מערך שיעור
תרבות הרייטינג נכנסת לכיתה
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות זאת תעסוק בתלמידים ובמורים בעידן הרייטינג, המאלץ לרגש, לחדש, להיות אטרקטיביים ופופולאריים, כדי להסתדר בחברה וכדי להתקבל בה.

רקע

יעל אשכול, מנחת קבוצות הורים במכון אדלר, יוצאת נגד תרבות הרייטינג שגורמת לילדים של ימינו להתגאות בכיתה במראה החיצוני שלהם. "תרבות הכלום היא זו שמנתבת את הטרנדים האלה וקצת מסובך לשחות נגד הזרם, כי בשלב הזה בחיים חשוב יותר להיות חלק מהחבר'ה ולא חלק מהמשפחה", היא אומרת.
(על-פי: רינה רוזנברג, המלחמה החדשה בין הורים וילדים, עכבר העיר, 22.8.08)
"תרבות הרייטינג פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר. היא רדודה, שטחית, קצבית ומהירה, ממוקדת במבדר, בדרמטי, ובקיצוני, בחריג, במפתיע, בשנוי במחלוקת, באישי, במציצני, תוך טשטוש גבולות בין מידע לבידור, בין מידע מערכתי לפרסום, בין הפרטי לציבורי. היא אינה כרוכה במאמץ קוגניטיבי רב, היא מציעה לצופה סיפוק מיידי של צרכיו הרגשיים ומפתה אותו להגדלה בלתי פוסקת של הצריכה… אפקט ה"רגש אותי, בוכריס" בשפת החמישייה הקאמרית, המוביל ארגוני שידור לעורר עניין בכל דרך שהיא, כדי לשרוד בתחרות על הרייטינג, מניע גם מורים בכיתה… כדי להתגבר על השעמום וליצור קשב ועניין, המורה נזקק למגוון גירויים בעלי עוצמת ריגוש גוברת והולכת. הפיתוי של המורה להשתמש בגירויים טלוויזיוניים רבי עוצמה בעידן של הפרטה בחינוך ותרבות רייטינג, הוא גדול. לפעמים, גירויים אלה מנוגדים למטרות החינוכיות."
(על-פי: חוה תדהר ואורלי מלמד, המורה בעידן הרייטינג, פנים, גיליון 24, 2003)
אחד הביטויים האחרונים של תרבות הרייטינג היא המקרה של סוזן בויל, אישה שהתחרתה בתכנית הבריטית Britain's Got Talent. בתחילה לעגו לה על המראה שלה, אך כאשר היא התחילה לשיר, היחס אליה השתנה מהקצה אל הקצה… אירוע זה יכול ללמד אותנו רבות על הדגש שהחברה שלנו שמה על מראה חיצוני ועל פופולאריות.
תרבות הרייטינג משפיעה על החברה בכלל ועל הכיתה בפרט בדרכים רבות ושונות. תלמידים בעלי "רייטינג גבוה" (יפים, מצליחים, לובשים מותגים, ויש להם הרבה חברים ברשת ובכיתה) הם המקובלים והאהובים. תרבות זאת מעודדת שטחיות וחדירה לרשות הפרט. וכך גם המורים נאלצים לרגש את התלמידים – הרגילים לקצב, לשטחיות ולרדידות של תרבות הרייטינג – לחדש להם ולרגש אותם, כדי שלא ישתעממו.
בפעילות זאת נעסוק בתלמידים ובמורים בעידן הרייטינג, המאלץ לרגש, לחדש, להיות אטרקטיביים ופופולאריים, כדי להסתדר בחברה וכדי להתקבל בה.

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו אתם בשאלות שאחריו.

אירוע: קודם שיסתכל בראי… – "ראית את דני מכיתה ו1? הוא ממש אידיוט! מה פתאום הוא מנסה להתקבל ללהקה? ראית איזה עקום הוא?" שאלה מעיין. – "שמעת אותו פעם מנגן? הוא פשוט מדהים!" ענה לה יובל. – "ראית פעם נגן רוק מכוער וגיבן"? גיחכה מעיין, "ואחד כזה שיש לו רק חצי חבר, ואין לו כרטיס בפייסבוק, כי הוא יודע שאף אחד לא ירצה להיות חבר שלו…?" – "אבל זאת להקה מוזיקלית, ולזה הוא ממש מוכשר!" התעקש יובל. – "קודם שיסתכל בראי וילך למנתח פלסטי, אחר כך נדבר…" אמרה מעיין.

שאלות
1. מה דעתכם על השיחה של מעיין עם יובל? עם מי אתם מסכימים? מדוע?
2. האם בכיתה שלכם שופטים ילדים לפי הפופולאריות ולפי המראה שלהם? ספרו על כך.
3. האם חברים חייבים להיראות טוב ולהיות פופולאריים, כדי לקבל תפקידים וכדי להשתתף בפעילויות חברתיות? מדוע?

תרגיל צפו בסרטון סוזן בויל – זמרת מן התכנית הבריטית Britain's Got Talent.
בתחילה הקהל לעג לסוזן, אך התנהגותו השתנתה לגמרי אחרי ששמע אותה שרה…
1.   למה, לדעתכם, הקהל הגיב כך? 2.   מה ניתן ללמוד מן המקרה הזה על היחס שלנו לאנשים, שהם לא מקובלים?
נקודה למחשבה
"תרבות הרייטינג היא רדודה, שטחית, קצבית ומהירה, דרמטית, מפתיעה, קיצונית, ומציצנית. הצורך לשרוד בתחרות על הרייטינג, מניע גם מורים בכיתה. כדי להתגבר על השעמום וליצור קשב ועניין, המורה נזקק למגוון גירויים מרגשים, כמו גירויים טלוויזיוניים, והוא עושה זאת בכל דרך אפשרית."
(על פי: חוה תדהר ואורלי מלמד, המורה בעידן הרייטינג, פנים, גיליון 24, 2003)

שאלות נוספות לדיון
1. איך, לדעתכם, המורים, וגם ילדים בכיתה, מרגישים בעידן הרייטינג?
2. אילו תכונות הייתם רוצים שיהיו למורים ולחברים טובים גם בעידן התקשורת והרייטינג?

המלצות
על השאלה האחרונה ניתן לענות בעבודה בקבוצות:
כל קבוצה תציג את התכונות שהציעה, וביחד ידונו בשאלה:
"מה הן התכונות החשובות באמת למורים ולחברים?".

לחצו להמשך קריאה
הקטן