מערך שיעור
להפעיל את הדמיון שלי – לקראת החופש הגדול
איריס סבן וצוות למידה חברתית רגשית (SEL), מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מפגש העוסק בכושר הדמיון של הילדים. כדי להעלות רעיונות חדשים הקשורים לניצול נכון של זמן החופש, על הילדים לחשוב בצורה יצירתית ולהשתמש בדמיון שלהם.

רקע

אחת המיומנויות הבסיסיות בלמידה חברתית רגשית היא מודעות עצמית – היכולת להכיר את עצמנו: האופן שבו אנחנו מתנהגים, חושבים ומבינים את עצמנו. מודעות עצמית היא גם היכולת לזהות את האמונות והערכים שמנחים אותנו בחיים, שלפיהם אנחנו פועלים ויוצרים.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ, כאשר השגרה היומיומית משתנה לחלוטין, ילדים וילדות רבים ייאלצו להתמודד עם האתגר שמביא איתו החופש הגדול – שפע של זמן פנוי. אנחנו מציעים שלושה מערכים העוסקים בחופשת הקיץ הקרֵבה מנקודות מבט שונות ומשלימות.
המערך לפניכם מעלה את השאלה: איך אני מנצל נכון את זמן החופש שלי?

מערכים נוספים:

להיות בחופש – לקראת החופש הגדול

הזמן שלי – לקראת החופש הגדול

מטרות

  • לעורר את המודעות של הילדים לכושר הדמיון שלהם ולדרכים שבהן אפשר להשתמש בו.
  • לפתח את החשיבה היצירתית של הילדים באמצעות שימוש בדמיון.
  • להעלות רעיונות חדשים באמצעות שימוש בחשיבה יצירתית.

הנחיות

**במערך המוצע יש פעילויות מגוונות. בחרו את הפעילויות לפי היכרותכם עם הכיתה, ובהתאם לרמת הקשב ומשך הזמן המתאימים לכיתה ולכם.

פתיחה: – מְתַרגלים את הדמיון שלנו… (10 דקות)

אמרו לילדים שהיום עליהם לצאת "מחוץ לקופסה" ולחשוב על דברים נוספים שאפשר לעשות בחופש הגדול, שלא חשבו עליהם קודם.

הביאו איתכם חפץ כלשהו (לדוגמה- בחרנו בתרמיל מהעץ כסית האבוב) – צלחת, גליל נייר טואלט, מלחייה, דִלְגִית (חבל קפיצה).

 

שאלו את הילדים – מה יש לכם ביד? (נתייחס לצילום בדוגמה למעלה) – אכן, זהו תרמיל גדול מעץ אבל התרמיל הזה יכול להפוך למיקרופון, ועכשיו אני שרה… (הדגימו)

הזמינו את הילדים, בכל פעם ילד או ילדה אחרת, להפעיל את הדמיון שלהם ולחשוב על שימוש אחר לחפץ. בקשו מהם להציג את החפץ "החדש" לפני הכיתה, והילדים יצטרכו לנחש באיזה חפץ מדובר.

דוגמאות נוספות לשימוש בתרמיל: מקל של איש מבוגר, מקל של מרוץ שליחים, סוכרייה חמוצה, סטיק לייט, מנקה אוזניים, מערוך, קפיצה במוט, ועוד כיד הדמיון הטובה עליהם.

ניתן לעשות זאת עם כל חפץ. ילדים הם יצירתיים מאוד ולא תהיה להם שום בעיה לדמיין בכל פעם חפץ אחר. יש לכך יתרון נוסף: המשחק יעורר תגובות צחוק והאווירה בכיתה תהיה נינוחה ושמחה.

 

שאלו את הילדים:

איך הרגשתם כשהצגתם את החפץ כחפץ אחר?

האם קרה שילד או ילדה בכיתה הציגו את החפץ באופן מפתיע שלא חשבתם עליו?

כעת כולם יתנסו בתרגיל הזה.

 

מדמיינים יחד  (15 דקות)

לאחר הצגה אחת במליאת הכיתה, חלקו את הילדים לזוגות ותנו לכל זוג חפץ אחר (או בקשו מהם להביא מראש חפץ כלשהו, על פי בחירתם). מומלץ להוציא את הילדים לחצר בית הספר ולהעמיד אותם בשתי שורות מקבילות, לפי הזוגות, כשהם מצוידים במחברות ובכלי כתיבה. בקשו מהילדים למצוא כמה שיותר משמעויות לחפץ שקיבלו ולהמחיש אותן זה לזה. בן הזוג יצטרך לנחש מהו החפץ – בדיוק כפי שעשו בכיתה. בכל פעם, אחד מבני הזוג ינסה להעניק משמעות חדשה לאותו חפץ.

 

לדמיין וליזום פעילויות חדשות בחופש  (15 דקות)

חִזרו למליאת הכיתה וערכו דיון:

  • על כמה משמעויות חדשות הצלחתם לחשוב יחד?
  • האם זה היה קשה או קל? מדוע היה קשה? מדוע היה קל – מה סייע לכם?

מה קורה כשאנחנו חושבים על דבר מסוים בצורה שונה, שמעניקה לו משמעות חדשה?

 

חזרו לתמונה שעלתה לכם בראש, שאיתה פתחנו את המפגש הראשון. איזו תמונה נוספת, חדשה, אתם יכולים לדמיין כעת לקראת החופש הגדול? עצמו שוב את העיניים וחשבו על דברים נוספים שתוכלו לעשות בקיץ הקרוב. הפעילו את הדמיון וחשבו על התנסויות חדשות: לערוך ניסויים בבית, לבשל תבשילים חדשים, לטייל עם כלבי השכנים. והכי חשוב – תפתחו את העיניים שלכם.

 

חופשה מהנה!

לחצו להמשך קריאה
הקטן