מערך שיעור
זֶה -זוֹ – חינוך רב-תרבותי בגיל הרך
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת ההצגה "זֶה -זוֹ – חינוך רב-תרבותי" בגיל הרך מאת: אבי שרפמן: ליצור סביבה חינוכית, שיהיה בה ביטוי לכל הזהויות וסגנונות החיים השונים של הילדים בגן ושל ילדים בחברה הישראלית, באופן המכבד כל שונה כשווה.

רקע

הסיפור מתרחש ביום בלתי רגיל, בגן הילדים של החיות. עוד מעט תגיע אל הגן חיה מוזרה, צוקי ממשפחת הַזֶה-זוֹ. זאת חיה שיש לה רגליים של ציפור, ידיים של דוב, זנב של שועל ובטן של פרה.

צדי הצבה ושוקי הארנב מפחדים. הם חושבים שזאת חיה מוזרה מאוד וגם קצת מפחידה, חיה מסוכנת, שאוכלת צבים בפיתה או בלחמנייה. ואולי זאת בכלל לא חיה – אלא סלט חיות!

צדי הצבה פוגשת את צוקי הזה-זו, והיא מגלה לה שהוא דווקא נחמד ולא מפחיד. היא רוצה להתיידד אתו, אבל שוקי הארנב מאיים עליה – או שאת החברה שלי, או שאת החברה שלו! צדי בוחרת ב…

שוקי הארנב נשאר לבד בחצר ופתאום פוגש את צוקי הזה-זו. שוקי מאשים אותו:

– 'מאז שהגעת יש כאן בלגן! אתה בכלל לא חיה אלא סלט חיות!'.

צוקי עונה לו:

– 'גם אתה בעצמך סלט חיות! יש לך שיניים של בונה ופרווה כמו של דוב מהקוטב הצפוני. ובכלל, לכל חיה יש חלקים של חיות אחרות. וגם אם יש חיות דומות, זה לא אומר שהן חושבות אותו הדבר ולא אוהבות את אותן הדברים. וגם חיות שונות יכולות לאהוב את אותם הדברים.'

ומסתבר, שזה-זו יכולה בהחלט להיות חיה נחמדה…

רגע, מה הגננת אומרת?

– 'ילדים, מחר מגיעה לגן חיה חדשה. קוראים לה הוא-היא…'

***

הפרויקט: פיתוח סביבת גן רב-תרבותית

ההצגה זה-זו הוצגה בפני ילדי מעון שלום של נעמת ביפו, שהוא גן ילדים יהודי-ערבי. היא הובאה אליהם במסגרת פרויקט בנושא: פיתוח סביבת גן רב-תרבותית (פרטים נוספים ראו בקבצים המצורפים), של מכון ונציה לשונות ולרב-תרבותיות.

מטרת הפרויקט: ליצור סביבה חינוכית, שיהיה בה ביטוי לכל הזהויות וסגנונות החיים השונים של הילדים בגן ושל ילדים בחברה הישראלית, באופן המכבד כל שונה כשווה.

הנחיות

מן ההצגה לומדים שכולנו גם דומים זה לזה וגם שונים זה מזה. ילדים הדומים זה לזה יכולים לאהוב דברים שונים, וילדים השונים זה מזה יכולים למצוא שפה משותפת.

הכללות, סטריאוטיפים ודעות קדומות פוגעים ביכולת שלנו להכיר את האחר ואת השונה, וכך אנחנו מפסידים חברים טובים, שיכולים להעשיר אותנו ובעיקר ללמד אותנו שהאחר אינו מפחיד כמו שאנחנו חושבים…

שאלות לדיון

1. שוקי הארנב, צדי הצב וגם זה-זו – מה, לדעתכם, שלוש החיות האלה מרגישות?
2. האם גם לכם קרה פעם משהו שגרם לכם להרגיש כמו שהרגישו שוקי, צדי או זה זו?
3. האם יש משהו שעושה אתכם שונים מאחרים ומיוחדים? אם כן – מהו?
4. האם הייתם רוצים שיתייחסו אליכם או שיתנהגו אליכם כאל שונים ומיוחדים?

 קישורים

ההצגה "זֶה -זוֹ – חינוך רב-תרבותי בגיל הרך "
מכון ונציה לשונות ורב-תרבותיות בחסות קרן ברנרד ון ליר – הולנד
מאת: אבי שרפמן, מנהל תיאטרון ליר במאי ומפיק: אבי שרפמן, תיאטרון: ליר

לחצו להמשך קריאה
הקטן