מאמר
ביובלים צורן – פסק זמן לשיפור האקלים
רינה צבע, יובלים צורן, המנהלת וצוות בית הספר

מידע על תוכנית שפועלת בבית ספר "יובלים" צורן, המשלב אלמנטים של ערכים דמוקרטיים והומניסטיים שיש להם ביטוי בחברת הילדים.

תוכן

התפיסה החינוכית

בית-הספר משלב אלמנטים של ערכים דמוקרטיים והומניסטיים שיש להם ביטוי בחברת הילדים. הילדים ביובלים הם שותפים אמתיים בתהליכים בחיי החברה בבית-הספר, ומנהלת בית-הספר מאמינה בילדים שפועלים למען עצמם.

חברת הילדים מעודדת תרבות של מעורבות, של שייכות, של אחריות לשינוי חיובי, של כבוד הדדי ושל יזמות. הפעילות בחברת הילדים מעצימה אותם ותורמת לאקלים בית-ספרי מיטבי. במקביל בית-הספר מפעיל תכנית לשיפור האקלים הלימודי והחברתי בכיתה, באמצעות חיזוקים חיוביים לאחריות אישית של כל ילד וילדה ובאמצעות הפעלת חדר מיוחד להפוגה ולמנוחה – חדר פסק זמן. כל אלה נועדו ליצירת אקלים בית-ספרי מיטבי ולגיבוש קהילה אכפתית.

דרכי פעולה

חברת הילדים – ח"י

כל הילדים בבית-הספר הם שותפים אמתיים בתהליכים מסוימים: הם קובעים חוקים שנולדים מתוך ניתוח אירועים ולפי צרכים. חוקים אלה מצטרפים לתקנון המתהווה בדיונים בכיתות ובוועדה המחוקקת.

הדיונים מתקיימים בעקבות פעולות של תלמידים: תלונות, בקשות ושאלות המגיעות אל תיבת ח"י. למשל, בעיה של חיטוט בתיקים וגנבת חפצים הובילה לחוק חדש בתקנון.

כל תלמידי בית-הספר משתתפים בפעילות של ח"י. לכל פרויקט או נושא שמחליטים לפעול בהם, נבחרים 2 נציגים כיתתיים מתוך רשימה שמית. האחריות של המורה להבטיח שעד אחרון הילדים יחווה את הפעילות בוועדת ח"י.

התלמידים שותפים גם לרשות המבצעת על ועדותיה השונות: סיירת ירוקה, סיירת בטיחות, ועדת יחד, ועדת פסק זמן, ועדת עיתון, ועדת יום הולדת, ועדת נאמני מחשב, ועדת ספורט.

חדר פסק זמן

בחדר זה התלמידים מוצאים מגוון של חוויות מהנות מעולמם, כדי לנוח מעט מן הלמידה הפורמאלית. הפעילויות הן: צפייה בסרטים, האזנה למוזיקה, משחקי קופסה, פינת מנוחה, פינת קריאה, פינת יצירה ועוד. החדר משדר רוגע ושלווה ותחושה של ביתיות. הילדים בוחרים במה לפעול, עם מי לפעול והיכן. הם משחקים בשיתוף פעולה תוך דגש על הנאה (ולא על תחרותיות), הם מתחשבים בחבריהם ומארגנים את הסביבה בתום הפעילות.

בחדר הזה הילדים לומדים לקחת אחריות על שמירה ועל התחזוקה של הסביבה – על-ידי מחויבות אישית.

כל הכיתות משובצות לפעילות מסודרת בחדר. הוא מתאים לכל ילדי בית-הספר, כולל ילדים שיש להם צרכים מיוחדים, הזקוקים לפעילות הפגתית אחרת, כדי לאסוף את עצמם מחדש ללמידה.

                                                                                  

פסק זמן- הסכמות

תלמידים יקרים,חדר זה נבנה  למענכם.                      

בחדר זה , הנכם מוזמנים לבלות,להנות  ולנוח .מותר לחלוץ נעלים.

חדר זה,מזמן מגוון פעילויות  לבחירתכם .

