מערך שיעור
גדי טאוב – דברים שאני לא מגלה ליעל
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"-גדי טאוב, בקטע מהיצירה "דברים שאני לא מגלה ליעל" העוסק בנושא של מקובלות חברתית בקרב ילדים.

רקע

כידוע לכם, הנושא "יחודו של יוצר" כלול בתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. בחרנו להתמקד בקטע מהיצירה "דברים שאני לא מגלה ליעל", מאת גדי טאוב, העוסק בנושא ילדים מקובלים ולא מקובלים בחברת הילדים –לכיתה ד'.

הנושא יטופל באמצעים הבאים:
1. קריאת קטע מספרו של גדי טאוב "דברים שאני לא מגלה ליעל"
2. דיון ושאלות בכיתה
3. הפעלת התלמידים בדף לתלמיד:
א. שילוב של הבעה בכתב על-ידי כתיבת טיעונים בעד ונגד
ב. הזמנת ילדים לא מקובלים למסיבה כיתתית
ג. כתיבה בעקבות תמונה

מטרות

חינוך חברתי – העלאת המודעות ליחס לילדים, שנחשבים לא מקובלים.

ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בדרך חווייתית, מגוונת ומעשירה בנושא היחס לילדים מקובלים ולא מקובלים

נושא זה ילובן באמצעים הבאים:

  • דיון ברעיונות, בערכים ובמסרים המשתמעים מן הסיפור
  • הבעת תגובות רגשיות או ערכיות כלפי מעשי דמויות וכלפי דבריהן
  • כתיבה בעקבות תמונה

הנחיות

משך הפעילות: 45 דקות
א. "מקובלות חברתית" – הסבירו את המושג.
לפניכם הגדרה של המילה מקובל ומידע נוסף. היעזרו בה להסבר על המושג "ילדים מקובלים".

מְקֻבָּל
אהוד, רצוי, שמקבלים אותו ברצון; (כשנאמר על אדם) שמצליח מבחינה חברתית, שיש לו חברים רבים, שמעריכים אותו ורוצים
להיות בקרבתו.
על-פי: יעקב שויקה, רב-מילים 2000
כל הזכויות שמורות למטח, למשכל (מיסודן של ספרי חמד וידיעות אחרונות) ולסטימצקי

ב. ילדים מקובלים לעומת ילדים לא מקובלים – התייחסו לשני המושגים האלה.
היחס אל הילדים הלא מקובלים הוא מעליב ומשפיל. לילדים אלה, כמו לכולנו, חשוב שיהיו חברים. וגם אם יש להם חבר או שניים, הם רוצים חברים רבים. זהו צורך בסיסי וחשוב להם.
ד"ר שרית סגל, פסיכולוגית קלינית, מסבירה: "אדלר קבע שהצורך החברתי הוא הצורך המוביל בסולם הצרכים והעדיפויות של בני האדם".

ג. דונו עם הילדים בנושאים הבאים:
1. ילדים לא מקובלים – איך הם מרגישים?
2. האם לילדים שהם שונים מאתנו, יש זכות לקבל יחס של כבוד? מדוע?
3. חברות אמת – האם החברים של ילדים מקובלים הם חברי אמת? מדוע?

ד. הקטע הבא נלקח מן הספר "דברים שאני לא מגלה ליעל. הוא עוסק, בין היתר, בנושא: היחס לילדים מקובלים ולילדים לא מקובלים.
הקריאו אותו לכיתה.

הטקסט הספרותי / גדי טאוב

טאוב, גדי. דברים שאני לא מגלה ליעל, (C) כל הזכויות שמורות למחבר ולהוצאת כתר, 1992.

דברים שאני לא מגלה ליעל:
"בדרך דברנו על זה שיניב לא הזמין את כל הכתה. רק את הילדים שלדעתו מקובלים. מיכל פ' אמרה שהוא צודק, כי אם מזמינים ילדים כמו סטיבן ורונן אז הם מתחילים להשתולל והורסים את המשחק. חוץ מזה היא אמרה, שאם מזמינים את הילדים הלא מקובלים, זה רק מעליב אותם יותר, כי אף אחד לא בוחר אותם בבן לוקח בת, ואף אחד לא יגיד שהוא אוהב אותם באמת או חובה.
אני אמרתי לה שיותר מעליב אם לא מזמינים אותם בכלל, וחוץ מזה אמרתי לה שיותר מעליב אם לא מזמינים אותם בכלל, וחוץ מזה אמרתי שזה שטויות מה שאומרים שהם לא יודעים שיש פגישה, כי תמיד יש מישהו שמספר להם. אבל מיכל אמרה שאני אומר את זה רק בגלל שלא הזמינו אותי כשעשו פגישה אצל שרון. אז אמרתי לה שהיא אומרת את זה רק כי אותה תמיד מזמינים, ונראה מה היא תגיד אם פעם לא יזמינו אותה. יעל הסתכלה עלי וחייכה בלי שמיכל פ' תראה, כי היא הסכימה איתי. אחר כך גם היא אמרה שלדעתה צריך להזמין את כולם. וזאת הדעה שלה אפילו שעד עכשו תמיד הזמינו אותה. היא לא אמרה את זה, אבל אחד בכתה יודע שאותה גם תמיד יזמינו."

ה. דונו עם התלמידים בשאלות החברתיות העולות מהטקסט.
היעזרו בשאלות הבאות:
1. מי נחשב ילד מקובל או ילדה מקובלת?
2. מי נחשב ילד לא מקובל או ילדה לא מקובלת?
3. האם צריכות להיות לילדים תכונות מסוימות, כדי שיהיו מקובלים? מה הן? האם התכונות האלה חשובות?
מדוע דווקא הן חשובות?
4. אילו תכונות ראוי שיהיו לילדים מקובלים (יופי, גובה, הצלחה בלימודים, חבר/ה טובה, אכפתי/ת מתחשב/ת)?
5. איך אתם מתייחסים לילדים לא מקובלים?
6. איך הייתם מרגישים אילו הייתם ילדים לא מקובלים?
7. האם ילדים לא מקובלים יכולים להפוך למקובלים? כיצד?

ו. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ז. בקשו מהתלמידים להציג את התוצרים שביצעו בדף לתלמידים.
ח. 1. סכמו את השיעור בכתיבת רעיונות של תלמידים לשאלה:
איך נוכל לקבל את כל הילדים, כפי שהם, ללא קשר להיותם מקובלים או לא מקובלים?
2. כתבו על הלוח את ההצעות של התלמידים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן