מערך שיעור
המלחמה האיומה על החמאה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות נלווית לספר "המלחמה האיומה על החמאה" שכתב דוקטור סוס. סיפור דמיוני ומוזר בין שתי קבוצות שחיים בשכנות, כל קבוצה חיה מצידה האחר של החומה הגבוהה המפרידה בניהן.

רקע

"הקיץ נגמר. נשארה עוד שעה". במילים אלו מתחיל סיפור דמיוני ומוזר בין שתי קבוצות שחיים בשכנות , כל קבוצה חיה מצידה האחר של החומה הגבוהה המפרידה בניהן.
זהו סיפור שמתחיל רגע לפני הסוף … הסבא אוחז ביד נכדו ומלמד אותו את ההיסטוריה של עמו , בדרך זו הוא מנחיל לנכד את הסיבות לאיבה ולמלחמת הקיום היום יומית בין היוקים לפוקים.
הפוקים , מסתבר עושים דברים איומים בביתם: הם מורחים מתחת ללחם- חמאה. בעוד היוקים מקפידים למרוח את החמאה למעלה. ההבדל הפעוט בין שתי הקבוצות מוליד חשדות ופחדים עד למרוץ חימוש תוקפני בין שתי הקבוצות.

דר' סוס (תאודור סוס גייזל) נהג לאייר את ספריו. הספר עטור ציורים מצחיקים של היוקים והפוקים. האפים בולטים , השיער מדובלל , ובכל זאת שתי הקבוצות דומות ושונות זו מזו. האיורים הדומים "מעניקים" לדמויות אופי דומה ומוסיפים היתוליות וקונדסות להומור המילולי.
ההומור שעליו מתבסס הספר נובע מהשפה המתגלגלת על הלשון, מהשמות המצחיקים ומהחריזה הקולחת . קליט לאוזני ילדים.

הנחיות

דר' סוס כתב את הספר "המלחמה האיומה על החמאה" כדי למחות על המלחמות המתרחשות בעולם , לדעתו ללא סיבה מוצדקת .ובעיקר כמחאה על מרוץ החימוש האינסופי של עמי העולם.
קלאסיקה ספרותית העוסקת בסאטירה אשר מובנת באופן שונה בכל גיל: בשיחה עם ילדים צעירים חשוב להדגיש את היבט השוויון, את חופש הביטוי של כל קבוצה, את האפשרות להחליט מה טוב לכל צד ולא מי צודק.
חשוב להדגיש את הסיבה למריבה שהיא בעצם על לא כלום ולנסות להציע פתרונות לא כוחניים.

שאלות לדיון

1. מתי קרה הסיפור לדעתכם?
2. באיזה מקום /ארץ התרחש הסיפור?
3. על מה רבים הפוקים והיוקים?
4. האם הסיבה למריבה מוצדקת לדעתכם?
5. במה דומים היוקים לפוקים?
6. במה שונים הפוקים מהיוקים?
7. האם יש לכם פתרון לפתור את הסכסוך?
8. האנשים הגאונים של כל קבוצה המציאו נשק יותר ויותר משוכלל, האם הם יכלו לפתור את הבעיה בדרך שונה?
9. האם גם אתם רבים לפעמים עם חברים על סיבות טיפשיות?

לחצו להמשך קריאה
הקטן