הנחיות
בפעילות זאת שלושה שלבים:
שלב א: סיפור חוק נגד צחוק? / נגה מרון
– "היום אין לי זמן לשחק", אמר דן לנועם שבא לקרוא לו לצאת למגרש. "קבעו ישיבה של ועדת המסיבה. חנוכה מתקרב,
ועדיין אין לנו די חומר למסיבת-הכיתה".
– "אתה מוכן להראות לי מה שכבר הספקתם להכין?" ביקש נועם.
– "בסדר, לא יזיק לשמוע גם את דעתך", אמר דן. "אני אקרא לך את התכנית בקול. רק אל תתפוצץ מצחוק על השפה
שלי".
נועם ישב והקשיב. לרגעים עלה חיוך על שפתיו, אך הוא לא אמר מילה עד שדן סיים את ההופעה.
– "נו? מה אתה אומר?" שאל דן בסיפוק, "לא משגע?"
– "חלק מוצלח וחלק לא כל כך", ענה נועם. "הקטעים על המבחנים ועל התחרות בכדורסל היו טובים".
– "ויש לי עוד חמשיר מצוין שאני מביא לוועדה היום", הוסיף דן והתחיל לדקלם:
– "אהובת המורים היא נטע,
חתיכה אדירה בכל קטע,
אבל מה לעשות,
עם כל המעלות
היא לא מצליחה בדיאטה".
דן סיים את הקטע והביט בנועם מצפה לתגובתו.
– "לדעתי זה קטע מעליב. נטע תיפגע מאוד", אמר נועם.
"היא עלולה אפילו להתפטר מוועד הכיתה בגלל הקטע זה".
– "נטע בחיים לא תתפטר משום תפקיד!" קרא דן.
"יש לה עור של פיל. הרי היא בעצמה עושה צחוק מן השומן שלה".
– "יש ילדים שצוחקים על עצמם, כדי להסתיר את הרגישות שלהם," אמר נועם, "אבל זה לא אומר שהם מסכימים שאחרים יצחקו עליהם".
– "באמת? מותר לצחוק על יונתן שהוא קטן, על צבינג'י שהוא ג'ינג'י ועל עופר שהוא משקפופר, ורק על הדיאטה של נטע אסור להגיד מילה?"
– "אם אתה שואל אותי, אני לא הייתי צוחק על מי שהוא נמוך, או ג'ינג'י או מישקפופר", אמר נועם. "גם לצחוק צריך בטעם".
– "יופי, אז נעשה מערכון על כד השמן! או על חנה ושבעת בניה! זה מה שאתה מציע?" לעג דן. "אתה לא מבין שכדי לעשות שמח, צריך לצחוק קצת? למזלנו, עדיין אין במדינה הזאת חוק נגד צחוק!"
– "אפשר לצחוק בלי ללעוג לאנשים על פגמים, שהם לא אשמים בהם", אמר נועם.
– "אנשים לא צריכים להיות רגישים כל כך", אמר דן. "אילו נטע לא הייתה שוויצרית כזאת ולא הייתה נדחפת לכל תפקיד, לא היינו עושים מערכון עליה! אפילו בטלוויזיה עושים צחוק ממנהיגים! מי שממלא תפקיד ציבורי, צריך לדעת שלא יהיו לו חיים קלים".
– "אני חושב שזה לא בסדר לתקוף גם מנהיגים בגלל דברים שאין להם שליטה עליהם, כמו צורה חיצונית. אם תרצו, אני מוכן לכתוב מערכון על דנה המלשינה!" אמר נועם.
– "יופי, זה רעיון!" התלהב דן, "ואתה חושב שדנה לא תיפגע?"
– "אדרבה, שתיפגע" ענה נועם, "לא יזיק לה אם היא תחשוב פעמיים לפני שתרוץ להלשין למורה!".
שלב ב: נקודות לבירור אישי
1. אילו חלקים בתכנית נראים מוצלחים בעיני נועם?
2. איזה קטע נראה לנועם מעליב במיוחד?
3. אילו כינויים ניתנו לילדים בכיתה לפי דברי דן?
4. במה דן מאשים את נטע?
5. על מי נועם מוכן לכתוב מערכון ולמה?
שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית
1. דן אומר: "יש לה עור של פיל, הרי היא בעצמה עושה צחוק מן השומן שלה".
אם מישהו צוחק על עצמו, האם הוא לא ייפגע אם אחרים יעשו זאת?
