פעילות מתוקשבת
אי הבנה
מור ורכזון קאשי, שלמה זיס- מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בעקבות הסיפור: "ברוכים הבאים לאי הבנה"/ אִירִיס אַיְזְדוֹרְפֶר בַּר. הפעילות עוסקת בדרכים והאפשרויות השונות לפתרון קונפליקטים באופן עצמאי ובלי התערבות של גורם נוסף.

רקע

פעילות זו עוסקת בספר "ברוכים הבאים לאי הבנה". הסיפור מעביר לילדים מסר חשוב: היכולת שלהם לפתור קונפליקטים בעצמם בלי התערבות של גורם נוסף.

סכסוכים ומריבות הם דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים). המריבות בין הילדים הן שיעור לחיים. ילדים זקוקים למריבות כדי לבחון את כוחם בחברה וכדי ללמוד להכיר את הדרכים החלופיות למריבה: התחלקות, פשרה, ויתור, תקשורת, שיתוף פעולה ועוד.
אם נכיר בחשיבות המריבות להתפתחות התקינה של הילדים, יהיה לנו קל יותר לשאת את המריבות ולמעט בהתערבות שלנו כמבוגרים. עם זאת, כדאי להתערב במקרים מסוימים, כמו תוקפנות מילולית או גופנית.

בפעילות זו נעלה את המודעות של התלמידים להיבטים שונים הקשורים לקונפליקטים כדי לעזור להם להתמודד עם מצבים של ריב, סכסוך וחילוקי דעות בכוחות עצמם.

הסיפור בקצרה

בלב הים יש אי שנקרא: "אי הבנה". באי מתגורר סבא זקן שכל סכסוך הוא פותר וכל בעיה הוא מתקן. אל האי מגיעים המוני אנשים שיש ביניהם ריבים וסכסוכים כדי שהסבא יוכל לעזור להם למצוא פתרון ולהשלים ביניהם.

אחרי מסע ארוך בסירה, הם מגיעים לאי, אבל הסבא אינו נמצא שם. בהתחלה הם מרגישים אבודים וכועסים, אך כעבור זמן מה הם מצליחים לפתור את הסכסוכים ביניהם ולהתפייס בכוחות עצמם.

הסיפור מסתיים באמירה שאנשים מכל העולם לא צריכים עוד עצה מזקן מדופלם, כיוון שכל ריב הם יכולים לפתור בעצמם.

כדאי לקרוא את הסיפור במלואו עם התלמידים בכיתה ולאחר מכן להפנות אותם לפעילות זו.

מטרות

  1. להכיר דרכים ואפשרויות שונות לפתרון קונפליקטים.
  2. להתמודד עם מצבים של קונפליקט באופן עצמאי ובלי התערבות של גורם נוסף.

הנחיות

עמוד 1: פתיח

קראו את הסיפור עם התלמידים.

התחילו בפעילות בכיתות עם מחשבים.

עמוד 2: "ברוכים הבאים לאי הבנה"

התלמידים מתבקשים לקרוא את הקטע מהסיפור ולהשיב על השאלה שאחריו.

עמוד 3: הריב של ענת והילה

התלמידים מתבקשים לקרוא את הקטע ולהשיב על השאלות שאחריו.

הסבירו לתלמידים שלריב יש שני צדדים וההתנהגות שלנו נובעת מהמחשבות ומהרגשות שאנחנו נותנים לאירוע. 

עמוד 4: התפייסות

התלמידים מתבקשים לקרוא את הקטע ולהשיב על השאלות שאחריו.

הדגישו בפני התלמידים שענת והילה השלימו לבד.

שוחחו עם התלמידים על הרגשות של ענת והילה לפני ואחרי ההתפייסות.

עמוד 5: סקר

התלמידים מתבקשים להשיב כיצד הם נוהגים להתפייס עם חבר.

השאלה היא שאלת סקר והתלמידים יוכלו לצפות בתשובות של תלמידים אחרים.

שוחחו עם התלמידים על ממצאי הסקר ומהי הדרך השכיחה ביותר שבה תלמידים נוהגים לפתור קונפליקטים.

עמוד 6: איך פותרים ריבים?

התלמידים מתבקשים להשיב על השאלות ולחשוב על האופן שבו הם נוהגים לפתור קונפליקטים.

שוחחו עם התלמידים על ריב שהיה להם ועל הדרך שבה הוא נפתר.

בררו עם התלמידים אם הם חושבים שילדים יכולים לפתור קונפליקטים בעצמם.

עמוד 7: סוף הסיפור

התלמידים מתבקשים לקרוא את הקטע ולהשיב על השאלות שאחריו.

דונו עם התלמידים על המסר של הסיפור.

לחצו להמשך קריאה
הקטן