הנחיות
הסיפור בקצרה
ארבע ספינות ובהן ילדים רבים נמלטו מאימת המלחמה. אחת הספינות נפגעה ואחד עשר הילדים שבה, בני 9 – 15, נסחפו לאי בודד. באי הבודד נאלצו להתמודד עם איתני הטבע וללמוד לחיות זה עם זה. חייהם באי מלמדים אותם על הצורך להתחשב בחלש, לעזור אחד לשני, לקבל איש את רעהו ולשתף פעולה. הילדים באו ממעמדות חברתיים שונים ומרקע שונה, ועד מהרה מתעורר מאבק על דרכה של החברה הקטנה. שיאו של המאבק בקרע שנוצר בין הילדים ומאיים לפלג את החבורה.
האם יצליחו לקיים חיים ביחד?
נקודות למחשבה
תרגיל 'האי הבודד', בו הילדים 'מגיעים' לאי וצריכים להחליט כיצד לחיות בו ביחד, הוא תרגיל שניתן ללמוד ממנו הרבה על חיים בחברה, הסכמים וקביעת כללים. זהו תהליך טבעי שיקרה תמיד, בווריאציות שונות, בין בני אדם. אנשים באשר הם, אינם רוצים לחיות איש לעצמו, אלא תמיד מחפשים את הקבוצה, הכלל, החברה, ומנסים לגבשה. כדי לארגן חברה חדשה צריך להסכים, להתחשב, לכונן שלטון ולקבוע כללים.
הצעה לפעילות
1. מה עושים? – הכול פתוח, והכול תלוי בכם.
2. עומדות לרשותכם 20 דקות.
3. מנו חבר/ה מהקבוצה לשמש כרשם/ת.
4. רשמו בראשי פרקים מה קורה אצלכם בקבוצה: האם הגעתם להחלטות או לתכניות פעולה כלשהן? (העלו את הנקודות הבאות: מזון,
5. בגמר התרגיל הציגו במליאה את ההחלטות/התוכניות שלכם.
1. אילו נושאים הטרידו את הקבוצה? באילו נושאים הם רצו לעסוק? מה הנושא הכי חשוב לקבוצה?
2. האם המשתתפים ניסו להגיע לתכנית פעולה מוסכמת, או שכל אחד פעל לבדו?
3. האם הקבוצה בחרה מנהיג? האם הכול הסכימו להנהגה?
4. האם התגלעו מחלוקות בתוך הקבוצה? באילו נושאים? האם הן יושבו? כיצד?
5. מה הייתה האווירה בקבוצה? האם האווירה טובה או שהיו כעס ומחלוקות?
6. האם הייתה נכונות של חברי הקבוצה לוותר על תפקידים שרצו בהם, או על רעיונות שלהם שלא התקבלו?
7. האם הקבוצה קבעה כללים מחייבים? באילו נושאים?
8. כיצד הילדים בסיפור הגיעו להחלטות? מה דעתכם על הדרך בה הגיעו לתכנית פעולה? מה אפשר ללמוד מהם?
למשל:
* הסכמה – לשם הקמת חברה ולצורך פעולתה נדרשת הסכמה – הסכם בין היחידים באשר לכללים, למטרות, לתפקידים, להנהגה.