רקע
כשמדברים על "מיומנויות המאה ה-21", מתכוונים ליכולות, למיומנויות ולכישורים הנדרשים כדי להשתלב בחברה דינמית בעידן הדיגיטלי.
אחת ממיומנויות המאה ה-21 היא למידה שיתופית. למידה שיתופית היא תהליך חברתי של הבנית ידע באמצעות שיתוף פעולה בקבוצות ותקשורת יעילה. עבודה בקבוצות מאפשרת לתלמידים להתבטא בקבוצה, ללמד אחרים וללמוד מהם, להקשיב לדעות שונות, להתמודד עם מחלוקות ועוד. שיתוף הפעולה והתקשורת השיתופית מובילים להפקת תוצר משותף (רעיון, פתרון בעיה וכדומה) שלא יכול להיווצר לולא ישבו התלמידים יחד. למרות היתרונות הרבים של למידה שיתופית ועבודה בקבוצות, מחקרים מגלים כי צורה זו של למידה, כפי שהיא מתקיימת בפועל, לרוב אינה פורייה ואפקטיבית. המחקרים מראים כי אף שתלמידים לומדים לא מעט בקבוצות קטנות, האינטראקציה הלימודית האיכותית ביניהם נדירה למדי, ולרוב אינה מובילה ליצירת תוצר שהוא פרי של חשיבה ועבודה משותפות. מדוע זה קורה?
העבודה בקבוצות מאתגרת, וכוללת לעיתים קרובות קשיים ודילמות חברתיות ובין-אישיות. כדי לעבוד נכון בקבוצה יש לדעת מתי לעמוד על שלי ומתי לגלות גמישות ולוותר, לדעת להקשיב לאחרים ולדעת לקבל דעות שונות משלי. למעשה, היכולת לעבוד בצוות ולשתף פעולה טומנת בחובה מיומנויות ויכולות חברתיות-רגשיות (SEL):
- מודעות עצמית – התבוננות פנימית ברגשות, ברצונות, ביכולות ובקשיים שלי.
- ניהול עצמי – היכולת לווסת באופן מוצלח רגשות, מחשבות והתנהגויות במגוון סיטואציות, כמו ביטוי עצמי, איפוק, סבלנות, גמישות.
- מודעות חברתית – היכולת לקבל נקודות מבט שונות, היכולת להביע אמפתיה.
- בניית מערכות יחסים – היכולת ליצור ולשמר מערכת יחסים בריאה ומתגמלת עם פרטים וקבוצות (כרוכה ביכולת להקשיב, להתפשר, לוותר).
כדי ליהנות מהיתרונות המשמעותיים של למידה שיתופית, ולהפיק ממנה את המרב, יש לטפח את המיומנויות האלה בקרב התלמידים.
פעילות זו מיועדת לתת מענה ראשוני לאתגרים אלה. הפעילות עוסקת בדילמות ובקשיים שמתלווים לעבודה בקבוצה.