צוות חינוך חברתי וכישורי חיים בשיתוף הקרן לקידום מקצועי
הפעילות עוסקת בחשיבה חיובית כגורם מסייע להתמודדות ובהרחבת נקודות המבט על מצבי חיים שונים כדרך לאימוץ חשיבה חיובית.
רקע
אחת ההבנות המשמעותיות שהושגו בתחום הפסיכולוגיה היא זיהוי המשמעות של האופן שבו אנו חושבים על התנהגותנו, מצב רוחנו ותפקודנו, והאופן שבו אנו מפרשים ומעריכים סיטואציות שונות. כך, לדוגמה, קל לדמיין כמה שונה מצבו של תלמיד שניגש למבחן במחשבה "אני בטוח אכשל במבחן ולא אגיע לשום דבר בחיים", לעומת תלמיד שמגיע למבחן במחשבה "זה מבחן קשה וחשוב, אבל זה רק מבחן בסופו של דבר".
מחקרים שיטתיים שנערכו בתחום הפסיכולוגיה מצביעים על כך שחשיבה חיובית המתבטאת באמונות חיוביות בנוגע לעצמי ולעתיד, משפיעה על הרווחה הפסיכולוגית. כמו כן, חשיבה חיובית קשורה בתחושת סיפוק, במצב רוח טוב ובאושר, בהתמודדות טובה יותר עם מחלות ובהתאוששות ממצבי אבל ודיכאון. כך בהתאמה, נמצא שחשיבה בעלת אופי שלילי ופסימי קשורה במצבי דיכאון, חרדה וכעס.
יש לציין כי חשיבה חיובית הופכת לכוח חיים חיובי רק כאשר אינה מובילה להכחשת המציאות.
חשיבה חיובית אינה תכונה מולדת. ההתנסות שלנו במצבי חיים שונים משפיעה על הנטייה לפתח חשיבה חיובית או שלילית, ועם הזמן נטייה זו הופכת לאוטומטית. לכן אחת הדרכים היעילות להתמודדות עם היעדר חשיבה חיובית היא לנסות ולשבור את הנטייה האוטומטית לחשיבה שלילית.
כלומר, ניתן לעשות שינוי בדרך המחשבה שלנו, וניתן לאמן את המוח לחשוב חיובי. ההתחלה נמצאת בעצם המודעות לנושא ולצורת החשיבה שלנו.
מטרות
התלמידים יבינו מה הקשר בין חשיבה, רגש והתנהגות.
התלמידים יבינו שהסתכלות חיובית על המציאות משפרת את רגשותיהם ואת אופן התמודדותם עם קשיים.
התלמידים יְתרגלו חשיבה חיובית.
הנחיות
חלק א – פתיחה:
רשמו על הלוח את המשפט הבא:
"אין דבר טוב ואין דבר רע. זה רק המחשבה שגורמת לזה" (מתוך "המלט" מאת שייקספיר).
שאלות לדיון: שאלו את התלמידים:
מה דעתכם על המשפט הזה? כיצד אתם מבינים אותו?
האם אתם מסכימים עם המשפט?
האם לדעתכם אנחנו יכולים לשלוט במחשבות שלנו? כיצד?
חלק ב – צפייה בסרטון:
שאלות לדיון בעקבות הצפייה:
למה הדמות בסרטון הייתה מדוכאת?
איך זה גרם לה להסתכל על המציאות סביבה?
מה מציעים בסרטון לעשות במקרים כאלו?
מה דעתכם על הצעה זו? האם היא אפשרית?
חלק ג – תרגול נקודת מבט אחת השיטות של חשיבה חיובית היא לפתח את נקודות המבט שלנו בנוגע לסיטואציות שונות. להימנע מ"ראיית מנהרה" (צורת חשיבה בה האדם שוקע במצב נפשי שבו הוא רואה רק את הגורמים השליליים הקיימים בו, ולא מצליח לראות את המשתנים החיוביים), ולהרחיב את נקודת המבט שלנו. התנסות לדוגמה בכיתה: במקרים הבאים, בואו ננסה להפוך את המחשבה משלילית לחיובית.
**למורה – יש לרשום על הלוח רק את תיאור המצב ולבקש מהתלמידים להשלים את המחשבה השלילית והחיובית. יש לעזור להם במקומות שבהם הם "נתקעים".
תיאור המצב
מחשבה שלילית
מחשבה חיובית
נגמר החלב ורציתי לאכול קורנפלקס על הבוקר
אוף, תמיד אין את מה שאני רוצה. אף אחד לא מתחשב בי בבית הזה
עדיף באמת לאכול משהו בריא יותר. זו הזדמנות בשבילי לנסות משהו חדש
איחרתי לשיעור והמורה כעסה
עכשיו היא תתקשר להורים שלי והם יכעסו
לא נורא, זה קורה. לא התכוונתי לאחר, אני אסביר את זה למורה ואקווה שהיא תבין. אשתדל שלא יקרה שוב
הטלפון של התקלקל
איך אני אהיה בקשר עם כולם? עכשיו החברות שלי ייפגשו בלעדיי
עכשיו יש לי קצת זמן לבלות עם עצמי ועם המשפחה שלי, בלי הפרעות בכלל
איבדתי את הארנק שלי
ההורים שלי יכעסו כל כך. היה שם כסף, הם לא יסמכו עליי יותר. אני כזה כישלון
זה מעצבן מאוד, אבל יכול לקרות לכל אחד. אני לרוב שומר על הדברים שלי טוב. להבא אשים לב
חלק ד – עבודה בזוגות חלקו את התלמידים לזוגות.
חלקו להם דף עם תמונה. בקשו מהם לתאר יחד את המתרחש בתמונה.
בקשו מהם לכתוב את כל המחשבות שעוברות להם בראש בנוגע לתמונה.
כעת בקשו מהם לחשוב יחד על דרך נוספת להתבונן על המצב, נקודת מבט שונה וחיובית על המתרחש.
אפשרות נוספת: במקום לחלק דפים עם תמונה, בקשו מהם לספר זה לזה על מצב בחייהם שאינם מרוצים ממנו (לימודים, קשר עם המשפחה, קשר עם חברים, וכדומה). ערכו את הדיון בהתאם לסעיפים שכתובים למעלה בהקשר של המצב שהם תיארו.
חלק ה – סיכום: אמרו לתלמידים: מחשבות חיוביות יוצרות הרגשה חיובית, ומובילות להתמודדות פעילה וחיובית יותר עם המציאות. ניתן ללמוד להפסיק מחשבות שליליות ולהציב במקומן מחשבות חיוביות. בתהליך זה יש ללמוד להאזין לשיחה הפנימית, להרחיב את נקודת המבט ולהעלות מחשבות חיוביות.
בקשו מהתלמידים לומר דבר אחד שהם למדו היום במפגש ומה הם לוקחים איתם הלאה.
ציטוט לסיום: "האדם נמצא היכן שנמצאות מחשבותיו, לכן מחויב הוא לוודא שמחשבותיו נמצאות היכן שהיה רוצה להיות" (רבי נחמן מברסלב).