מערך שיעור
יוֹם השלום הבינלאומי – בְּכָל שָׁנָה ב-21 בְּסֶפְּטֶמְבֶּר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום השלום הבינלאומי ומטרתה עיסוק בשלום ובדרכים להגיע אליו מבחינה אישית וחברתית.

רקע

יום השלום הבינלאומי הוא יוזמה של אדם אחד – ג'רמי גילי הבריטי, אשר חלם על יום שלם שיעבור בעולם ללא אלימות, ואף החליט לפעול להגשמת חלומו. לשם כך הוא יצא למסע ברחבי העולם, מצויד במצלמה. במסעו הוא נפגש עם אנשים רבים מעמים שונים ובני תרבויות שונות.
הצלחתו של ג'רמי גילי במסעו הביאה את ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) לאמץ את הרעיון ולקבוע תאריך ליום השלום הבינלאומי. התאריך שנקבע הוא 21 בספטמבר.

מטרות

1. חינוך חברתי: עיסוק בשלום ובדרכים להגיע אליו מבחינה אישית וחברתית
2. מעגל השנה: עיסוק ביום השלום הבינלאומי

הנחיות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים: 30 דקות
ג. היעזרו המידע (הרקע) על יום השלום הבינלאומי וכן בטקסט הבא מתוך סידור התפילה.

עושה שלום במרומיו,
הוא יעשה שלום עלינו
ועל כל עם ישראל,
ואמרו אמן.

מתוך: סידור התפילה

אנו מושיטים יד לשלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו.
מתוך: מגילת העצמאות

הזוכים בפרס נובל לשלום
פרס נובל לשלום מוענק בכל שנה בשטוקהולם (שבדיה) לאנשים ולמנהיגים, אשר פעלו למען השלום ולמניעת אלימות. פרס זה הוענק גם למנהיגים ישראלים וערבים:
– בשנת 1978 הוענק פרס נובל לשלום למנחם בגין, ראש ממשלת ישראל, ולנשיא מצרים, אנואר סאדאת.
– בשנת 1994 הוענק הפרס ליצחק רבין, שהיה ראש ממשלת ישראל, לשמעון פרס, שהיה סגן ראש הממשלה וליאסר ערפאת, יו"ר הרשות הפלסטינית.

ד. לפניכם שתי משימות. לביצוען היעזרו במידע על השלום, שהובא לעיל מן המקורות הבאים: תפילה יהודית, מגילת העצמאות, שיר (בדף לתלמידים), פעילותו של ג'רמי גילי, ובעקבותיו – החלטת האו"ם, וכן פרס נובל לשלום, המוענק על פעילות למען השלום.

משימה 1: סיכום קצר על השלום
התלמידים יכתבו סיכום קצר על אחד מן המקורות. למשל: סיכום קצר על פרס נובל לשלום.

משימה 2: השיר "בואו נעשה שלום קטן"
א. התלמידים יקראו בדף לתלמידים את השיר בואו נעשה שלום קטן, מאת לאה נאור.
ב. התלמידים יסמנו בשיר את הפעלים.
ג. התלמידים יכתבו רעיון משלהם ל"שלום קטן". למשל: כיצד יוכלו לשפר את היחסים שלהם עם חבר/ה לכיתה (שיפור
האקלים הבית-ספרי).
ד. התלמידים יעצבו את הרעיון כפרסומת או יכתבו שיר קצר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן