לחברים).
אפשר להכין קופסה יפה, מקושטת ומאוירת (בדמויות, בלבבות וכדומה).

ב. במהלך השבוע הזכירו לתלמידים לשים לב להתנהגויות החיוביות של חבריהם לכיתה, ולכתוב להם פתק "מילה טובה".

ג. ביום שישי – בשעת חברה – פתחו את הקופסה. חלקו את הפתקים לתלמידים שכתבו להם "מילה טובה" (או: אלה שכתבו, ייתנו את הפתקים לנמענים שלהם).
וכמובן – אל תשכחו לשבח את שני הצדדים. חשוב לעודד את הילדים שכתבו "מילים  טובות", כדי שימשיכו לעשות זאת.

ד. חלקו לתלמידים מדבקות, ואמרו מילות עידוד לקראת שבוע הבא.

ה. חשוב שכל התלמידים בכיתה יקבלו "מילה טובה". אם יש כאלה שלא קיבלו "מילה טובה", כוונו כמה תלמידים לעשות זאת.

ו. המלצה: כתבו גם אתם "מילים טובות" לתלמידים, ובעיקר לכאלה שסביר שיקבלו פחות מאחרים.

הפעילות

 א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – היעזרו בשאלות הבאות:
1. אילו "מילים טובות" אמרו לכם, או אתם אמרתם לחברים?
2. איך הרגשתם כשאמרו לכם "מילה טובה" או כשאתם אמרתם "מילה טובה" למישהו?
3. האם אתם מסכימים עם השיר? האם, לדעתכם, "מילה טובה" אחת או שתיים מספיקות, כדי לעודד אותנו ולשפר את מצב הרוח?

ד. בקשו מהילדים לשלשל את הפתקים לתיבת "מילים טובות".

ה. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:

* הקשבה
* השתתפות
* הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)

הישגים נדרשים

אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים

כתיבת רשמים בעקבות אירוע

הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית

א.   כתיבה בכתיב נכון ובכתב קריא
ב.   שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה

דיון בכיתה – הישגים נדרשים הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
1. האזנה לדברי אחרים
2. תגובה הולמת לדברי אחרים
3. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם

לחצו להמשך קריאה
הקטן