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
2. נועם אומר: "גם לצחוק צריך בטעם".
האם לדעתכם, יש מקרים שהצחוק על ילדים עובר את גבולות הטעם הטוב? תנו דוגמאות:
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
3. דן אומר: "למזלנו, עדיין אין במדינה הזאת חוק נגד צחוק".
האם, לדעתכם, אם אין חוק נגד צחוק, מותר לצחוק על כל דבר, וגם אם זה פוגע באנשים?
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
שלב ד: הצעות הפעלה לדיון כיתתי
1. מונח במקום:
לקראת ההפעלה יש שלבקש מן התלמידים לבדוק (בביתם או בספרייה של בית-הספר) את ההגדרות של המונחים הבאים:
לעג ביקורת סאטירה
ביקורת עניינית ביקורת בונה
הצעה: ניתן לבקש מהתלמידים לחבר קטע קצר, שבו יופיעו כל המונחים האלה:
2. אירוע
נבחרת הכדורגל של בית-ספר אלונים התכנסה לדון במשחק שהתקיים יום קודם נגד בית-ספר משמרות.
הנבחרת הפסידה במשחק.
רועי, החלוץ המרכזי, ביקר קשות את משחקו של ערן, שהיה שוער במשחק. הוא חיקה את תנועותיו המגושמות של ערן על המגרש, הראה איך הוא פספס כדורים בשער וצחק על הנפילות שלו. חברי הנבחרת צחקו. ערן נפגע ויצא מן החדר.
* אילו הייתם במקומו של ערן, האם הייתם נפגעים ממעשיו של רועי? איך הייתם מרגישים?
* האם יותר קל לנו לצחוק על אחרים מאשר לומר להם ביקורת עניינית?
3. משחק תפקידים:
נועה ראתה את ערך בצערו והחליטה לשוחח עם רועי.
ערכו עימות בין נועה לבין רועי. נועה מאשימה את רועי בחוסר רגישות וטוענת שרועי לעג לערן ופגע בו.
רועי חשב כי יש לו זכות לבקר שחקן ש"פישל" במשחק, גם אם הדבר נעשה בצורה הומוריסטית. לטענתו, הביקורת שלו תתקן את המשחק של ערן בפעם הבאה.
4. תרגיל:
לפניכם ביטויים של ביקורת. אילו מהם נראים בעיניכם ביקורת עניינית, ואילו "נשמעים" לכם לעג? נמקו את תשובתכם.
1. רוני לטל: "זייפת מאוד כששרת בטקס, את בכלל לא מתאימה להופיע במקהלה!"
2. דן לענת: "את לא מתביישת להופיע בריקוד הזה?
הרי יש לך רגליים של ברווז…"
3. שי לנטע: "לא לימדו אותך לקרוא בכיתה א'? את ממש מגמגמת כשאת קוראת בקול!"
4. ענת לשי: "אתה יושב כל היום מול המחשב. בסוף לא יישארו לך חברים."
5. מיתר לדרור: "תקרא עוד פעם את השאלה! טמבל!"
6. ניב להדס: "התסרוקת שלך נוראית. את נראית ממש מפחידה כשאת אוספת את השיער למעלה…"
7. יעל לדנה: "אין את נראית? עוד מעט לא תצליחי להיכנס דרך הדלת!"
* נסו לשנות את הביטויים האלה, כך שיהפכו מלעג לביקורת עניינית, שאינה פוגעת.
5. הגדרה:
סאטירה: יצירה ספרותית, המבליטה בצורה לגלגנית ועוקצנית את הפגמים ואת התופעות השליליות בחברה.
(רב מילים, המילון הממוחשב, מטח).
6. מסמך:
מתוך: חוק איסור לשון הרע – 1965:
לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם. המפרסם לשון הרע, בכוונה לפגוע לשני בני אדם או יותר.
זולת הנפגע, דינו – מאסר שנה אחת.
¨ מה בין סאטירה לבין לשון הרע?
¨ מה הנזק שלעג עלול לגרום לאדם?
¨ האם יש לחוקק חוקים המגבילים או אוסרים ביקורת לעגנית?
7. מן המקורות:
"לשווא שחקנו, לשווא לעגנו על דבריהם"
(פסיקתא רבתי, קנח)
* האם קרה לכם, שצחקתם על מישהו ולבסוף התברר לכם שטעיתם?
8. תרגיל:
הכינו בצוותים כרזות פרסומת בנושא "התחשבות ברגשות הזולת".