שאלה ותשובה
קושי בניהול כיתה

שאלה בנושא קושי בניהול כיתה.

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה

שלום רב,
בבית הספר היסודי שלי יש ילדים שכנראה לא מתאימים למסגרת רגילה, עושים בעיות משוטטים מפוצצים שיעורים מתחצפים לצוות החינוכי, מכים ילדים ומקללים באמצע שיעור.
כשמנהל פונה אליהם הם עונים בזלזול וממשיכים בשלהם. יש להם מחברות לעיצוב התנהגות אך זה לא עוזר ולא מעניין אותם. הם רק בכיתה ב'.
מה עושים?
הם לא פעם דחפו והיכו מורים שבאו להפריד ביניהם.

תשובה

שלום,
בפנייתך את מתארת מספר ילדים צעירים מאוד (בכיתה ב') שלהם בעיות התנהגות קשות. את אומרת שהם לא מתאימים למסגרת רגילה. לעיתיים קרובות הנטייה היא לחשוב שאם רק יוציאו את התלמידים המפריעים – שקט מופתי ישרור בבית הספר ולא יהיו בעיות התנהגות יותר. לצערנו, אין פתרונות קסם. הדרך להתמודד עם בעיות התנהגות היא לבסס נורמות של אקלים בטוח ודרכי התנהגות לכלל התלמידים, זאת לצד תקשורת איכותית בין מורים לתלמידים. במקביל יש ליזום טיפול פרטני או קבוצתי לתלמידים עם בעיות התנהגות חריפות. בעזרת היועצת או פסיכולוג בית הספר או השירות הפסיכולוגי החינוכי ביישוב.
בפרק א בחוזר מנכ"ל "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות חינוך" ישנה פריסה של תכנית לביסוס אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר הכוללת הכשרת הצוות ושיעורים בתחומי למידה רגשית חברתית וכישורי חיים בכיתות. המפתח להצלחה הוא לא בכיבוי שריפות אלא על ידי יוזמה של תכנית ארוכת טווח שבה צוות בית הספר מציב יעדים בתחום האקלים ובעזרת כלים שמעמיד לרשותו משרד החינוך (שאלוני מיצ"ב ואח"מ) בודקים שהיעדים הושגו. בתי ספר שנוהגים כך רואים פירות בעמלם: תחושת שביעות הרצון, המוגנות והשייכות לבית הספר של מורים ותלמידים עולה ואלימות יורדת.

בהצלחה רבה,
מיכל זכריה ועינב לוק

לחצו להמשך קריאה
הקטן