תוכן
נקודות למחשבה
בני נוער הרואים סביב עוני רב. או שהם עצמם סובלים מעוני או שמשפחתם מאוימת מנושא העוני. מצב זה מפחיד צעירים רבים, ואחת הדרכים להתחזק היא באלימות. בני נוער עלולים לפתח התנהגות אלימה ותסכול כלפי החברה, בשל היותם בלתי בטוחים בנוגע לעתידם.
שאלות לדיון
1. מה דעתכם על ההתנהגות של בן?
2. התקפה או מגננה – האם, לדעתכם, בן ילד חזק או חלש? פרטו.
3. מה הן, לדעתכם, הסיבות שגרמו לבן להתנהג כך?
4. מה הן התוצאות, שגרמה ההתנהגות של בן – במישור האישי? במישור החברתי? במישור הלימודי?
5. התלמידים אומרים למורה " זאת בסך הכול חתיכת לחם קטנה". מהי, לדעתכם, חתיכת לחם לילדים רעבים?
ומהי לילדים שבעים?
6. לאור מצוקתו של בן, מה היו אפשרויות התגובה שלו?
7. איזו עזרה הציעו החברים לבן?
8. האם הדרך שהציעו עזרה לבן נראית לכם? הסבירו, והציעו דרך משלכם לפתרון הבעיה.
9. מה דעתכם על הדרך שהמורה פעלה?
10. הסרט נקרא ברכת הלחם. מדוע הוא נקרא כך, לדעתכם?
11. הציעו שם אחר לסרט.
הצעה לפעילות
לפניכם קטע מן הטקסט אני ילד עני, שכתבה איריס מזרחי באתר האינטרנט קדמה.
קראו אותו לתלמידים.
אני ילד עני
אני עני, אני ילד עני.
אני אוכל רע, ישן רע, חולם רע, מרגיש רע.
ככה זה עם עניים, הכול רע.
אני רוצה להירשם לחוג של הכדורגל, לשחק בליגה עם התלבושת של הקבוצה אבל לאימא אין כסף, ונמאס לה ללכת לעובדת סוציאלית על כל דבר קטן…
בית ספר אני שונא, אין לי סבלנות לשבת ולשמוע את המורים. אני מחכה בדקות שכבר יהיה את הצלצול שאפשר ללכת הביתה, ואז אני רץ לאסוף בקבוקים ופחיות למכור אותם ולקנות לי קצת ממתקים.
הטקסט המלא באתר האינטרנט קדמה
א. תארו לעצמכם שבן, גיבור הסרט, היה פוגש את הילד העני מן הסיפור של איריס מזרחי. מה הם היו אומרים זה לזה? כתבו שיחה דמיונית ביניהם.
ב. התלמידים יבחרו קטע מהסרט, ויכתבו "תסריט" אחר: "מה היה קורה אילו…?" (למשל, אילו בן היה מתנהג אחרת או אומר משהו אחר? או אילו מישהו בכיתה היה עושה/אומר משהו אחר?)