שאלה ותשובה
דרכי התמודדות עם מוות של תלמיד

שאלה בנושא דרכי התמודדות עם מוות של תלמיד.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

מחנכת:
שלום רב,
אני מחנכת כיתה ח' בתחילת השבוע הזה אחד התלמידים נפטר ז"ל עקב תאונה.
אנחנו בחופש לשבוע וחוזרים ביום ראשון, ואני חייבת להתמודד מול התלמידים האחרים בכיתה.
והאמת שאני עדיין בהלם ומתרגשת מאוד ולא יודעת מה לעשות.
האם יש לכם הנחיות מה אני צריכה לעשות?
תודה לכם מראש,
פאטמה

תשובה

פרופ' אליעזר יריב:

למורה שאחד מתלמידיה נפטר,
לא ברור לי מתי נשלחה ההודעה, האם היא עדכנית, או שהתלמידים כבר שבו ללימודים. מכל מקום, משרד החינוך והאגף לייעוץ פסיכולוגי פיתחו עם השנים מגוון רחב של כללי התנהגות ופעילויות בבית הספר. בתמצית, רצוי לפתוח את השיעור הראשון בשיחה פתוחה בה התלמידים משתפים ברגשותיהם. לרוב עולות תחושות של אבל, חרדה וחששות. חשוב לתת לכל אלה מקום. יתכן שהתלמידים יבקשו להמשיך גם בשיעור השני והשלישי. רצוי לאפשר זאת. רק לאחר שמעבדים את הרגשות פונים לדבר על צעדים מעשיים למשל לבקר בבית התלמיד הנפטר, להכין אלבום זיכרון ופינת אבל בבית הספר. חיוני שביחד עם היועצת תעקבו אחר תלמידים שמגלים סימנים מדאיגים של אבל וחרדה. באלה רצוי לטפל באופן פרטני. לפרטים נוספים אנא פני לאתר משרד החינוך.
שלא תדעו עוד צער.

אשמח לקבל ממך עדכון במייל אם תשובתי הועילה לך,
פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן