מאמר
זכויות של ילדים
ד"ר עדית ליוש, מרכזת מסלול הגיל הרך במכללת "אורות ישראל"

הצעה להתמודדות כדי לעזור לילדים שיש להם צרכים מיוחדים.

תוכן

שחר, ילד בן 4, אינו מגיע אל גן הילדים באופן סדיר. הוריו גרושים. לאמו הצעירה מאוד (רק בת 20), יש ילדה נוספת מאב אחר. לאחרונה רבו ההיעדרות שלו, ולכן בוקר אחד הלכה יעל הגננת לביתו, ללא תיאום מראש. בתחילה האם סירבה לאפשר לה להיכנס, אך לאחר שיעל התעקשה, הכניסה אותה. יעל ראתה שהבית מלוכלך ומוזנח מאוד, ושחר ישן. מדובר בגן טרום חובה, ולכן לא חלה על ההורה חובה לשלוח את שחר אל הגן באופן סדיר.

1. מה ניתן או מה צריך לעשות במצב כזה?
2. מדוע אין חוק שאוכף מתן שירותים מסוימים לילדים בגילים צעירים?
3. כיצד ניתן לעזור לילדים במקרים כאלה?

הגישה

באירוע המתואר עלו שלושה נושאים:
1. הביקור במפתיע בביתו של שחר
2. הטיפול בהיעדרויות של שחר
3. החובות של הגנן/ת

נושא 1 : הביקור במפתיע בביתו של שחר
לדעתי, האתיקה המקצועית וההגינות מחייבות להודיע מראש על ביקור בית, ולתאם ביקור כזה עם אחד ההורים לפחות.

נושא 2: הטיפול בהיעדרויות של שחר
ניתן לפעול בשני ערוצים:
א. פנייה אל הרשות המקומית (עירייה)
ב. פנייה אל המועצה לשלום הילד

עקרונות הפעולה

א. פנייה אל הרשות המקומית (עירייה)
כדאי לפנות אל מחלקת החינוך בעירייה ולהתייעץ אתם. מנהל/ת מחלקת החינוך, או מישהו מטעמם, יחליט אם יש מקום לפנות למחלקת הרווחה בעירייה, או אל השירות הפסיכולוגי. לעתים, מחלקת הרווחה, או העובד/ת הסוציאלית, מכירים כבר את המשפחה ואז הדרך לטיפול קצרה יותר.

צריך להיות ברור: למיטב ידיעתי, הגנן או הגננת פונים בנושאים כאלה אל מחלקת החינוך, ואינם מדווחים למשרד החינוך או למפקח/ת וגם לא ישירות למחלקת הרווחה.

ב. פנייה אל המועצה לשלום הילד
ניתן, ורצוי, לפנות אל המועצה לשלום הילד ולהתייעץ אתם. הם עונים בנעימות רבה, ואין צורך להזדהות. יש להם ידע מקצועי נרחב וניסיון רב.

החוק האוכף מתן שירותים מסוימים לילדים בגילים צעירים יותר
כרגע זה החוק במדינת ישראל. ברור לכולם שהוא נחקק מתוך אילוצים כלכליים מסוימים, ויש לשנותו, אבל שינויים כאלה עולים כסף. אני יכולה רק לקוות שהתכנית של שרת החינוך החדשה תצליח, ושאכן יתקבל מימון מתאים, ושיהיה אפשר לתת את השירות המתאים גם לילדים צעירים יותר.

נושא 3: החובות של הגנן/ת
א. ביקורי בית
עצה ידידותית לכל גנן וגננת: בקרו בבתים של כל הילדים, כהליך שגרתי. אם מבקרים רק אצל ילד אחד, או אצל ילדה אחת, ייתכן שההורים ישאלו, ובצדק, למה מבקרים רק אצלם. הורים אלה עלולים לחוש שיש משהו אישי נגדם, וכעסם יופנה נגד הגנן/ת, וחבל. הרי היא או היא התכוונו לטוב. לעומת זאת, אם הדבר יוצג כמשהו שהתגלה תוך ביצוע מטלה שנעשית ממילא, בהתייחסות שווה לכל הילדים – להורים לא יהיה טענות.

ב. טיפול בילדים שיש להם צרכים מיוחדים
כדאי לטפל בשחר על-פי צרכיו האישיים הייחודיים. כאשר מתגלה בגן ילד שיש לו צרכים אחרים משל ילדים אחרים, צרכים מורכבים יותר, החובה מוטלת על הגננים לנסות לענות על צרכים אלה כמיטב יכולתם. אמנם הם אינם יכולים, ואינם צריכים, לשנות את אמו של שחר או את תנאי החיים בבית, אך בגן יש אפשרויות רבות.

מה אפשר לעשות בגן כדי לעזור לילדים שיש להם צרכים מיוחדים?
1. סיפוק צרכים פיזיים – כדאי לבדוק אם שחר אוכל מספיק בבוקר. חשוב לדאוג לכך שיקבל מספיק אוכל בשעות שהוא מבלה בגן. גם כאן יש לשים לב שזה יהיה בשקט, בלי הסברים מיותרים.

2. סיפוק צרכים רגשיים – כדאי להרעיף על שחר הרבה חום ואהבה. לא לחסוך! מומלץ לחבק וללטף אותו, שירגיש שהוא אהוב. אל תתפלאו אם הוא יופתע בהתחלה. כדאי להמשיך בדרך זאת, ולומר לו שפשוט אוהבים אותו. כך הוא יוכל לפתח אמון בזולת ולפתוח ערוצי תקשורת, שיאפשרו לקדם אותו מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיבית. מובן, שהדבר אינו צריך לבוא על חשבון הילדים האחרים, כי להם יש צרכים משלהם. כמובן, יש לעשות זאת בעדינות, בשקט, כמו "משחק", בלי שהילדים האחרים ירגישו שהוא "מופלה" לטובה. אם גם הם רוצים חיבוק או ליטוף – מותר ורצוי לחבק גם אותם. תופתעו להיווכח: רק מי שבאמת צריך חיבוק – ימשיך לבוא.

3. סיפוק צרכים קוגניטיביים – יש לבנות לשחר תכנית לימודים אישית, שתקדם אותו.

הערה:
לא במקרה הצרכים הקוגניטיביים נכתבו אחרונים. אם הצרכים הרגשיים לא יבואו על סיפוקם – הילדים לא יהיו פנויים ללמידה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן