מערך שיעור
להיות בחופש – לקראת החופש הגדול
איריס סבן וצוות למידה חברתית רגשית (SEL), מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מפגש המזמין את הילדים לבחון את המושג "חופש": מה זה חופש בשבילי? מה אני רוצה לעשות בחופש הגדול ואילו פעילויות אני מתכנן או מתכננת?

רקע

אחת המיומנויות הבסיסיות בלמידה חברתית רגשית היא מודעות עצמית – היכולת להכיר את עצמנו: האופן שבו אנחנו מתנהגים, חושבים ומבינים את עצמנו. מודעות עצמית היא גם היכולת לזהות את האמונות והערכים שמנחים אותנו בחיים, שלפיהם אנחנו פועלים ויוצרים.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ, כאשר השגרה היומיומית משתנה לחלוטין, ילדים וילדות רבים ייאלצו להתמודד עם האתגר שמביא איתו החופש הגדול – שפע של זמן פנוי. אנחנו מציעים שלושה מערכים העוסקים בחופשת הקיץ הקרֵבה מנקודות מבט שונות ומשלימות.
המערך לפניכם מזמין את הילדים לבחון את המושג "חופש": מה זה חופש בשבילי? מה אני רוצה לעשות בחופש הגדול ואילו פעילויות אני מתכנן או מתכננת?

מערכים נוספים:

הזמן שלי – לקראת החופש הגדול

להפעיל את הדמיון שלי – לקראת החופש הגדול

מטרות

  • לעורר את המודעות למשמעות המונח "חופש".
  • מהי המשמעות של חופש בשבילי?
  • לחשוב מה אני אוהב/אוהבת לעשות בחופש.
  • לשתף ולחלוק עם ילדי הכיתה דברים שאני אוהב/אוהבת לעשות בקיץ.

הנחיות

**במערך המוצע יש פעילויות מגוונות. בחרו את הפעילויות לפי היכרותכם עם הכיתה, ובהתאם לרמת הקשב ומשך הזמן המתאימים לכיתה ולכם.

פתיחה: (5 דקות)

ספרו לילדים שבמפגשים הקרובים נעסוק בנושא: מהו חופש? מהו חופש בשבילי? מה אני אוהב או אוהבת לעשות בקיץ? מה אני חולם או חולמת לעשות בחופש הגדול?

*שימו לב, יש ילדים שונים ממשפחות שונות ולא כולם חווים את החופש הגדול באופן חיובי.

בקשו מהילדים לעצום את העיניים ולחשוב על החופש הגדול. אפשר לשלב ברקע מוזיקה נעימה בעוצמה נמוכה. בפעילות הזאת, כל אחד ואחת נמצאים עם עצמם והמחשבות שלהם.

הַנחו את הילדים לחשוב:

  • איזה רגש עולה בכם כשאתם חושבים על החופש הגדול? (בשנה רגילה, כמובן, לא בשנת קורונה)
  • מה אתם מרגישים בגוף?
  • נסו להתמקד בתמונה אחת שאתם זוכרים מהחופש הגדול שהיה, או בחוויה אחת שחשתם, מה אתם רואים? איפה אתם נמצאים? הישארו בתמונה או בחוויה הזאת רגע נוסף – מי נמצא איתכם? מה עוד יש חוץ מאנשים? איך אתם מרגישים באותו רגע?

המתינו כמה שניות. הַנחו את הילדים לפקוח את העיניים ולכתוב בדף המצורף:

  • מה הייתה התמונה שעלתה לנגד עיניכם, ומה הייתה ההרגשה שהתלוותה אליה?

אִמרו לילדים שבהמשך נתייחס לתמונה שעלתה להם בראש במסגרת עבודה בקבוצות.

הרחבה למחנכים: בדיקה של תחושות בגוף ובחינת הרגשות המתעוררים בעקבות התחושות האלה הן מרכיבים בתרגול מיינדפולנס. תרגול זה מאפשר לילדים להיות מודעים לרגשותיהם, להירגע ולחוש שלווה, ובהדרגה להרגיש בטוחים יותר בעצמם. כדאי להתמיד בתרגולים האלה כדי לחזק מיומנויות אלה בקרב הילדים. הצעה לתרגול בכיתה: הנחיות לנשימה מודעת.

