תוכן
התפיסה החינוכית
בית-ספר, השואף למלא את ייעודו בהענקת חינוך והשכלה לתלמידים, חייב ליצור אקלים שיאפשר זאת. האקלים המיטבי מתממש באמצעות מסגרת חיים ברורה, שאלה הם מאפייניה:
1. התנהגות הולמת של התלמידים ושל המורים
2. תקשורת טובה ויעילה של המורים עם התלמידים ועם ההורים
3. חברת ילדים פעילה
4. יצירת גאות יחידה
רעיון מרכזי ומוביל בבית-הספר הוא עידוד וחיזוק מנהיגות חיובית בקרב התלמידים. דבר זה מתבטא בתשומת לב להתנהגויות וליוזמות חיוביות של התלמידים.
המודל פותח בשיתוף עם אייל זמיר, מנהל המכון למנהיגות הומנית, על-פי המודל שפיתח המכון.
דרכי הפעולה פותחו על-ידי כלל חברי צוות בית-הספר מתוך האמונה, שרק כאשר כל הצוות שותף ומעורב בגיבוש התכנית, יש לה הסיכוי הטוב ביותר להצליח.
דרכי הפעולה
א. לבית-הספר יש מסגרת חיים ברורה ומחייבת:
1. חוקי-על חד-משמעיים ומחייבים תגובה אחידה
2. מערכת חוקי התנהגות בסיסיים ודרכי אכיפה מחייבים
3. ניהול החיים החברתיים על-פי תקנון חברתי, שגיבשו במשותף צוות בית-הספר, התלמידים וההורים ("החיים שלנו").
ב. הצוות החינוכי הוא מקור הסמכות בבית-הספר:
1. יש קוד של מחויבות אישית וארגונית: כל חברי הצוות מחויבים לכל החלטות בית-הספר וחוקיו..
2. למורים יש סמכות ותקשורת מיטבית עם התלמידים: התלמידים קשובים, מנומסים וענייניים. המורים קשובים,
מנומסים, עקביים ושקולים.
3. המחנכים מכירים לעומק את כל התלמידים, מתמצאים בדינאמיקה החברתית בכיתה ופועלים חינוכית בהיבטים
הלימודיים, החברתיים והאישיים של התלמידים.
4. צוות בית-הספר פיתח כלים שונים להבטחת קיומם של חוקי ההתנהגות, וכן כלים שונים לעידוד ההתנהגויות
החיוביות. הוקמו ועדות תלמידים, שמטרתן חיזוק וצמיחה של מנהיגות צעירה, שמטרתה לפעול ליצירת אווירה
חברתית איכותית בבית-הספר, בשיעורים ובהפסקות.
ג. בבית-הספר קיימת חברת ילדים פעילה:
1. חברת הילדים אחראית, תוססת, עצמאית, יוזמת, ללא אלימות, וביחסים בין חבריה יש קבלה, סובלנות, הבנה, עזרה
וחברות.
2. מדי שנה מגבשים ועדות הפועלות למען הכיתה, למען בית-הספר ולמען התלמידים. פעילויות רבות נעשות על-ידי
ועדות התלמידים המלוות בצוות החינוכי.
ד. בית-הספר שוקד על יצירת גאוות יחידה:
1. התלמידים מגיעים להישגים לימודיים גבוהים (על בסיס אישי ללא תחרות).
2. במסגרת בית-ספר ניסויי משלב התלמידים מהחינוך הרגיל חיים בשיתוף עם תלמידים הלוקים באוטיזם.
3. בית-הספר מקיים אירועים חברתיים, תרבותיים וספורטיביים, המאפשרים לתלמידים לבטא את יכולותיהם ואת
כישוריהם.
ה. בית-הספר מקיים תרבות ארגונית של למידה מתמדת:
1. צוות בית-הספר מקיים למידה מתמדת במטרה לקדם ולפתח את בית-הספר בכל ההיבטים: ערכיים, לימודיים,
חברתיים, ארגוניים.
2. בית-הספר מקיים למידה מתמדת מתוך העשייה באמצעים הבאים: סיכומים, הפקת לקחים והמלצות עתידיות
בהתאם לכך.
3. החלטות על מדיניות בית-הספר ועל תכנית הפעולה מתקבלות במשותף על-ידי כל חברי הצוות.
ו. דיאלוג איכותי מתמיד עם ההורים:
1. בית-הספר מקיים פורומים פעילים של ההורים (מועצת ההורים ונציגות ההורים בראשות יו"ר).
2. בית-הספר מקיים שיחות תקופתיות סדירות ברמה פרטנית/אישית (מחצית שנה וסוף שנה).
3. בית-הספר מיידע את ההורים באופן סדיר וקבוע באמצעי תקשורת שונים.
4. ההורים מיודעים ומדווחים על ילדיהם, כאשר יש להם בעיות וקשיים, וגם כאשר יש אירועים חיוביים ומשמחים.
5. בית-הספר מזמן להורים למידה בתחום החינוך על-ידי ייזום מפגשים עם מרצים מהתחום.
תוצאות
התכנית מתבצעת כבר שלוש שנים. כל שנה אנו משפרים ומשכללים אותה. בתחילה התמקדנו ביצירת מסגרת החיים הברורה ובהפנמת חוקי ההתנהגות. בהמשך התרחבנו ופנינו לכיוון חיזוק התקשורת בין הגורמים השונים: הצוות הבוגר, המורים ושאר חברי צוות בוגר, התלמידים וכן התקשורת בין התלמידים לבין עצמם.
בשנה האחרונה הרחבנו את תחום העצמת התלמידים: חיזוק התנהגויות חיוביות בחיי היומיום – הדברים הפשוטים של החיים, יוזמות חברתיות והצמחת מנהיגות צעירה.
אקלים בית-הספר השתנה באורח מהפכני!
א. הלמידה בכיתה מתקיימת בשקט.
ב. התלמידים פונים בצורה מכובדת ומכבדת אל הצוות המבוגר (מורים ואנשי צוות נוספים).
ג. התקשורת בין התלמידים נעשית הרבה יותר על בסיס של כבוד הדדי.
ד. התלמידים שואפים לפעול לטובת בית-הספר.
ה. ההורים (חלק מהם חששו שילדיהם לא ירגישו נוח במסגרת החוקים שקבענו), מרגישים שהתכנית מביאה שקט וביטחון
לילדיהם, והם מברכים עליה.
ו. צוות בית-הספר התגבש, והאווירה בחדר המורים נעימה ומפרגנת.
ז. מקרי האלימות נדירים, ואם יש – הם מטופלים מיד ובצורה היעילה ביותר.