בתום הפעילות חובה על כולנו:

* לשמור על שקט ולא להפריע לשאר הילדים

* לשמור על סביבה נקיה ומסודרת

* לשמור על שלמות הציוד

* להחזיר כל דבר למקומו

* לכבות מזגן,ציוד חשמלי,אור

* לסגור  את החלונות ואת הדלת

אין להכנס לחדר ללא השגחת מבוגר!

זכרו ,

החדר בשבילכם,שמרו עליו!!!

שיפור האקלים הלימודי והחברתי

שיפור האקלים בבית-הספר מושג באמצעות חלוקת כוכבים על התנהגות לפי הכללים הבית-ספריים, אשר צוות המורים ונציגות תלמידים החליטו עליהם.

דוגמאות לכללים:

1. עם הצלצול נכנסים לכיתה ומחכים בשקט למורה.

2. יש להוציא מהתיק חומרי למידה מתאימים.

3. יש לבצע את הוראות המורה.

4.אין להפריע לחבר/ה במהלך עבודתו/ה.

5. יש לקבל רשות דיבור.

תלמידים שהפרו כלל, מקבלים הבהרה, אזהרה, ובסופו של דבר – נקודה. לאחר שנצברו 3 נקודות, ההורים מוזמנים לשיחה. לעומת זאת, ילדים שהקפידו על הכללים, זוכים בסוף השבוע לכוכב בטבלת המעקב הכיתתית. ילדים שצברו 4 כוכבים, מקבלים בסוף החודש תעודת אקלים. אם רק נקודה אחת חסרה לקבלת התעודה, ניתנת הזדמנות לילדים להמיר אותה ביוזמה חיובית לכיתה, לחבר או לבית-הספר.

מנהלת בית-הספר עוקבת אחרי התהליך באמצעות טבלה ומנהלת שיחות עם תלמידים שזקוקים לכך.

כיתה שצוברת את מספר הכוכבים הגדול ביותר, זוכה לתעודת הוקרה ולפרס כיתתי המוענקים במפגש של בית-הספר.

מדיניות בי"ס "יובלים" בנושא שיעורי בית

ב"יובלים" מונהגת מדיניות של שיעורי בית עפ"י הנהלים הבאים:

1. בבית ספר "יובלים" מעודדים לגוון את משימות שיעורי הבית במטרה  ליצור למידה משמעותית מהנה ומגוונת. אפשרויות כגון:  מתן בחירה, משימות בקבוצה, משימות מתוקשבות, משימות יצירתיות, משימות מאתגרות…

2. במתן שיעורי בית ניתן  מענה לשונות של התלמידים על פי שיקולים פדגוגיים של הצוות החינוכי.

3. בדיקת שיעורי בית מתבצעת בדרכים שונות כמו: בדיקה מדגמית של משימות/מחברות, דיון כיתתי סביב תשובה לשאלה משמעותית, בדיקת שעורי בית ע"י תלמידים עמיתים, משימות עפ"י צרכי התלמידים.

הבדיקה יכולה להיות כמותית או איכותית.

4. ימי שישי חופשיים משיעורי בית.

5. באחריות כל מורה, לתת שעורי בית במינון סביר ובהתאמה במידת האפשר לשיעורי הבית הניתנים ע"י שאר המורות באותו יום.

6. על המחנכות להקדיש שיעור להצגת המדיניות שנבנתה על סמך סדנת "בואו נדבר על זה", משוב תלמידים ודיון הצוות.

7. במסגרת שיעורי כישורי חיים המחנכות מתבקשות לקדם מיומנויות הנדרשות להכנת שיעורי בית כמו: ניהול זמן, סדר עדיפויות, אחריות אישית  ועוד.

בעקבות ניסוח המדיניות החדשה בנוגע לשעורי בית, הופק הסרטון הבא ביובלים:

תוצאות

1. בית-הספר ביצע משוב אקלים בזמן הפסקה, והתוצאות היו טובות מאוד.

2. יש פעילויות רבות נוספות, שמטרתן לבנות אקלים מיטבי לכל באי בית-הספר.

ביבליוגרפיה

רינה צבע, מנהלת בית הספר
טלפון בי"ס: 09-8942026

לחצו להמשך קריאה
הקטן