שאלה ותשובה
קושי במוטיבציה ללמידה

שאלה שם אם על ביתה אשר אינה מוכנה ללמוד וחושבת שהיא חסרת יכולת.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

ביתי מעוניינת לעבור לבית הספר חילוני. השבוע המנהלת שוחחה עמנו על כך שהיא מאוד חצופה לצוות המורים. לא לומדת, לא מכינה ש.ב. ועבודות ומגיעה ללימודים רק בגלל החברות שלה.
היא חושבת שמעבר לבית ספר חילוני יעשה הוקוס פוקס והיא פתאום תלמד.
אמרנו לה שהיא חייבת לאסוף את עצמה ולהתחיל לרצות ללמוד ולהתאמץ.
בערב כינסנו אותה בעלי ואני ושוחחנו על ההתנהגות שלה. הילדה התפרצה ואמרה שאף אחד לא מבין, אותה שקשה לה בלימודים והיא לא יודעת כלום.
בעלי ניבהל ואני הסברתי לה שהיא ב"ה בריאה ונבונה אך שיש לה פער לימודי גדול וכשהיא תחליט שהיא רוצה ללמוד אנחנו ההורים נעזור לה בכל!
בינתיים היא לא רוצה כלום וחושבת להמשיך כך.
כיצד אני גורמת לה לרצות ללמוד ולהתקדם ולא להישאר היכן שהיא לא לומדת ולא רוצה בכלל ללמוד?

תשובה

שלום לך,
בתך לא יכולה לאסוף את עצמה ולהתחיל לרצות ללמוד ולהתאמץ. היא תקועה. התהליכים הפנימיים לא פעילים – תהליכים שמעוררים אכפתיות וסקרנות בלמידה, יכולת להתמודד עם ולהתגבר על קשיים, יכולת לראות טעויות ולהפיק תועלת מתיקון, שאיפות ותוכניות לעתיד כך שיש סיבות טובות של הילדה עצמה ללמוד, ועוד. בתך צועקת לעזרה ומתחילה לחשוב שאולי משהו לא בסדר אצלה. אף אחד באמת לא מבין אותה, וכשמנסים להפחיד אותה או ללחוץ עליה, או לאיים עליה, זה מקשה עליה עוד יותר ומשאירה אותה עם התחושה שהיא לבד ולא מובן. היא סומכת על החברים שלה שלא באמת יכולים לתת לה מענה לצרכים ההתפתחותיים האמתיים שלה.

למידה היא לוקסוס. היא התוכנית המשנית של המוח, לא התוכנית הראשונה. לפי מה שכתבת גם במכתב הראשון, חסר לבתך מענה לצרכים הבסיסיים הנדרשים לשחרור הסקרנות וההתעניינות בלימודים. הילדה לא יכולה ללמוד עד שמערכות היחסים בחייה מסודרות בצורה נכונה – בצורה המאפשרת למידה. כדי שהילדה תצמח, תגלה את רצונה ללמוד ולהצליח, היא צריכה להיות מקושרת היטב להוריה ולמורים שלה. כרגע היא מקושרת לחברים, ולפי מכתבך, זה הסיבה העיקרית לרצונה ללכת לבית הספר. חשוב לכם לקרוא את הספר "איחזו בילדיכם – מדוע הורים חשובים יותר מחברים" כדי לראות מה קרה לבתכם במשך שנים האחרונות, וכיצד לתקן את המצב. הספר פוקח את העיניים ותראי למה בתך מוכוון לחברים, למה היא חצופה, למה היא לא מכינה שיעורים, ולמה אין לה חשק להתאמץ. יחד עם קריאת הספר, אני יכולה להציע ייעוץ פרטני כדי ללמוד איך להפעיל שוב את התהליכים הטבעיים המעוררים את אהבת הלמידה.

את לא יכולה לגרום לבתך לרצות ללמוד ולהתקדם. את כן יכולה, יחד עם בעלך, לספק את התנאים שמצמיחים קודם כל את מערכות היחסים הנכונות בחייה כך שבתך תהיה מוכוונת אליך ולמוריה במקום לחבריה, ושנית, את התהליך שמעורר בה את הרצון ללמוד ולהתקדם.

בין שבתך לומדת בבית ספר דתי או חילוני, היא רק יכולה להתקדם אם היא תצא מהתקיעות. את יכולה לספק את הפתרון ולהוביל את השינוי שאת רוצה לראות, ובתך מאוד צריכה אותך לעשות את זה.

בברכה,
שושנה הימן

לייף סנטר, המרכז להורות מקושרת

לחצו להמשך קריאה
הקטן