שאלה ותשובה
חרם על בת תשע

שאלה של אם אשר ביתה חווה הצקות וחרם מצד בנות הכיתה שלה.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

השנה בתי בת ה-9 סובלת מחרם כיתתי מצד הבנות וגם החברה הכי טובה שלה עזבה אותה.
בתי הולכת לבית ספר, נלחמת, אבל מאוד מאוד קשה לה.
המחנכת יודעת ומנסה לפייס בין הבנות, אך לידה הכל בסדר וכשהיא לא בסביבה, שוב מציקים ופוגעים בבתי.
כרגע אין יועצת בבית הספר, היא בחופשת לידה.
איך אוכל לעזור לבתי?
למרות שאני אומרת לה שזה יעבור, הזמן יעשה את שלו ושלא תתייחס, קשה לה מאוד.

תשובה

אם יקרה שלום
הדאגה שלך לביתך מוצדקת מאד אבל לפני שאתייחס לחרם שביתך עוברת חיוני להציץ בלוח השנה – זהו חודש הלימודים האחרון, כולם כבר מצפים לחופש הגדול ובשלב הזה קשה לגייס את המורים והצוות המקצועי בבית הספר לסייע – הם עסוקים במסיבות הסיום. אין טעם לפתוח את הנושא כעת וטוב שאת מעודדת את בתך להבליג.

את מאמציכם כדאי לכוון לחופש הגדול ובעיקר לשנת הלימודים הבאה. כדאי שתבקשו מהנהלת בית הספר לערוך פגישה של הצוות הרב-מקצועי לקראת סיום השנה. חיוני שלפני הישיבה יאסוף הצוות המקצועי מידע על מערכת היחסים בכיתה, למשל באמצעות סוציומטריה. המיפוי הזה יאפשר להם להבין מה טיב היחסים בכיתה, מיהם המנהיגים שדוחפים (או בולמים) להתנהגות כה אכזרית ופוגעת. מיפוי כזה גם יסייע לקבל את ההחלטות הנכונות. חשוב שההתערבות תהיה תקיפה ונחרצת, למשל בחשיפת המעשים וגינויים. לרוב נחוץ לנקוט גם בצעדים ייעוצים, למשל לסייע לביתך ואולי לתלמידים נוספים. כדי שהמהלך הזה יצליח, חיוני שאחת המשתתפות בישיבה (למשל המחנכת, או היועצת) תיקח על עצמה לנהל את הטיפול ולדאוג שיעלה יפה. מניסיוני רב-שנים בטיפול במקרים כאלה למדתי שגישה מערכתית שנתמכת ברצון טוב מגדילה את הסיכויים להצלחה.

בברכה,
פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן