מערך שיעור
תוכנית התערבות בנושא – אקלים חינוכי מיטבי (אח"מ) – באורט ערד
נעמי מיצד ,עינב לוק

מידע על תוכנית התערבות בנושא – אקלים חינוכי מיטבי (אח"מ)הפועלת באורט ערד.

רקע

התפיסה החינוכית של תכנית ההתערבות המערכתית היא:
אקלים חינוכי מיטבי מאפשר לקיים סביבה לימודית חינוכית.
המאפיינים של סביבה כזאת הם:
א. היענות לצרכים הבסיסיים והמיטביים (ההתפתחותיים) של התלמידים.
ב. תרומה לתפקודם החיובי של התלמידים בכל תחומי החיים.
ג. הפחתת תחושת הניכור ותופעות האלימות של הפרטים ושל הקבוצות בבית-הספר.

אקלים חינוכי מיטבי נוצר בדיאלוג ובפעילות חינוכית רציפה במעגלים השונים בבית-הספר וכן בעזרת מערכת חוקים וכללים ברורה ותמציתית.

העקרונות המנחים של התכנית:
א. שקיפות בתיאור התופעות הבעייתיות בין כתלי בית-הספר.
ב. שותפות של כל בעלי העניין – בתוך בית-הספר (הנהלה, מורים, תלמידים, הורים) ומחוצה לו (מנהלת מחלקת החינוך, מנהלת השפ"ח).
ג. חשיבה מערכתית כוללת לטווח הארוך.
ד. מניעה ראשונית (מטרימה), שניונית (תגובה לאירועים) ושלישונית (מעקב ושיקום).
ה. תכנית דינאמית מערכתית, הנבנית בדיאלוג מתמיד ואשר נשענת על אבחון צרכים ועל איתורם, הערכה ויישום, משוב והפקת לקחים.

הנחיות

התכנית פועלת בית-הספר זו השנה השנייה, בהשתתפות מעגלי פעילות שונים וחופפים.
שנה א
1. כל התלמידים בבית-הספר מילאו את שאלון אח"מ (אקלים חינוכי מיטבי).
2. בעקבות ממצאי השאלון הוקם צוות חשיבה, למידה ופיתוח, שכלל את המנהלת ואת יועצות בית-הספר – בליווי של המדריכה עינב לוק ממשרד החינוך. הצוות נפגש באופן סדיר, בדק, פיתח והתאים את התכנית לצורכי בית-הספר, שעלו מן השטח.
3. נבנה צוות מוביל ("ועדת היגוי"), שכלל את המשתתפים הבאים: הנהלת בית-הספר, מרכזי שכבות, יועצות, מנהלת מחלקת החינוך, פסיכולוגית בית-הספר, נציגי מורים שהנושא קרוב ללבם, נציגי הורים ונציגי תלמידים. הצוות עסק בחשיבה, באישור ובהתוויית של חלקים בתכנית לצורך הפנמה, והוא היה שותף פעיל בתהליך.
4. הצוות המוביל הציג את הדברים הבאים:
א. רציונאל התכנית.
ב. התיאוריה של התכנית.
ג. גילוי הצרכים שעלו בימי ההיערכות.
ד. פעילות מובנית להצגת תוצרי השאלון.
ה. דיון מוביל לבחינת נושא לעבודה ולהתמקדות.

5. התקיימה פעילות שנתית של כל המורים על בסיס מפגש חודשי – לליבון נושאים שעלו בשאלון, ולבירור השאלה: "מהו בית-הספר המיטבי שהיינו רוצים לפתח?".
6. הצוות המוביל חשף את ועד ההורים הבית-ספרי (נציגי כל הכיתות) לתיאוריה ולתוצאות של השאלונים, ונבחרו נציגים להשתתפות פעילה בתהליך.
7. הצוות המוביל הנחה  את המחנכים לחשוף את התוצאות של שאלון אח"מ לכל תלמידי בית-הספר בשיעורי חינוך.
8. נבנתה פעילות שבסופה יבחרו (באמצעות קלפי) כל המורים וכל התלמידים את נושא ההתערבות בהתייחס למדדים של המיטביות (על-פי התיאוריה של התכנית). הנושא שנבחר – ברוב קולות – לטיפול ראשוני הוא: הכבוד ההדדי בין באי בית-הספר.
9. במקביל להתמקדות בנושא הכבוד, הוחלט לטפל טיפול ממוקד בכל אירוע של אלימות, קטן כגדול. בעקבות אירוע אלימות שאירע בחטיבת הביניים, יזמה הנהלת בית-הספר משבר, שכלל תהליך יצירתי של טיפול מקיף ומדורג בתלמידים שהיו מעורבים באירועי אלימות ("טיפול מרומזר"). כל התלמידים קיבלו מסר חד-משמעי: אפס סובלנות לאלימות!
10. בית-הספר נקט צעד מעשי: הצבת מצלמות בשטחים פתוחים ובתוך המבנים, במטרה להיענות לצרכים של הגנה ושל מניעת אלימות.

בסיום השנה הראשונה הושגו היעדים הבאים:
א. הורחבה המודעות לנושא: האקלים החינוכי וחשיבותו ביצירת סביבה לימודית מיטבית.
ב. הורחבה המודעות לתחומי חוזק וחולשה בנושא זה, וסומנו התחומים שדחוף לטפל בהם לצורך שיפור האקלים המיטבי.
ג. פותחה שפה אחידה וחשיבה משותפת אצל מורי בית-הספר. בקרב התלמידים נערכה פעילות להכרת הרעיונות וההיבטים הכרוכים בנושא הכבוד.
ד. נבנה תקנון בית-ספרי מפורט לנושא הכבוד.
ה. חלה הפחתה במספר המקרים של פגיעה בכבוד ושל אלימות.

שנה ב
1. נמשכו תהליכי הגיבוש והעיבוד של כללי התקנון בנושא: הכבוד ההדדי בין באי בית-הספר. את התהליכים האלה ביצעו גם התלמידים וגם המורים. כמו כן בוצעה החתמה של כל באי בית-הספר (מורים, תלמידים והורים) על מחויבות לכללי התקנון.
2. נוצרו מפגשים של כל המורים בקבוצות קטנות, אחת לשלושה שבועות, שמטרתם: הפנמת כללי התקנון ובדיקת יישומו.
3. המורים קיבלו ידע תיאורטי וכלים מעשיים של תקשורת בין-אישית, לצורך התמודדות עם פגיעה בכבוד, ולצורך פיתוח מיומנויות שיחה, המונעות פגיעה בכבוד בין מורים לבין תלמידים.

תכנית המשך
1. פיתוח והתאמה של הטיפול בבעיות הכבוד – בהתאם למשוב מן השטח וכן עיסוק בהפרדה בין טיפול בבעיות משמעת לבין עיסוק בנושא הכבוד.
2. פיתוח הנושא: כבוד הדדי בין תלמידים ועבודה מפורטת יותר בקרב התלמידים.
3. הקניית כלי תקשורת לניהול דיאלוג מכבד לתלמידים באמצעות שיעורי חינוך.

סיכום התהליך
א. הנושא פיתוח אקלים חינוכי מיטבי נמצא היום בלב העשייה החינוכית, והוא מלווה את אירועי היום-יום בבית-הספר.
ב. הסדנות למורים ולקבוצות העבודה הקטנות הקבועות, אפשרו למורים להיפתח ולהעלות מצבים של פגיעה בכבודם ולהיעזר זה בזה בדרכי ההתמודדות.
ג. מורים מצאו כתובת להעלות סוגיות ודילמות, הם בוחרים לפעול באופן מובנה, ובכך הם מונעים הסלמה.

תוצאות:
אכן, חל שיפור באקלים החינוכי של בית-הספר, והדבר משתקף בהדים הציבוריים. עם זאת, הדרך עוד רבה, ויש להמשיך ולעבוד על תחומי אקלים נוספים.

איש קשר:
המעוניינים לקבל מידע נוסף על התכנית, מוזמנים לפנות אל בית-הספר התיכון המקיף אורט ע"ש צימטבאום בערד אל המנהלת או אל היועצות – בטלפון: 9554555 -08

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן