מאמר
אנחנו נגד אלימות
רותי מנטל

מידע על כתב נט – "זאת זכותי – זאת אחריותי"-עיתון וירטואלי של קבוצת תלמידים מכיתות ו' בבית-ספר רעות במועצה האזורית מנשה. הגיליון הראשון של העיתון עוסק בנושא מניעת אלימות.

תוכן

התפיסה החינוכית

ערך אורך – כך אנו מכנים בשפה של קהילת בית-הספר ערך נבחר מתוך מכלול של ערכים חינוכיים, אנושיים, דמוקרטים, המשולבים עמוק בלבנו ובמעשינו בהוראה ובחינוך, במפגש עם תלמידינו.

ערך אורך – כי עוסקים בו לאורך כל השנה, מעין זרקור או "טיפול שורש", או זווית אחרת של עשייה.

ערך אורך – מתבטא בעיקר בחגים, בטקסים או בימים מיוחדים, לצד שיעורי חברה וחיי היומיום של הפרט, של הכיתה, של השנתונים, והוא מותאם לגילים השונים.

השנה ערך האורך הנבחר הוא: "זאת זכותי – זאת אחריותי" . בחרנו בו בהנחה שילדות וילדים החיים במדינה דמוקרטית, חשוב שיידעו את הזכויות שלהם, כמו גם האחריות האישית והחברתית המוטלת עליהם.

במכתב אישי של רונית תירוש, לשעבר המנהלת הכללית של משרד החינוך, לכל תלמידי ישראל היא כותבת: "אם נכבד איש את רעהו, נבין כי כולנו שווים בזכויותינו, נכיר בשונות שבינינו ונחפש את המיוחד שבכל אחד מאתנו – נחיה כולנו בחברה נעימה ומלוכדת יותר, שבה מתקיים הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" (מתוך "פנקס הזכויות והאחריות" של המנהל הפדגוגי – משרד החינוך). אנו מאמצים את דבריה!

דרכי הפעולה

במסגרת מקבץ אמנויות המתקיים בכיתות ו, נרתמו הילדים לכתיבת עיתון מקוון. מערך האורך שנבחר "זאת זכותי – זאת אחריותי", בחרו הילדים להתמקד בנושא מניעת אלימות מתוך ידיעה שנושא זה חשוב וחיוני, וגם מתוך כך שראו את הקשר ההדוק בין הזכות לבין האחריות האישית של כל אחד ואחת.

בתהליך העבודה על העיתון חקרו הילדים את הנושא, חיפשו חומר רקע, ראיינו מורות, תלמידים, ואנשי בטחון וניהלו שיחת ועידה עם מנכ"ל ארגון "מצילה" – המועצה הציבורית למניעת אלימות ופשיעה.

המבנה של כתב הנט אימצנו מתוך נוער מחשבים ארצי – אמיר בנג'יו ותמי סער אשר פתחו את המודל בנושא "מטיבי רשת".

תוצאות

ומה בגיליון?

מומחה הגיליון שלנו הוא נצ"מ דן שלום,  מנכ"ל "מצילה", המועצה הציבורית למניעת אלימות בישראל, והוא הציג בפנינו את דרכי הפעולה של הארגון ואת הפרויקטים בקהילה שהם מנהלים.

עוד בגיליון: מילון מונחיםקישורים לאתרים רלוונטיים בנושא, סקרים, שעשועים ותערוכת כרזות בנושא.

ביבליוגרפיה

בי"ס "רעות" מועצה אזורית מנשה, מנהלת בית-הספר: רותי מנטל.

מנחת הפעילות ורכזת מחשבים: סנדרה קציר –  sandra@gan.org.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן