מאמר
כיצד נעזור לילדנו להיפרד מהמורה/מהגננת
חגית זכאי

הפרידה מלווה פעמים רבות בחוסר וודאות לגבי העתיד. בכל פרידה ישנו אובדן של המוכר, הידוע והבטוח, ולעיתים גם הטוב והאהוב.

 

תוכן

סוף השנה מתקרב ועימו זמן סיומים ופרידות. אנו נוטים לחשוב שילדים נפרדים בקלות, שוכחים כהרף עין את שהיה ועוברים הלאה- לגן הבא, לגננת הבאה, למורה החדשה. ואולם, סוף השנה והפרידה מהגן, הגננת או המורה מהווה גורם מעורר חרדה עבור ילדים רבים. הפרידה מלווה פעמים רבות בחוסר וודאות לגבי העתיד. בכל פרידה ישנו אובדן של המוכר, הידוע והבטוח, ולעיתים גם הטוב והאהוב. כך הוא כאשר ישנו קשר טוב וקרוב עם הדמות המובילה והמחנכת. גורמים אלה עשויים לעורר חרדה בקרב הילדים לקראת מועד הסיום והפרידה. ישנם ילדים אשר מתקשים במיוחד במעברים, עבורם עלולה סוף השנה והפרידה מהדמויות המוכרות להוות אתגר משמעותי ולא פשוט. לעיתים מלווה הפרידה ברגשות מעורבים. לדוגמא- כאשר ילד מסיים את הגן ועולה לכיתה א' צפוי שירגיש שמחה, גאווה, סקרנות, הקלה והתרגשות לקראת הבאות. יחד עם זאת הוא עשוי לחוש צער על הפרידה מהגן, מהגננת, מחבריו אשר נשארים בגן ואף מהגן עצמו על צעצועיו ומתקניו השונים. כמו כן יכולה הפרידה לעורר תחושת חוסר אונים בקרב הילד: "איך אמשיך הלאה בלי הגננת/המורה האהובה שלי ומה אעשה בלעדיה בשנה הבאה?" תחושה זו תהיה מלווה, לרוב, בחשש גדול מפני העתיד הלא ידוע.

כל אלו עשויים לגרום לנסיגה במצבו של הילד ובתפקודו לקראת סוף השנה. לעיתים נראה רגרסיה להתנהגויות ילדותיות שחלפו, חוסר כוחות, עייפות, חוסר רצון ללכת לגן/ לבית הספר, בכי, תוקפנות ועוד. אלו הם ביטויי קושי ומצוקה של הילד אשר יכולים להיות תוצאה של הסיום והפרידה המתקרבים, והחשש המתלווה אליהם. לעיתים יבוא הקושי לידי ביטוי בהפחתת ערך של הגננת/המורה: "נמאס לי ממנה, היא אף פעם לא מקשיבה לי, ועוד…" אמירות מסוג זה, אם הן מגיעות בסוף השנה, כפי הנראה קשורות לקושי הכרוך בפרידה ובניסיונו של הילד להקל על עצמו- ישנם ילדים אשר קל להם יותר להיפרד ממישהו שאינו מיטיב עימם ואינו מבין לליבם מאשר מדמות מיטיבה מטפלת ודואגת.

כיצד נוכל לסייע לילדנו להיפרד באופן שלם?

  • שוחחו עם הילד על הפרידה המתקרבת ותנו לגיטימציה לכל רגש שעולה בו סביב הפרידה: הקלה, עצב, געגוע, צער, שמחה, ציפייה, התרגשות, חשש ועוד.
  • שתפו אותו בחוויית פרידה שלכם כאשר הייתם בגילו- ילדים חשים הקלה משמעותית כאשר הם יכולים להזדהות עם הוריהם, כמו כן סיפורים אלה מהווים עברם מודל השראה וחיקוי.
  • עיברו איתם על התהליך שעשו מתחילת השנה ועד סופה ועזרו להם לראות את הדברים שהשיגו במהלך השנה- היכן התחילו והיכן הם היום- עודדו אותם לבדוק מה למדו על עצמם בשנה זו.
  • שוחחו עימם על הדברים הטובים יותר והטובים פחות שחוו במהלך השנה.
  • צלמו אותם בגן/ בביה"ס עם הגננת/המורה והחברים, כך שתישאר להם מזכרת משנה זו.
  • סייעו לילד להכין מתנה/מזכרת לגננת/למורה, משהו ממנו שיישאר אצלה.
  • ישנם מספר ספרי ילדים אשר עוסקים בעקיפין בנושא הפרידה אשר ניתן להיעזר בהם:
    החברה הסודית של רחלי/ דוד גרוסמן
    סימן שאני גדול/ יהודה אטלס ודני קרמן
    בלונה/ שירה גפן
    ספרו לילדים את הסיפור ושוחחו איתם על הילד שבסיפור. שיחה שכזו, על ילד/ה אחר ולא על עצמם, עשויה לסייע להם לבטא את עצמם בנושא.

לסיכום- חשוב לזכור שפרידה הנה מעבר נוסף עבור הילדים והיא מעוררת תחושות רבות ומעורבות בקרב ילדים שונים. עלינו- ההורים להיות ערים וקשובים למצב, לתחושות ולהתנהגות המתלוות אליו ולתת לגיטימציה לכל רגש- חיובי או שלילי- העולה בילד.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות אתר : על הספה

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן