שאלה ותשובה
ילד בכיתה א' מכה

ד"ר עידית ליוש שאלה בנושא השעיית ילד מכה בכיתה א'

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

שלום,
אחיין שלי הוא בכיתה א' וכמעט בכל יום הוא מרביץ לילדים. בבית ספר הישעו אותו כמה פעמים אבל הפעם הם אמרו שהוא מסוכן לילדים האחרים ושאולי יסלקו אותו מהבית ספר. האם אפשר לסלק את הילד מבית הספר? למי פונים? הוא בטיפול בשיחות כבר בבית ספר ובשבוע הבאה הוא אמור להתחיל טיפול דרך קופת החולים.
הילד טוען שהילדים מתחילים אבל שהמורה לא מאמינה לו.
מה עושים??
דודה מדואגת, תל אביב

תשובה

ד"ר עידית ליוש:

שלום לדודה,
תשובתי היא: כן. אפשר לסלק ילד מבית הספר. אבל הסילוק נעשה בהליך פורמלי.
ההליך המקובל הוא שמזמנים את ההורים לשיחה בביה"ס עם המחנכת, היועצת והמנהלת, לישיבה פדגוגית. במידה וביה"ס טוען שהילד לא מתאים לחינוך הרגיל, הרי שביה"ס או ההורים פונים למחלקת החינוך בעירייה ומבקשים לקיים "ועדת השמה". הפנייה יכולה להיעשות ביוזמת ההורים בגלל המצוקה שלהם עם הילד.
בוועדה יושבים, בדרך כלל, ההורים, צוות ביה"ס (מחנכת, יועצת, פסיכולוג ביה"ס, לפעמים מנהל). מטעם העירייה יושבים נציגים ממחלקת הרווחה וממחלקת החינוך.
בוועדה הזו כל צד מעלה את טיעוניו. ההורים מדווחים על הטיפול שניתן, וביה"ס מדווח על ההליך שנעשה בתוך ביה"ס. אם היה מעורב פסיכולוג, או גוף מטפל אחר – גם הוא נותן חוות דעת.
לאחר שמיעת הדיווחים הועדה יכולה להחליט על המשך הטיפול: או לדרוש מביה"ס טיפול מסוים, או לדרוש מההורים טיפול מסוים או שהוועדה מקבלת החלטה שהילד זקוק לחינוך מיוחד ולהעברה למסגרת אחרת. ראוי לציין שבדרך כלל יש להורים זכות ערעור על החלטה כזו.
חשוב לדעת: ההעברה למסגרת אחרת באה לעזור לילד ולא באה כדי לעזור לבית הספר. כאשר ניתנת המלצה כזו היא לוקחת בחשבון, קודם כל, את טובת הילד. יש ילדים שאחרי שנה-שנתיים במסגרת המיוחדת,למשל בבי"ס לעיצוב התנהגות, חוזרים למסגרת הרגילה ומשתלבים בה.

בהצלחה,
ד"ר עידית ליוש

תודה לנירית זיס על עזרתה בניסוח התשובה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן