מאמר
הגדרה מחדש והתמודדות עם תופעת הבריונות
Josephine C. Dillon & Rebecca M. Lash

בריונות מוגדרת כפעולות אגרסיביות חוזרות ונשנות המתבצעות על ידי יחידים בעלי כוח רב יותר מקורבנותיהם. כשאנחנו אומרים הבדלי כוח אנחנו מתכוונים להבדלים בביטחון עצמי, מעמד או אגרסיביות. בריונות יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות כמו פגיעות פיזיות, עלבונות, בידוד חברתי ומניפולציות רגשיות.

תוכן

ילד בן שבע, דמעות זולגות על פניו, ישב לבדו בחדר המנהל. הוא שם משום שכמה דקות לפני כן היה מעורב במאבק אלים במגרש המשחקים. עם נייר ועיפרון בידו, הוא מתאר את האירוע:

"הוא מציק לי כבר שנתיים. במשך הזמן הוא חבט, בעט והכה אותי. הוא עקב אחרי לכל מקום והמשיך לעשות זאת בלי קשר למה שעשיתי; גם אם הלשנתי עליו וגם אם ביקשתי ממנו לעזוב אותי. היום הוא קרא לי בשמות אז התפרצתי עליו".

במלים אלה הילד מתאר, למעשה, את תופעת הבריונות. המקרה עצוב, אך חשבו מה היה קורה אילו הילד היה מתפרץ כך בגיל 17 ולא בגיל 7. במקרה כזה הוא היה מכה חזק יותר וגורם ליותר נזק.
הגדרת בריונות

בריונות מוגדרת כפעולות אגרסיביות חוזרות ונשנות המתבצעות על ידי יחידים בעלי כוח רב יותר מקורבנותיהם. כשאנחנו אומרים הבדלי כוח אנחנו מתכוונים להבדלים בביטחון עצמי, מעמד או אגרסיביות. בריונות יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות כמו פגיעות פיזיות, עלבונות, בידוד חברתי ומניפולציות רגשיות. בריונים יכולים לתקוף את קורבנותיהם בגלוי, בציבור או בסתר. בריונים משתמשים בגופם, בכתיבה, ברכילות או בטכנולוגיה כדי לפגוע בקורבנותיהם.

לעתים קרובות הצוות החינוכי מתעלם מתופעות של בריונות, כמו קריאה בשמות גנאי, משום שהצוות מקבל את המיתוס על פיו בריונות היא חלק מתהליך הגדילה הטבעי. אולם קורבנות הבריונות מפוחדים ומרגישים שהם תחת טרור. נמצא ששישה מתוך עשרה ילדים בארצות הברית סובלים מבריונות בבית הספר. בשנת 2000, 160000 תלמידים נמנעו מלהגיע לבית הספר מפחד הבריונות.

הפסקת הבריונות

בריונות יכולה להתקיים בכל מקום, אך היא משגשגת במיוחד באזורים ללא השגחה. באזורים כאלה ילדים מרגישים מאוימים במיוחד. מקומות כמו שירותים, מסדרונות, מגרשי חניה, אוטובוסים ומגרשי משחקים הם האזורים המועדים לפורענות. שיפור איכות וכמות ההשגחה באזורים אלה היא הדרך היחידה למנוע את תופעת הבריונות.

משגיחים טובים הם משגיחים בעלי עיניים ואוזניים פתוחות. עליהם לדעת כיצד לפתור קונפליקטים ולא לחשוש ליצור קשר עם תלמידים.

למרות שקשה להתמודד עם בריונות, יש דברים רבים שמורים יכולים לעשות כדי לצמצם למינימום את האפשרות לנהוג בבריונות. הצעד הראשון החיובי הוא לערוך סקר בין התלמידים כדי לקבוע את ה – מי, מה, איפה ומתי של הבריונות. זיהוי הילדים והמקומות יכול לסייע לצוות החינוכי לפתח תוכניות פעולה לפתרון הבעיה.

כל תוכנית פעולה צריכה לכלול הקניית מיומנויות חברתיות לקורבנות, הבריונים והעומדים מהצד, כדי לסיים את מעגל ההתעללות. זה חשוב במיוחד לעומדים מן הצד שיכולים למנוע סיטואציות של בריונות.

