מאמר
יחסי גומלין מורה־תלמיד
אודית ניסן

ממחקרים עולה כי איכות יחסי הגומלין בין המורה לתלמיד היא אחד מגורמי הניבוי העיקריים להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התלמיד. היוזמה נחשפה לנושא כחלק מעבודתן של כמה ועדות שפעלו ופועלות במסגרתה.

תוכן

ממחקרים עולה כי איכות יחסי הגומלין בין המורה לתלמיד היא אחד מגורמי הניבוי העיקריים להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התלמיד. היזמה נחשפה לנושא כחלק מעבודתן של כמה ועדות שפעלו ופועלות במסגרתה. לפרופ' רוברט פיאנטה, המכהן כעת כדיקן בית הספר לחינוך באוניברסיטת וירג'יניה, תרומה רבה ומוערכת לנושא זה, ולכן הזמינה אותו היזמה בחסות ועדת ההיגוי שלה להתארח בארץ. מטרת הביקור הייתה לאפשר לאנשי המקצוע ולחוקרים בארץ להכיר מקרוב כלים שפיתח, ללמוד מדוגמה של קשר בין מחקר לעשייה, ללמוד על החיוניות של מדדי הצלחה ולעודד דיון ביתרונות השימוש בכלים אלו תוך שימת דגש על כלים הקיימים בארץ ועל אפשרויות להיעזר בהם בעשייה בחינוך.

יום העיון שהתקיים ב- 2009 התמקד בשני נושאים עיקריים:
• כלים לניטור יחסי גומלין מורה ־ תלמיד: ראיות אמפיריות לתרומתם של איכות יחסי גומלין להישגי התלמיד והאפשרות למדוד ולנטר אותם. הדיון התבסס על שיטת ה־Classroom Assesment) CLASS Scoring), שפותחה בידי פרופ' פיאנטה, אך כלל גם התייחסות לכלים וצרכים המאפיינים את מערכת החינוך בארץ. הודגש היתרון של מעקב אחר הישגים רגשיים ולימודיים של תלמידים כמשתנה שישמש אמת מידה בתיאור המרכיבים של יחסי הגומלין ובניטורם.
• שימוש בקטעי שיעורים מצולמים ככלי לפיתוח מקצועי של מורים: שימוש בקטעי שיעורים הוא כלי נפוץ בפיתוח מקצועי של מורים. קיומו של כלי הערכה בעל בסיס תאורטי ואמפירי כדוגמת ה־ CLASS שהוצג בחלקו הראשון של היום, או כלים דומים לו, מאפשר להשתמש בקטעי שיעורים כדי לעזור למורים לשפר את עבודתם ולהביא לשיפור גם בהישגי התלמידים. הטכנולוגיה המאפשרת שימוש בקטעי שיעורים מצולמים (בניגוד לכתובים) מאפשרת מבט רב ־ ממדי על שיעור ומתאימה במיוחד להתמקדות ביחסי גומלין מורה ־ תלמיד.

הדוח המצורף מסכם את ההרצאות והדברים שאמרו המרצים ודוברים מן הקהל ביום העיון. הוא מובא לידיעת הציבור במחשבה שאנשי מקצוע בפרט והציבור בכלל עשויים למצוא בו עניין.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות היזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

לחצו להמשך קריאה
הקטן