מערך שיעור
יום הנוער הבינלאומי 12.8
שיר דרור, דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות מזמנת היכרות עם פועלם ותרומתם הייחודית של בני נוער בארץ ובעולם ומעודדת לעיסוק בפעילות התנדבותית למען הקהילה.

רקע

יום הנוער הבינלאומי מצוין בכל שנה בתאריך ה 12 באוגוסט, על-ידי ארגון האו"ם – ארגון האומות המאוחדות. נוסד בשנת 2,000 ובכל שנה מתמקדים בנושא מסוים. נוער מוגדר כגילאי 14 עד 24.
מטרת יום זה, להקנות הזדמנות להכיר בפוטנציאל של בני הנוער, לציין את הישגיהם, ולתכנן דרכים שבהן נוכל להניע צעירים להירתם ביתר הצלחה ליוזמות של פיתוח. יום זה מעניק הזדמנות יחידה במינה לכל בעלי העניין באשר הם להתלכד יחדיו על מנת להבטיח את מעורבותם של הצעירים בנושאים ובקבלת החלטות במישור הגלובאלי, הלאומי והמקומי כאחד[1].
נמצא כי מאפיינים של בני נוער הנוטים למעורבות בקהילה כוללים דימוי עצמי גבוה, תחושת עצמאות ושליטה, הערכה ויכולת עצמית גבוהה ותקשורת בינאישית טובה[2].

[1] נדלה מאתר מטח בתאריך 13.08.2013 https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=9243
[2] O'Nell, P., Dhffy, C., Enman, M., Blackmer, E. (1988). Cognition and citizen participation in social action. Journal of Applied Social Psychology, 18, 1067-1083.

מטרות

א. העלאת מודעות התלמידים לתרומתם של בני הנוער לחברה.
ב. עידוד התלמידים לפעולה שתכליתה תרומה לקהילה.

הנחיות

משך הפעילות כשנים- שלושה שיעורים.
את הפעילות יש לבצע בחדר מחשבים עם חיבור לאינטרנט, וגישה ליישום ה power point.

יום הנוער הבינלאומי חל במהלך חופשת הקיץ.
את הפעילות מומלץ להעביר לפני היציאה לחופשה, כדי שהתלמידים יוכלו ליישם את הנלמד בפעילות במהלכה.
1. מה לדעתכם מייחד את אוכלוסיית בני הנוער לעומת אוכלוסיות אחרות?
2. כיצד לדעתכם בני נוער יכולים לתרום לחברה? תנו דוגמאות לתרומה של בני נוער
3. מהי תרומתם הייחודית של בני נוער לחברה? למשל: המצאות ייחודיות הנובעות מנקודת מבט חדשנית, תרומה לקהילה במסגרת התנדבות, אומנות, השפעה על קבוצת השווים ועוד.
4. מה לדעתכם גורם לבני נוער לתרום לחברה?
חלקו את התלמידים לשלשות או רביעיות וחלקו את הדף לתלמידים.
הנחו את התלמידים לענות על שאלות 1 ו-2.
התכנסו למליאה ובקשו מקבוצות שבחרו בתכניות שונות, להציג את עיקרי התכנית ואת תשובותיהם.

שאלו את התלמידים:

האם התכניות היו מוכרות לכם לפני השיעור ומה דעתכם עליהן?

האם התחדש לכם משהו ואם כן מה?

האם כיום במסגרת הכיתה יש ביטויים ייחודיים של התלמידים במסגרת תרומה לקהילה ואם כן מהי?

האם מישהו מכם עוסק במסגרת התנדבותית והכיתה אינה יודעת על כך? האם תרצו לשתף?

בשיעור הבא, חלקו את התלמידים לקבוצות של עד חמישה, והנחו אותם לבצע את המשימה בחלק 3 בדף לתלמידים.

את משימות 4 ו-5 (הצגת התוצרים והצבעה למסע התעמולה הנבחר) בצעו במליאה.

בסיום, שאלו את התלמידים:

מה למדתם ממסע התעמולה שהכנתם ושהכינו הקבוצות האחרות?

האם בעקבות הפעילות, התעורר בכם רצון לתרום לקהילה באופן כלשהו ואם כן כיצד?

האם יש לכם רעיונות נוספים לתרומתם הייחודית של בני הנוער לקהילה שלא קיבלו ביטוי במהלך שני השיעורים האחרונים?

מידע נוסף למורים:

ניתן לערוך הצבעה כיתתית חשאית איזהו מסע התעמולה המנצח, עם נימוקים, ולהציג את התוצאות לכיתה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן