מערך שיעור
נשיכה או נשיקה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הספר "נשיכה או נשיקה" מאת: נורית כהן, עוסק במשמעות הנשיכה, תופעה נפוצה בגילים הצעירים יותר של ילדי הגן.

רקע

על הספר

לאמבר יש דרך מיוחדת להביע את עצמה – היא נושכת! היא נוגסת ונושכת בכל הזדמנות. כאשר היא רעבה, כשיש לה כאב שיניים – היא חייבת לנגוס. היא נוגסת בחבריה לגן, ובכולם היא מותירה סימנים… היא נוגסת ברגלי הגננת, ואף אמה מקבלת נשיכה.

הסובבים אותה חוזרים ואומרים לה: "זה לא יפה ולא נאה, וכך לא ייעשה!". אך אמבר אינה מבינה וממשיכה בדרכה. היא בטוחה שהנשיכה היא חלק ממנה. וכשהדוד מאיר מגיע לביקור ושואל אותה "איך עושה כלב?", אמבר, כמובן, יודעת את התשובה, והיא מדגימה לו בנשיכה… והדוד כועס.

מדוע אמבר נושכת? – משום שהיא אינה מבינה את משמעות הכאב שהנשיכה גורמת. אך יום אחד קרה דבר שגרם לאמבר להבין זאת: ילד מהגן נשך אותה! עכשיו היא מבינה שנשיכה כואבת מאוד. מאז היא משנה את דרכיה, ובמקום נשיכה היא מעניקה לכולם נשיקה ועוד נשיקה…

***
הספר עוסק במשמעות הנשיכה, תופעה נפוצה בגילים הצעירים יותר של ילדי הגן.
בדרך פשוטה: בחזרה על הביטוי "זה לא יפה ולא נאה, וכך לא ייעשה!", הלקח שאמבר לומדת, מעביר את המסר.

הנחיות

נקודות למחשבה

1. הסיפור נשיכה או נשיקה מסייע לילדים לגלות בעצמם מדוע הנשיכה אינה חיובית, באמצעות הזדהות עם דמות הילדה אמבר הנושכת או עם אחד הילדים הננשכים.

2. דמות הילדה הנושכת אינה חריגה ומנודה, אלא מנסים להסביר לה מדוע אסור לנשוך. ועל אף שהגננת כועסת על הנשכנות של אמבר, היא אינה משתמשת במילה אסור אלא חוזרת על הביטוי "זה לא יפה ולא נאה, וכך לא ייעשה!". ומתוך המשפט שהופך למעין דקלום, מגיע אל הילדים ה"לא" המוחלט והברור.

3. אמנם ההזדהות עם אחת הדמיות בסיפור משמעותית מאוד, אך לילדים יש כאן אפשרות לשמור מרחק מן האירוע (הרי הוא מתרחש בסיפור ולא במציאות…). עם זאת, מכיוון שתופעת הנשיכה היא נפוצה מאוד בקרב ילדים צעירים, הסיפור מאפשר להם לבחון את עצמם, את רגשותיהם ואת מעשיהם מנקודה בטוחה ומרוחקת.

4. נשיכה היא פגיעה בגוף של האחר. הנושא יכול לשמש הכנה לשיחה על פגיעות בגוף, לזכות של הילדים על גופם ולזכות שלהם לומר לא! לנשיכה, למכה או לנגיעה לא נעימה.

שאלות לדיון

1. מה דעתכם על התנהגותה של אמבר?
2. מדוע, לדעתכם, אמבר נושכת?
3. מה הייתם אומרים לאמבר?
4. האם יש לכם הצעה לדקלום אחר במקום "זה לא יפה ולא נאה, וכך לא ייעשה!"?


1. האם גם אתם נושכים לפעמים?
2. את מי אתם נושכים – האם אתם נושכים ילדים? מבוגרים? את ההורים?
3. מדוע אתם נושכים?
4. איך הגיבו ילדים שנשכתם?
5. כאשר אתם נושכים, איך ההורים והגננת מגיבים? מה הם אומרים לכם?


1. האם יש ילדים בגן שלכם שנושכים אתכם?
2. מדוע, לדעתכם, הם נושכים?
3. איך מתנהגים בגן שלכם אל הילדים ה"נשכנים"? האם כועסים עליהם? האם משתפים אותם במשחקים?
4. איך אפשר להסביר לילדים נושכים שהנשיכה היא משהו לא נעים? האם יש לכם הצעות?


המלצות נוספות

1.   כדורי, אלי. ברוגז אף פעם, הוצאת  נזר לי.
2.   גלברט אבני, עפרה. כל אחד טיפוס מיוחד, הוצאת ספרי צמרת.

קישורים

אתר פסיכולוגיה עברית – נשיכות בגנון ותורתו של ויניקוט לגבי תוקפנות 


 

לחצו להמשך קריאה
הקטן