מערך שיעור
עמידה מן הצד
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח. ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות הובא אירוע העוסק בתלמידים שנתקלו בהצקה, אך הם עומדים מן הצד ואינם מתערבים כדי למנוע אותה.

רקע

  • האם עמידה מן הצד, אדישות וחוסר מעורבות משפיעים על היקף תופעת האלימות?
  • מדוע לפעמים, לנוכח מקרים של אלימות ושל הצקה, נכון להתערב, לפנות אל אדם מבוגר ולנקוט עמדה?

בשאלות אלה נעסוק בפעילות שלפנינו.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לעמידה מן הצד.
ב. חינוך לשוני – ניסוח שיקולים של בעד ונגד מעורבות במצב של הצקה ועזרה לתלמידים הסובלים מהצקה ואלימות.

– העשרת אוצר המלים והניבים

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

הנחיות למורים

בפעילות שלפניכם הובא אירוע העוסק בתלמידים שנתקלו בהצקה, אך הם עומדים מן הצד ואינם מתערבים כדי למנוע אותה. בהמשך יש רשימת ניבים הקשורים לנושא העמידה מן הצד ורשימת פירושים, והתלמידים יתבקשו למתוח קו מכל ניב אל הפירוש שלו. בשלב הבא התלמידים יבררו לעצמם נקודות לבירור אישי, שיעסקו בנקודת המבט האישית של התלמידים ביחס לעמידה מן הצד, כגון:

א. האם אתם מתערבים ועוזרים לילדים הסובלים מהצקה ומאלימות?

ב. האם אתם מכירים את תופעת האדישות והעמידה מן הצד?

ג. מה הן הסכנות בהתערבות בסכסוכים של אחרים?

בהמשך התלמידים יבחרו מתוך רשימה שיקולים בעד ונגד מעורבות במצב של הצקה ושל עזרה לתלמידים הסובלים מאלימות, ויוסיפו שיקולים משלהם.

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ב. משך הזמן למילוי הדפים ודיון בכיתה: 45 דקות.

ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:

1. בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בדברים שכתבו, כגון: האם הם מתערבים במצב של הצקה? והאם הם עוזרים לילדים  הסובלים מהצקה ומאלימות? אילו שיקולים משפיעים עליהם להימנע מלשתף מבוגרים ולא ליזום פעולה שתעזור לקורבן אלימות?

2. התייחסו אל המידע שעלה מן הדברים שנאמרו/נכתבו:

    א. מה דעתכם: האם אדישות לתופעות שליליות היא שותפות לפשע? מדוע?

    ב. מה הכיתה יכולה לעשות כדי לעודד מעורבות ועזרה לקורבנות האלימות?

 3. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:

    א. היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.

    ב.  גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת תחושות ודעות ותגובות במילים.

    ג. הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור ולא לקצר מדי.

                              (הפעילות על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)

הישגים נדרשים

נקודות לבירור אישי הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

  • התייחסות בעל פה לטיעונים נגד/בעד
  • נקיטת עמדה לגבי תוכן הדברים

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים

  • הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב או דבור – על נושא או על סוגיה
  • הבעת עמדה בנושא שנוי במחלוקת וביסוסה תוך התייחסות לטיעונים שכנגד

הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

  • מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות המטלה

דיון בכיתה: הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות

  • השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
  1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
  2. השתלבות בדיבור על פי המוסכם
  • הצגת רעיונות – בשיחה או בדיון – תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:
  1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
  2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
  • מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה, על פי דרישות המטלה

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים

  • הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב או דבור – על נושא או על סוגיה
  • הבעת עמדה בנושא שנוי במחלוקת וביסוסה תוך התייחסות לטיעונים נגד

הישג נדרש 3 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות

  • פרשנות, הערכה ונקיטת עמדה לגבי הכתוב, תוך התייחסות לרעיונות, לנושאים ולמסרים

הישג נדרש 4 – הפקת מידע ולמידה מטקסטים מסוגים שונים בתחומי דעת שונים

  • גיבוש עמדה אישית מנומקת על הטקסט
לחצו להמשך קריאה
הקטן