בנייה של תכנית אישית, שניתן ליישמה במקרים נוספים בגן אצל ילדים הזקוקים להקניה של מיומנות ממוקדת מטלה.
העיסוק בהתנהגות ממוקדת מטלה הוא מעין "תחום אפור" של ניהול התנהגות. הסיבה לכך היא שאלה שאינם ממוקדים במטלה אינם מפריעים לאחרים, ומשום כך יש לנו נטייה להתעלם מכך ו"להתיר" להם לא ללמוד. אלא שהתנהגות זאת מזיקה לתלמידים שאינם ממוקדים במטלה: הם אינם מעורבים בנעשה בכיתה/בגן, אינם חווים הצלחות, ובעקבות זאת הם עלולים לחוש תסכול, והדימוי העצמי שלהם ייפגע.
אם כן, חשוב מאוד שנתייחס להתנהגות זאת, ושנפעל ללמד את התלמידים להתמקד במטלה (Canter & Canter, 1992).
התנהגות ממוקדת במטלה – מהי?
התנהגות ממוקדת במטלה (On Task Behavior)
היא אחד המרכיבים של יכולת קשב, והיא תנאי מקדים ללמידה.
בהתנהגות שאינה ממוקדת במטלה נמצא את המרכיבים הבאים: מיקוד הקשב על כל דבר שאינו קשור במטלה האקדמית הרלוונטית, שימוש לא תואם בחומרי למידה ועזיבת אזור העבודה ללא רשות. למשל, במהלך עבודה עצמית בשיעור הילד או הילדה מפטפטים עם ילדים אחרים, משחקים בעיפרון או מפילים את המחברת.
תלמידים שאינם ממוקדים במטלה, אינם מבצעים ביעילות את המטלות הנדרשות מהם, ולכן אינם יכולים לתרגל את החומר הנלמד, וכך איחור אקדמי נוצר.
התנהגות זאת מלווה, לעתים קרובות, בהפרעה לתלמידים אחרים בסביבה. לעתים מדובר בתלמידים שיכולתם טובה, אך הם אינם לומדים, מפני שתשומת לבם אינה ממוקדת בסביבת הלמידה (מידן וארי-עם, 2003).
התנהגות ממוקדת במטלה נדרשת מן הילדים עם כניסתם לכיתה א', ולכן חשוב ללמד אותם כבר בגן לבצע משימות קצרות, מותאמות לגיל ולהתפתחות. אמנם, בגן הילדים יש הזדמנויות רבות ללמידה בדרכים מגוונות ויצירתיות, אך, ללא ספק, אחת המטרות בגן חובה היא להכין את הילדים לבית-הספר. אם כך, כאשר אנו נתקלים בילדים שמתקשים לבצע ולסיים מטלה המתאימה ליכולתם, עלינו ללמדם מיומנות זאת.
עקרונות הפעולה
נציג שלבים מפורטים מאוד של הקניית מיומנות ממוקדת מטלה. המיקוד שלנו הוא במיומנות עצמה וניתן להפעיל אותה על דפים ומטלות שונות שהגננת נוהגת לתת לילדים בגן.
שימו לב:
הפעלת כל השלבים מיועדת רק לילדים המתקשים מאוד בעבודה ממוקדת מטלה. לילדים מתקשים פחות אפשר להפעיל רק חלק מהשלבים.
תכנית העבודה המוצעת כאן תשתלב בדרך העבודה השגרתית של הגננת. הגננת נוהגת לעבוד אחת לשבוע עם קבוצה של מספר ילדים. המפגש כולל הקנייה קצרה של נושא כלשהו ובהמשך, ביצוע דף עבודה הקשור לנושא, אשר מבוצע על ידי הילדים באופן עצמאי.
ניר (הילד שתואר למעלה) ישתתף עם כל הילדים בשלב ההקניה הקבוצתי (בשלב זה, כפי שציינו בתיאור המקרה, אין לו קושי).
לאחר שכל ילדי הקבוצה יסיימו את המטלה, הגננת תשב עם ניר באופן פרטני, כדי ללמד אותו בשלבים לבצע את דף העבודה באופן עצמאי.
הכנות לתכנית
א. ודאו שניר מסוגל לבצע את המטלה המיועדת לקבוצת העבודה שלו- כלומר, שהבין את החומר שנלמד.
ב. במידת הצורך, התאימו את המטלות בדף העבודה ליכולות הגרפומוטוריות של ניר.
דוגמה: הכינו מספרים מקווקווים על גבי מדבקות, ניר יעבור על הקווקוו, ואחר כך ידביק את המספר במקום המתאים בדף.
הפעלת התכנית
חלק א:
מטרה – ניר יבצע את דף העבודה כשהגננת יושבת לצידו, נותנת הוראות ומעודדת בעת הצורך.
1. שבו עם ניר בפינה שקטה והציגו בפניו את מטרות התכנית, כדי לגייסו לשיתוף פעולה. לשם כך פרטו בפני ניר קודם כל את נקודות החוזק שלו.
דוגמה:
ניר, שמתי לב שיש לך הרבה חברים, ושאתה משחק אתם בפינות הגן השונות. במפגשים אתה מקשיב, משתתף ומעלה רעיונות יפים מאוד. אני גאה בך!
