מערך שיעור
גילה אלמגור – ערגה, ילדה מן החלומות
דינה ציונית, שלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי
  1. פעילות העוסקת בנושא אימוץ ילדים. הפעילות פותחה בהקשר לספר "ערגה ילדה מן החלומות" שכתבה גילה אלמגור.

רקע

על הספר:

ערגה היא ילדה מאומצת מווייטנאם, המספרת בגוף ראשון על חוויות הקליטה שלה בזרועותיהם של ההורים החמים והאוהבים ועל החוויות והקשיים שלה בחברת הילדים. פעילות העוסקת בנושא אימוץ ילדים. הפעילות פותחה בהקשר לספר "ערגה ילדה מן החלומות" שכתבה גילה אלמגור ומיועדת לתלמידי כיתות א-ג.

על הכותבת גילה אלמגור:

נולדה ב־22 ביולי 1939, בפתח תקווה בשם גילה אלכסנדרוביץ' וגדלה בכפר סבא. שחקנית תיאטרון וקולנוע, סופרת ותסריטאית ישראלית. שיחקה בין השאר בכמעט 50 סרטי קולנוע. ילדותה הייתה קשה, אימה גידלה אותה בעוני וסבלה ממחלת נפש קשה. כשהייתה בת  13 נשלחה לפנימייה בכפר הנוער "הדסים". כעבור כשנה וחצי החליטה לעבור לגור בתל אביב, ליד תיאטרון הבימה. בגיל 17 הופיעה בהצגתה הראשונה בתיאטרון הבימה. אלמגור נשואה ליעקב אגמון, מנכ"ל "הבימה" לשעבר. לזוג בן ובת מאומצים.
אלמגור זכתה בפרסים רבים. ביניהם: שחקנית השנה ופרס אופיר למפעל חיים. בעלת תוארי דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וממכון ויצמן למדע. נוסף על כך, קיבלה אלמגור את "אות הנשיא למתנדב" ואת כלת פרס ישראל בתחום הקולנוע.
אלמגור כתבה עד היום חמישה ספרי ילדים. ספריה זוכים להצלחה רבה, מתורגמים לשפות רבות וכלולים בתכנית הלימודים בבתי-הספר. זה למעלה מעשרים וחמש שנים שגילה אלמגור מקדישה את זמנה לפעילות עם ילדים חולים, בעיקר חולי סרטן. הקימה את "קרן המשאלות של גילה אלמגור" ועומדת בראשה.

מטרות

  1. התלמידים יבינו מיהו ילד מאומץ.
  2. התלמידים ישוו בין משפחות שונות ויכירו אותן.
  3. התלמידים יפתחו רגישות לשימוש במילים פוגעות.

הנחיות

קראו את הספר לתלמידים.

שאלות:

  1. האם אתם יודעים מה משמעות השם ערגה?
    (ערגה – געגועים עזים, כמיהה, השתוקקות עזה, כיסופים, על פי רב מילים)
  2. מי לדעתכם הרגיש געגועים? מדוע?
  3. למה קראו לערגה ילדה מן החלומות? איך החלומות קשורים לשם של ערגה?
  4. האם אתם מכירים ילד מאומץ?
    *בקשו לא לנקוב בשמות. אם יש בכיתה ילד מאומץ מומלץ לוותר על השאלה. 
  5. האם ילד מאומץ שונה מילדים אחרים? במה?
  6. למה לדעתכם דנה, השכנה של ערגה, חשבה שקנו את ערגה או שמצאו אותה?
  7. תארו את הרגשתה של ערגה. האם היא נפגעה?
  8. האם הוריה של ערגה מתייחסים אליה כמו שהייתם מצפים מהורים ביולוגיים להתייחס לביתם? איך היחס שלהם בא לידי ביטוי?
  9. מי עוד מתייחס לערגה כמו לבת משפחה?
  10. למה הוריה של ערגה רצו לאמץ עוד ילד?
  11. איזה סוג של משפחה מתוארת בספר?
  12. אילו משפחות נוספות אתם מכירים?
  13. מדוע ערגה מתנגדת למילה אימוץ? מי לדעתה מאומץ?

פעילות משותפת לסיכום – בקשו מהילדים להמציא מילה אחרת שתחליף את המילה אימוץ.

יצירות מומלצות בנושא:
אריאל, נטע. ילד מתנה, הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד

לחצו להמשך קריאה
הקטן