מפתח נוסף להצלחת הטיפול בבריונות הוא הדרכה בכיתה. זה מועיל מאוד לדבר עם התלמידים על הבריונות. תלמידים צריכים לדעת איזו התנהגות מצופה מהם, ועליהם ללמוד את דרכי ההתנהגות הנאותות. לדוגמה, בריונים צריכים לדעת איך להשיג את מבוקשם בדרכים חיוביות; קורבנות צריכים ללמוד כיצד להיות יותר אסרטיביים; ואלה שעומדים מהצד צריכים ללמוד איך להפסיק בריונות. כמו כן ,דיווח צריך להיות אסטרטגיה מרכזית בהיתקלות עם סיטואציה של בריונות.
כללי In/Out

כללי In/Out מסייעים לילדים לזהות מתי צריך לדווח על מעשה בריונות ומתי לא. אלה הם הצעדים לשימוש ב כללי In/Out:
– חשוב על מה שקורה.
– האם הבעיה שנתקלת בה דורשת טיפול "In" או טיפול "Out"?

בעיית "In" היא בעיה שאין צורך לדווח עליה, הדיווח יהיה ללא סיבה. בעיית ""Out היא בעיה שבה הדיווח יעזור למישהו לא להיפגע.

– אם התשובה שלך היא בעיית "In", אל תדווח.
– אם התשובה שלך היא בעיית ""Out, ספר על כך מיד למבוגר.
בריונים צריכים ללמוד כיצד לקבל הבדלים (שונות) ולבטא אמפטיה. קורבנות צריכים ללמוד כיצד להתיידד וכיצד לבקש עזרה. העומדים מן הצד צריכים ללמוד כיצד להתנגד ללחץ חברתי וכיצד להביע אכפתיות. כדי לחזק את המיומנויות החברתיות האלה ולהבין את התועלת שבהן, ניתן להיעזר במשחקי תפקידים.

עלינו לזכור, כאשר בריונים מספקים את הצרכים שלהם באמצעות בריונות לא תהיה להם סיבה להשתנות; כאשר קורבנות לא מסוגלים לבטא את עצמם הם יישארו מטרות לבריונות ומניפולציות; כאשר העומדים מן הצד מעודדים בריונים ומתעלמים מהקורבנות, הם תורמים לאקלים של פחד שמאיים על אחרים ממש כמו שהוא מאיים עליהם.

כמורים איננו יכולים לשתוק. עלינו לתקן התנהגות לא ראויה כשאנו נתקלים בה, לעבוד כדי לשפר את אקלים בית הספר ולנקוט בפעולות מניעה. באמצעות עבודה עם הורים, מנהלים וחברי הצוות אנחנו יכולים ליצור עבור התלמידים שלנו סביבה המאופיינת בחום, קבלה, מעורבות מבוגרים וקשרים בריאים.

עשרה רעיונות מרכזיים להנהלה והצוות החינוכי בבית הספר

1. למד/י את כל צוות בית הספר על חומרת תופעת הבריונות וההשפעה שלה על התלמידים והלימודים.
2. הגדר/י את תופעת הבריונות עבור הצוות, ההורים והתלמידים.
3. פקח/י על סקר דו שנתי כדי ליצור תוכנית פעולה ולהעריך את היעילות שלו.
4. תכנן/י דרכים אנונימיות לדיווח על בריונות.
5. דאג/י לנוכחות של צוות מיומן באזורים המועדים לפורענות.
6. בקש/י מהמורים במפורש ללמד את התלמידים מיומנויות חברתיות. עודד/י את הצוות לכנס את הכיתה בקביעות כך שהתלמידים יוכלו
לשחק משחקי תפקידים, לדון בבריונות ולמצוא פתרונות.
7. בקש/י ממורים, יועצים ואנשים המתמחים בניהול התנהגות לעקוב אחר בריונות גלויה וסמויה.
8. עקוב/י אחר קורבנות כדי שידעו שהם בסביבה תומכת.
9. הזמן/י הורים, חברי הנהלה ואנשים המוכנים לסייע ללימוד נושא הבריונות וההתמודדות אתה. דאג/י למעורבות הורים באמצעות מפגשים
קבועים.
10. ערב/י את ההורים, התלמידים והצוות בתוכנית מתמשכת לשיפור האקלים הבית ספרי.

ביבליוגרפיה

Redefining and Dealing with Bullying, Momentum (Washington, D.C.) v36 no2 p34, 36-7 Ap/My 2005

לחצו להמשך קריאה
הקטן