וידאו
האשמות. פעילות מלווה לפרק בסדרה דן ומוזלי
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט מאפשר דיון בנושא האשמות – האם הן תורמות ומה ניתן לעשות במקומן.

רקע

אמא מוצאת אוגר בחדר של דן-דן וכועסת עליו שלא סיפר לה על כך. דן-דן מצדו מאשים אותה בחזרה שלא הרשתה לו לגדל את האוגר ולכן נאלץ להחביא אותו. בארץ קונפיטורה קרה מקרה מצער. קלופס, אחיו הצעיר של פרעצל, דרך בטעות על שיח התות. ספינג' מובילה אותו לבית המשפט של קונפיטורה שבו הם מאשימים זה את זה ללא הפסקה.

מטרות

  1. התלמידים יבינו שהאשמות הדדיות הן מיותרות ולא מקדמות לפתרון.
  2. התלמידים יבינו מה ניתן לעשות במקום להאשים האשמות הדדיות.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי היום נדבר על מצבים שבהם אנחנו מאשימים את האחר בדברים שקורים.
שאלו את התלמידים:
1. מה זה אומר להאשים מישהו? תנו דוגמאות למקרים שבהם האשימו אתכם במשהו או שהאשמתם אחרים. (למורה: לדוגמה, תלמיד שמאשים תלמיד אחר שמסתיר לו, שלא שיתף אותו במשחק, שאמר את התשובה לפניו וכו').
2. נסו להיזכר במקרה שבו האשימו אתכם. איך הרגשתם כשהאשימו אתכם? האם זה עזר לפתור את הבעיה? (למורה: האשמות גורמות לנאשם לתחושה רעה ולא עוזרות בכלום, קל להאשים ולהטיל את האחריות על מישהו אחר אבל זה לא מקדם לפתרון).
3. מה אפשר לעשות במקום להאשים? היזכרו בדוגמאות שנתתם והציעו פתרון. (למורה: להסביר מה אתם רוצים שיקרה או למה אתם זקוקים).
הקרינו בפני התלמידים את הפרק "בית משפט"/ דן ומוזלי.

שאלו את התלמידים:
1. במה דן-דן ואמא שלו מאשימים זה את זה? (למורה: אמא מאשימה את דן-דן שהביא אוגר הביתה בסתר אף שלא הסכימה לכך, ודן-דן מאשים אותה שנאלץ לעשות זאת כי היא לא הסכימה שיביא את האוגר אחרי שהבטיח לחברו גלעד לשמור על האוגר ולא יכול היה להפר את ההבטחה).
2. מי מאשים את מי בקונפיטורה? (למורה: כולם מאשימים את כולם בכך שקלופס דרך על שיח התות. מאשימים את דן-דן שביקש ממוזלי תותים, את מוזלי שאמרה את זה למרש, את מרש ששתל את שיח התות במקום לא מתאים, את קלופס שדרך עליו, את ספינג' שצעקה לו "עצור" והשלימה לו את השיר ולכן הוא המשיך לדרוך על השיח).
3. האם זה עזר במשהו למישהו?
4. בשביל מה עושים משפטים בקונפיטורה? (למורה: כי זה כיף, משחק כזה שמאשימים אחד את השני במעיכה של שיח התות).
5. מה הסביר דן-דן לחברים בקונפיטורה על ההאשמות בבית המשפט של קונפיטורה? (למורה: שזה לא משנה מי אשם, מה שמשנה זה שהשיח מעוך, ומה שחשוב זה למצוא מקום שאפשר לשתול בו את השיח בלי שהוא יימעך).
6. איך החברים בקונפיטורה מפסיקים לבסוף להאשים זה את זה במעיכת שיח התות? (למורה: דן-דן אומר להם שהוא לא מבין במה זה עוזר להאשים אחד את השני, כי שיח התות עדיין נשאר מעוך. לאחר שכולם מסכימים על כך הם מצליחים להגיע להסכמה על המקום הכי מתאים לשתול בו מחדש את שיח התות בלי שיימעך).
7. איך דן-דן ואמא מוצאים בסוף פתרון לבעיית האוגר? (למורה: הם מפסיקים להאשים אחד את השני, דן-דן מבקש סליחה על כך שהסתיר את האוגר ואומר שהעיקר שימצאו לו בית חדש שיטפלו בו שם).
חלקו את התלמידים לקבוצות של 6-4 תלמידים, ותנו לכל קבוצה תיאור מקרה שבו עליהם לחשוב יחד מה אפשר לעשות במקום להאשים.
תיאורי המקרה נמצאים בקובץ הוורד המצורף מעלה.

במליאה, בקשו מהתלמידים לשתף בפתרונות שמצאו לכל אחד המצבים.

לסיכום, שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם בלימוד היום?

 


משתתפים: ירדן בר-כוכבא, עידן אלתרמן, ליאור כלפון, נעם פרנק, טל בלכרוביץ', דידי שחר וז'יל בן דוד (מפעיל את מוזלי)
בימוי: בובי לקס
תסריט: שחר סיטנר ואור ישראלי
חברת הפקה: שולה שפיגל ודנה עדן
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן