מערך שיעור
היום הבינלאומי נגד שחיתות
שיר דרור, דינה ציונית, עינת ברום שמחי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת במרכיב ההוגנות ואי ההוגנות כחלק משחיתות. הפעילות מעודדת מודעות לנושא ומאבק בשחיתות.

רקע

היום הבינלאומי נגד שחיתות, החל ב-9.12 בכל שנה, נקבע על ידי האו"ם כיום להעלאת המודעות הציבורית לשחיתות ולדרכים להילחם בה.
שחיתות היא ההיפך מהגינות. אנשים יכולים לנהוג בחוסר הגינות ביחסים בינאישיים וביחס לקבוצות שלמות של אנשים. לעתים אנשים מנצלים עמדות כוח להשגת רווח אישי.
נושא השחיתות רחב וכולל שלושה מרכיבים: התנהגות לא ישרה, לא מוסרית או לא חוקית. בפעילות זאת בחרנו לעסוק בהיבט אחד של הוגנות – התנהגות ישרה העומדת בניגוד להתנהגות שאינה ישרה.
פעילות זו נועדה להעלות את נושא ההגינות וחשיבותה לתודעת התלמידים, תוך התמקדות ביחס שבין אדם לחברו.

מטרות

א. התלמידים יבינו מהי התנהגות הוגנת.
ב. התלמידים יבחינו בין התנהגות הוגנת להתנהגות שאינה הוגנת.
ג. התלמידים יגלו אמפתיה כלפי מושא להתנהגות לא הוגנת.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי הפעילות היום עוסקת במניעת שחיתות, דרך עבודה על הגינות.
הגדרות:
שחיתות: התנהגות לא ישרה, לא מוסרית או לא חוקית.
הגינות: תכונתו של האדם ההגון הנוהג ביושר ובצדק או של הדבר ההגון שיש בו יושר וצדק.
שאלו את התלמידים:
1. מה זה דבר הוגן, או בסלנג 'פייר'? הביאו דוגמאות.
2. מה זה דבר לא הוגן? הביאו דוגמאות.
3. האם הרגשתם פעם שהתנהגו כלפיכם בצורה לא הוגנת? ספרו על כך, ותארו מה הרגשתם.
הציגו לתלמידים את הדוגמה הבאה:
בקבוצת כדורסל לכיתות ב-ג, משתתפים עשרה ילדים. ההורים מתלווים לילדיהם בשעת החוג. ההורים של מיקי ורונן, שמשתתפים בחוג, מצלמים את החוג, ומעת לעת מביאים מתנות למאמן. אודי, שמשחק אף הוא בקבוצה, שם לב לאחרונה שמיקי ורונן מקבלים יותר דקות משחק משאר השחקנים.
שאלו את התלמידים:
1. מדוע לדעתכם מיקי ורונן מקבלים יותר דקות משחק לעומת הילדים-שחקנים האחרים?
2. האם זה הוגן, ומדוע?
3. איך הייתם מרגישים אם הייתם משתתפים בקבוצת כדורסל זו, בתור החברים של מיקי ורונן?
4. מה הייתם רוצים שיקרה?
חלקו את דף התלמידים וקראו את השיר עם הילדים.
אפשר לתת לתלמיד אחד או לכמה תלמידים להקריא את השיר לכל הכיתה.
שאלו את התלמידים שאלות הבהרה על תוכן השיר.
אפשרו לתלמידים למלא את הדף לתלמידים. לפני כל שאלה, רצוי לקרוא אותה עם התלמידים ולהבהיר את כוונתה.
בשאלה 3, הבהירו עם התלמידים למה הכוונה בכל אחד מהרגשות: כעס, אהבה, תסכול, שמחה, חוסר אונים, נקמנות.
הזמינו כמה מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
בקשו מהתלמידים להציג את הציור של נועה:
1. מה נועה מרגישה?
2. מה היה צריך לקרות כדי שנועה תרגיש טוב?
לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. אחרי שסיימנו את הפעילות- מה זה דבר הוגן?
2. מדוע חשוב לנהוג בהוגנות כלפי אחרים?
3. האם אתם יכולים להיזכר במצב שבו נהגו כלפיכם בחוסר הוגנות או שאתם נהגתם בחוסר הוגנות – ולספר מה היה אפשר לעשות אחרת?

לחצו להמשך קריאה
הקטן