כאשר אנו עובדים בקבוצות, אתה מקשיב להוראות העבודה וגם מבין מה צריך לעשות, אבל אתה מתקשה להשלים את דף העבודה.
בשנה הבאה אתה תעלה לכיתה א, וחשוב שתלמד לעשות זאת.
2. הציגו לניר את דף העבודה שהתאמתם לו, ואמרו לו: "הכנתי במיוחד עבורך דף עבודה. אתה יכול לעשות אותו בעצמך."
3. הסבירו לניר מה עליו לעשות.
4. בזמן ביצוע המטלה עודדו אותו מילולית בכל שלב.
5. לאחר שניר יסיים את הדף, תנו לו חיזוק מוחשי, כגון: מדבקה על החולצה, או דף רישום הצלחה בביצוע מטלה (ראו דוגמה). בדף ההצלחה תוכלו לסמן בתוך אחד העיגולים (במדבקה / בחותמת / סימון ? וכדומה) את ההתמדה בביצוע חלק המטלה – באופן עצמאי.
6. שלב זה יסתיים לאחר שניר יצליח לבצע את כל הדף בעבודה פרטנית, תוך כדי מתן חיזוקים במהלך העבודה, מבלי שניר קם מן המקום ועזב את העבודה.
חלק ב:
מטרה – ניר יבצע מטלה קצרה בדרגת קושי נמוכה כאשר הגננת יושבת על ידו אך אינה נותנת הוראות בזמן העבודה ומחזקת את ניר על ביצועה רק בסוף העבודה.
זמנו את ניר והסבירו לו את המשימה. חשוב לוודא שהוא הבין מה עליו לעשות (למשל, לבקש ממנו לחזור על ההסבר). אמרו לניר (זוהי דוגמה, השתמשו בניסוח שמתאים לכם): "אני בטוחה שאתה יכול לבצע את החלק הזה של הדף בעצמך. אסובב את הכיסא שלי, ואתה תעבוד. אחרי שתסיים, תגיד לי ואני אדביק לך מדבקה או אסמן לך בדף רישום ביצוע מטלה."
בשלב זה, חשוב שתסובבו את הכיסא ושלא תעקבו אחרי ניר, כדי להימנע מלחזק אותו מבלי משים. אם ניר יתקשה מאוד, שבחו אותו על כך שהוא מתמיד ועובד.
אחרי שניר יכריז שסיים את המטלה שניתנה לו, חזקו אותו מיד והדגישו שהוא ביצע את המטלה בעצמו ללא עזרה.
לאחר מכן, הגננת תיתן לניר להמשיך ולעבוד בדף ושוב תעסוק במשהו אחר.
חלק ג'
מטרה – ניר יבצע את דף העבודה בעצמו, כאשר הוא נמצא בקבוצה עם ילד נוסף.
זמנו את ניר עם עוד ילד או ילדה, ותנו לשניהם את המטלה הקצרה ודף רישום ביצוע מטלה. הסבירו את המטלה, בקשו מהילדים לבצע חלק ממנה (חשוב להגדיר את המטלה), ובקשו לקרוא לכם לאחר שסיימו לבצע חלק זה ללא עזרה.
חשוב לסמן בדף את ההצלחה ולעודד את הילדים על ביצוע עצמאי של המטלה. רצוי לתת חיזוק על כל חלק מטלה שהילדים סיימו.
לאחר סימון כל העיגולים בדף ההצלחה אפשר להוסיף מילות עידוד כתובות (למשל, "לאימא של ניר שלום, אני גאה בניר! הוא הצליח לבצע את דף העבודה בעצמו, ללא עזרתי. כל הכבוד- הגנן/הגננת …"). תנו לניר את הדף כחיזוק.
חלק ד'
מטרה- ניר יבצע את דף העבודה בעצמו כאשר הוא מהווה חלק מקבוצת ההקניה (בסביבה הטבעית)
זמנו את הקבוצה כולה (ניר הוא אחד מחברי הקבוצה), ערכו את ההקניה, ולאחר מכן הקפידו להסביר היטב את דף העבודה. כדאי לוודא שכל חברי הקבוצה (כולל ניר) הקשיבו והבינו את ההוראות. רצוי לבקש מילד או מילדה לחזור על ההוראה, כדי לוודא שהבינו את המטלה. חשוב להדגיש שאתם מצפים שהילדים יבצעו את העבודה בעצמם ויסיימו את כל המטלה. (תוכלו לתת דפי רישום ביצוע מטלה, מסוג הדף הנמצא בהפעלה זו, לכל הילדים או לחלק מהם – על-פי הצורך). עודדו לחלופין את הילדים העובדים (וביניהם גם את ניר).
לסיכום, דרך העבודה על ביצוע עצמאי של מטלה כוללת:
א. מתן מטלה קצרה וברורה
ב. שיתוף הילד במטרה – ביצוע המטלה באופן עצמאי
ג. התרחקות הדרגתית של הגנן/הגננת מאזור העבודה
ד. מעבר הדרגתי מחיזוק מיידי של ביצוע חלק מהמטלה לחיזוק של ביצוע כולל של המטלה
בהצלחה!