מאמר
שומרי הצדק
שרה אליהו

המאמר עוסק בילדים עם הפרעות קשב ובהשלכות של התופעה על התנהגותם.
אחד ממאפייני הפרעת קשב הוא: מלחמה על הצדק. השאלה הנצחית – להיות חכם או צודק לא עוצרת אותם מתגובה על מה שנתפס ביניהם כ- "לא פייר". הם ילחמו עד חומרה על הצדק כפי שהם רואים אותו, גם אם עמידה איתנה זו תביא אותם להסתבכות עם הסובבים אותם.

תוכן

סיפור לדוגמא:
משפחתו של יוסי תכננה ליום שבת טיול בכרמל, ההתרגשות היתה גדולה, הכינו ציוד: מזון, משחקים, בגדים מתאימים. כולם שמחים ומאושרים לקראת הכיף הגדול שצפוי להם. בערבו של יום שישי החל לרדת גשם זלעפות שהמשיך לשבת. ההורים החליטו שאין ברירה, את הטיול לכרמל יש לבטל. בבוקר התעורר יוסי, התלבש בהתרגשות לקראת הטיול. אך לא הבין מדוע יש לבטלו הוא החל לכעוס, לצעוק ולבכות: "אבל זה לא פייר, אני אמרתי לכל החברים שלי שהיום אני נוסע, תמיד אתם מבטלים דברים כיפיים, אז נלך במקומות לא רטובים, אני לא מוכן…זה לא פייר, אתם תמיד כאלה…אף פעם לא עושים דברים כיפיים, רק אחרים עושים…אני שונא אתכם, אוף למה יש לי הורים כאלה…."
בסיפור מתמודד הילד עם שני מאפיינים של הפרעת קשב: הקושי להתמודד עם שינויים ומלחמת צדק. במצבים של "מלחמת צדק" תשמעו רבות את האמירה הכל כך משכנעת:" אבל זה לא פיר…" מלווה במלחמת חורמה במה שנראה להם כחוסר צדק משווע.  הם נלחמים בכל הכלים האפשריים: צועקים, מרביצים, מתווכחים עם בעלי סמכות, כי "זה לא פייר.." במצבים אלו חווים המבוגרים עלבון, עירעור סמכות, חוצפה. המבוגר אומר לעצמו "איך הוא מרשה לעצמו לדבר אלי כך, אני אבא/מורה שלו . הוא לא מעריך את כל מה שאני עושה למענו, "אלי הוא לא ידבר כך!"  תפיסת המבוגר את החוויה כמשפילה, נובעת מכך שהוא מקבל את הדברים באופן אישי, חש שכל הנאמר נאמר כנגדו: חוסר אהבה והערכה,  התרסה על סמכותו, זילזול… . כתוצאה מתחושות אלו הוא מפעיל מנגנוני  התגוננות ומוציא לפועל את כלי המלחמה. מהתנגשות זו יוצאים שני הצדדים מותשים ופגועים. ההבנה שאחד ממאפייני הפרעת קשב הוא שמירה על צדק, מאפשרת למבוגר להתנהל אחרת. מומלץ להתייחס לשני שלבים:
1. במיידי,  לפני שנבנו כלים חדשים:
א.  על המבוגר להבין שברגעים אלו מאפייני הפרעת קשב מנהלים את הילד . חשוב לשמור שלא יפגע בעצמו או באחרים.
ב.  על המבוגר להרגע, לקחת אוויר ולאפשר לילד להרגע בדרך המקובלת עליו.
2. בניית שפה ודרכי התמודדות חדשות.
א.  לדבר עם הילד על מאפיין "מלחמת  הצדק " שנובע מהפרעת הקשב ולהציג את הפן היפה לצד הפן הבעייתי בכך:
1. להדגיש את היופי באמצעות דוגמאות ספציפיות ומוגדרות  שזיהיתם בהתנהגותו (למשל- אתמול בהפסקה ראית שכולם נגד יוסי וניגשת להיות איתו כדי שלא יהיה לבד…)
2. להבהיר לו שצדק הוא יחסי וקיימות נקודות ראות שונות לאותו אירוע, מלחמתו היא על הצדק כפי שהוא נראה בעיניו. אין אמת אחת!
ב.  על המבוגר לעזור לילד לפתח  ארגז כלים ובו מגוון דרכים מקובלות להתמודדות עם מה שנראה בעיני הילד כחוסר צדק . לצד העשייה הרבה חשוב לפרגן  על בחירה בדרכי תגובה נכונות גם אם הן קטנות ומיקרוסקופיות.

ביבליוגרפיה

שרה אליהו מומחית להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, 0523491825 , coachingu@live.com.
אתר: https://saraeli.coi.co.il/

לחצו להמשך קריאה
הקטן