פעילות מתוקשבת
התנדבות
דינה ציונית, שיר דרור, רוני גבריאלי ושלמה זיס, צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא התנדבות.

מטרות

1. התלמידים יכירו לעומק פעילות התנדבותית שהיא פרי יוזמה של נערה צעירה.

2. התלמידים ילמדו מהן הפעולות הכרוכות בהתנדבות.

3. התלמידים יחקרו ברשת אחר עמותת התנדבות שמעניינת אותם, ילמדו אודותיה ויחשבו כיצד הם יכולים להיות חלק ממנה.

4. התלמידים יבינו את חשיבות ההתנדבות הן עבור המתנדב והן עבור מקבל העזרה, וכן ידונו בקשיים וברווחים שבהתנדבות.

הנחיות

רקע

התנדבות היא קבלת תפקיד או משימה מתוך רצון לעזור ולתרום ולא מתוך חובה, בלי לצפות לשכר או לגמול כלשהו. בעזרת התנדבות מסייעים למישהו בשעת קושי.
אז מהו הגמול למי שמתנדב? כשאנחנו עוזרים למישהו ונותנים לו תחושה טובה, גם אנחנו מרגישים טוב.

משך הפעילות הבסיסית: 60 דקות.

אפשר להעמיק בנושא בעזרת הפעילות המומלצת בסוף, ולהרחיב את הפעילות לשיעורים נוספים

לפני הפעילות

שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא התנדבות.
בקשו מהתלמידים להיכנס בפעילות לעמוד 5 שבו מוצגות כמה תמונות שבהם נראים מתנדבים בתחומים שונים. בקשו מהם לתאר איזו פעולה התנדבותית רואים בכל תמונה.
שאלו את התלמידים האם הם עצמם מכירים עמותות התנדבות או מתנדבים פעילים בעמותה כלשהי באופן אישי. בקשו שיספרו על כך בכיתה.

הפעילות

עמוד 1: התנדבות – פתיח. בקשו מאחד התלמידים לקרוא בקול רם את ההגדרה המופיעה בעמוד.

עמוד 2: מכירים את עדי ואת הקרמבו שלה

התלמידים יצפו בסרטון המתאר את תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו". לאחר הצפייה שאלו:

– האם מישהו מכם שמע על התנועה הזו? אם כן, מה ידוע לכם עליה?

– מדוע לדעתם נבחר השם "כנפיים של קרמבו" כשם התנועה? כוונו את התלמידים לחשוב על מה הקרמבו מייצג (רך, עדין, עטוף וכו').

 

עמוד 3: משחק טריוויה

התלמידים ישחקו במשחק טריוויה ובו שאלות על תנועת "כנפיים של קרמבו" כדי להכיר את פעילותה של התנועה לעומק.

שאלו את התלמידים: מה אתם יודעים כעת לאור המידע שגיליתם על הארגון?

 

עמוד 4: מכירים עמותה חדשה

אפשרו לתלמידים לגלוש ברשת כדי לחפש פעילות התנדבותית שמעניינת אותם ובקשו מהם לכתוב מה מאפיין אותה בהתאם לשאלות המנחות.

ניתן לכוון את התלמידים להיעזר במילות החיפוש הבאות: התנדבות, עמותות, ארגוני התנדבות וכו', או להיכנס לאתר "התנדבות בישראל" בקישור הבא: https://www.ivolunteer.org.il/Index.asp?CategoryID=122

 

עמוד 5: מתנדבים בכל מיני תחומים

התלמידים יתארו את הפעולה ההתנדבותית שרואים בכל תמונה.

 

עמוד 6: יואב וניר משוחחים

בקשו משני מתנדבים להקריא את הדיאלוג בין יואב וניר בנוגע להתנדבות.

שאלו מה דעתם על עמדתו של כל אחת מהדמויות.

 

עמוד 7: מקיימים דיאלוג

התלמידים יענו על השאלות ויביעו את דעתם באמצעות כתיבת המשך לדיאלוג שמסביר את עמדתו של יואב.

בקשו מכמה תלמידים לספר מה כתבו.

 

בסיום הפעילות

א. סכמו את הלמידה באמצעות השאלות הבאות:

מדוע לדעתכם אנשים מתנדבים?

לפי דעתכם, מדוע חשוב לתרום לקהילה?

כיצד אפשר לתרום לקהילה?

האם קל לתרום לקהילה או קשה?

ציינו תכונה אחת של אדם שאוהב להתנדב. (למורים: ערכו רשימה של תכונות על הלוח)

הביטו ברשימה, האם התכונות מאפיינות אתכם או חברים מכיתתכם?

לפי דעתכם, מישהו שעזרו לו ישמח לעזור לאחרים?

 

להרחבה

להרחבה בנושא – קיימו את הפעילות המתוקשבת עזרה לזולת.

לחצו להמשך קריאה
הקטן