(5 דקות): שאלו את הילדים – אנחנו תמיד מחכים ל-"חופש הגדול", אבל מהו חופש? מה זה אומר להיות בחופש? הבחינו בין הדוגמאות שלהם לדברים שהם נוהגים לעשות בחופש למשמעות של המילה "חופש"

קיימו דיון קצר עם הילדים, שיעלו בו בוודאי הדברים הבאים: אין בית ספר, אין לימודים, הפסקת השגרה, זמן פנוי: עם המשפחה, עם חברים, עם עצמי. כדאי לכתוב את המחשבות האלה על הלוח.

***הצעת הרחבה המתאימה לכיתות ה-ו: אפשר לעשות הבחנה בין "חופש" – מילה מופשטת שמבטאת תחושה או הרגשה של מצב נפשי לבין "חופשה" – זמן פנוי של הפסקה ממשימות ולימודים. בלשון הדיבור אנחנו משתמשים במילה "חופש" גם במשמעות של "חופשה" (האקדמיהחופש או חופשה).

 

החופש שלי – מְשַתפים

(15 דקות) 10 דקות בקבוצה, 5 דקות – כתיבה אישית.

שתפו את הילדים בתמונה שעלתה לכם בראש כשחשבתם על המושג "חופש". תארו אותה לילדים. אם תרצו, אפשר להקרין בכיתה תצלום שלכם מחופשה מהנה ולשתף את הילדים. חלקו את הילדים לקבוצות (רצוי לחלק מראש לקבוצות, 4-3 ילדים בכל קבוצה) והנחו אותם לכתוב את המענה שלהם לשאלות. לאחר מכן יתקיים דיון בקבוצות על התשובות של הילדים.

השאלות הן (ניתן להקרין אותן לכולם או להדפיס אותן):

*לכיתות ג-ד – בחרו שתרצו מתוך השאלות הבאות.

*לכיתות ה-ו – בחרו 4-3 שאלות מתוך השאלות הבאות.

  1. מה התמונה שעלתה לכם בראש כשעצמתם עיניים בפעילות הפתיחה? (שתפו אם תרצו)
  2. מה אתם אוהבים לעשות בחופש הגדול?
  3. האם יש רק דברים מהנים בחופש הגדול?
  4. מה אתם עושים במהלך החופשה?
  5. האם מישהו או מישהי שיתפו אתכם בדבר שעשו בחופש הגדול, וגם אתם הייתם רוצים לעשות אותו?
  6. כאשר מישהו או מישהי חוגגים יום הולדת בחופש הגדול – איך אתם מרגישים או מרגישות כלפי זה?

 

חופש גדול בקיץ – מאזינים במליאה לשיר

(10 דקות)

אִמרו ללומדים שנאזין לשיר על קיץ. הקיץ מביא איתו דברים רבים שכיף ונעים לעשות אותם.

בחרו באחד השירים הבאים והאזינו לו עם הילדים (בחרו בהתאם לגיל הילדים ולהיכרות שלכם איתם).

הזמינו את הילדים לעמוד ולנוע לקצב השיר המתנגן או להצטרף לשירה.

ניתן לצרף לכל שיר שאלות כגון:

  • לפי השיר, מהם הדברים שעושים בדרך כלל בקיץ?
  • מתוך הדברים שעושים בשיר, מה אתם גם נוהגים לעשות בקיץ? האם יש הבדלים בין מה שעושים בשיר לבין מה שאתם נוהגים לעשות, ואם כן – מהם?
  • אילו תחושות לדעתכם מעורר הקיץ בכותב או בכותבת השיר? מה אתם חשים כלפי הקיץ?

 

לסיום (5 דקות),

אספו את התחושות שעלו אצל הילדים. אמרו להם שהמטרה הייתה לחשוב על כל הדברים שהם אוהבים ונהנים לעשות בקיץ – קודם כול, כדי שיהיו מודעים לעצמם ולתחושות שלהם ושנית, כדי שאפשר יהיה להיערך לחופשת הקיץ ולתכנן תוכניות מראש. ספרו להם שבמפגש הבא נחשוב איך לנצל נכון את הזמן הפנוי בחופשה: איך נספיק לעשות את כל הדברים שאנחנו רוצים וחולמים עליהם?

אפשר לתת לילדים משימה לבית: בקשו מהילדים שייעזרו במשפחה שלהם ויבחרו יחד תמונה משפחתית שצולמה באחת החופשות, הזכורה לכולם כחוויה. בקשו מהילדים לעשות צילום מחודש עם המשפחה, כשכולם מדמים את צורת העמידה בתצלום המקורי. אם יש אפשרות לדַמות גם את הסביבה – נהדר. לא חובה. לקראת מפגשי המשפחות בסוף השנה – ניתן להציג את התמונות ששלחו הילדים.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן