וידאו
הברווזון המכוער
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק בנושא קבלת השונה והאחר באמצעות: צפייה בשני קטעים העוסקים, בדרך ישירה ועקיפה, בסיפור "הברווזון המכוער" מאת הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן.

על הסרט

לסרט זה שני חלקים:
החלק הראשון הוא קטע מתוך הסרט "הברווזון המכוער" בכיכובו של השחקן דני קיי. בסרט המבוגר (דני קיי) מתייחס אל ילד קירח, שמרגיש שונה ונדחק על-ידי חבריו. הוא שר לו שיר על הברווזון המכוער.

בחלק השני רוני פינקוביץ, מנחה התכנית "קריאת כיוון", מספר על עצמו כילד חדש בשכונה, על תחושות המבוכה שלו וילדי השכונה שדחו אותו. כך היה עד השינוי שחל בחייו, אחרי שהבקיע גולים במשחק כדורגל שכונתי. הסרט מזכיר לו כיצד הוא הפך מ"ברווזון מכוער" ל"ברבור יפה".

רקע

את היצירה הספרותית "הברווזון המכוער" כתב הסופר הדני, הנס כריסטיאן אנדרסן בשנת 1843. זהו הסיפור המוכר על הברווזון הקטן, שנראה שונה מאחיו. גם אמו חושבת שהוא מכוער, והיא מגרשת אותו. הברווזון נדד ונרדף. הסיפור מסתיים בגילוי המפתיע: הוא ברבור יפהפה ולא ברווז מכוער! אם כן, הוא כלל לא היה מכוער, אלא רק שונה מאחרים בסביבתו.

תוכלו לעסוק בסיפור מנקודה זאת, ולדון בנושא קבלת השונה בחברה מטעמים שונים. קל מאוד לילדים צעירים להזדהות עם הסיפור על "הברווזון המכוער". הוא מאפשר להם להתייחס לנושא השונה וה"אחר" ללא הטפה דידקטית. כך הם מסוגלים להזדהות עם הדמות בסיפור תוך התייחסות אל עצמם, אל אחרים ואל כישוריהם החברתיים.

הנחיות

א. משך הפעילות כ-40 דקות
ב. הסרט עוסק בילדים חדשים במקום חדש, אשר עליהם להתמודד עם המסגרת החדשה, עם כללי ההתנהגות בה ועם
חבריה הקבוצה.
ג. הנושא יובהר באמצעים הבאים:
1. צפייה בסרט, המציג קטע מתוך ספרה של נורית זרחי, "ילדת חוץ"
משך הפעילות: כ-40 דקות
העיסוק בנושא בקבלת השונה והאחר ייעשה באמצעים הבאים:

2. צפייה בשני קטעי הסרט, העוסקים, בדרך ישירה ועקיפה, בסיפור "הברווזון המכוער" מאת הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן
שאלות לדיון בעקבות צפייה בסרט (ראו בהמשך)

פעילות בעקבות צפייה באירועים שהתרחשו בסרט
1. שאלות לדיון בעקבות צפייה בסרט
2. שתי הצעות לפעילות בעקבות צפייה באירועים שהתרחשו בסרט

שאלות לדיון

1. הילד בסרט מרגיש אומלל. מדוע הוא מרגיש כך, לדעתכם?
2. האם יש ילדים שנראים שונה מכם? האם יש ילדים שמתלבשים שונה מכם?
3. כאלה שהתספורת שלהם שונה משלכם? שהם מדברים או הולכים באופן שונה מכם?
4. מה אתם חושבים עליהם? האם אתם מתנהגים אליהם באופן שונה? מדוע?
5. איך נוכל לקבל בחברתנו ילדים שנראים שונים מאתנו?
6. האם הרגשתם פעם שונים מאחרים? ספרו על כך.
7. מה עלינו לעשות, כדי לקבל כל אחד ואחת לחברה שלנו / למשחקים שלנו?

הצעות לפעילות

התלמידים ימחיזו את הקטע מתוך הסרט, אשר מנחה התכנית, רוני פינקוביץ, מדבר עליו בסיפור שלו על עצמו ועל התהליך שקרה לו: הוא הפך במהלך משחק כדורגל מ"ברווזון מכוער" ל"ברבור יפה תואר".
התלמידים יוכלו להמחיז קטע דומה שעוסק בנושא קבלת השונה.

ביבליוגרפיה

קטעים מתוך התכנית "קריאת כיוון" , ערוץ 23
משתתפים: דני קיי, רוני פינקוביץ, רועי בר נתן
בימוי: יצחק חלוצי
עריכת תסריט: איה לובין
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן