הנחיות
קִראו לתלמידים: מתוך השיר "ויקיפדיה" – מילים: קרן פלס וחנן בן ארי.
"כמה נוח לזרום עם המוח בהתניות אוטומטיות שלא דורשות לטרוח
רק לתייג ולנבוח, להסית ולזבוח לאלילי הרייטינג אייטמים בכל הכוח
הכול כבר מסודר לנו בראש מגירות-מגירות "
אפשר להקשיב לשיר
שאלו את התלמידים מה הם יודעים על דעות קדומות.
כתבו על הלוח את המילים של השיר.
הסבירו שלכולנו יש דעות קדומות.. דעה קדומה מאפשרת לנו לייחס תכונות מסוימות לאנשי קבוצת החוץ, וכך אנו יודעים כיצד להתייחס אליהם משום שהם זהים בעינינו; היא מקלה עלינו כי כך התנהגותם צפויה וידועה מראש. נוסף לכך, היא מחזקת את תחושת השייכות לקבוצת הפנים של האדם.
צפו בסרטון המתייג
שאלו:
מה חשבתם על הסרטון?
מהן הדעות הקדומות שעולות לאור ההתבוננות בדמויות שבסרטון?
אפשר לכתוב את התשובות בטבלה על הלוח. בקשו מהתלמידים להוסיף תגיות נוספות לאלה שיש בסרטון. למשל, אילו תגיות נוספות אפשר להוסיף לדמויות הבאות שמופיעות בסרטון?
• אישה דתית עם תינוק בעגלה
• איש צעיר יושב על ספסל, מדבר בטלפון
• איש צעיר יושב בבית קפה ועובד על המחשב שלו
• איש חרדי
הסבירו שלדעות קדומות יש שלושה מרכיבים.
אפשר להדגים זאת על ידי המשפט: "כל מרכיבי המשקפיים הם אינטליגנטים".
• המרכיב הקוגניטיבי מכיל את המחשבות שלנו על מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
במקרה שלנו: אני חושב/ת שכל מי שמרכיב משקפיים הוא בעל אינטליגנציה גבוהה.
• המרכיב הרגשי מכיל את הרגשות שלנו כלפי מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
כגון: משיכה, דחייה, סלידה וכדומה.
במקרה שלנו: אני מחבב אנשים שמרכיבים משקפיים.
• המרכיב ההתנהגותי מכיל את הנטייה שלנו להתנהג בדרך זו או אחרת כלפי מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
במקרה שלנו: אהיה נחמד/ה יותר לאנשים המרכיבים משקפיים.
בקשו מהתלמידים לספר על מקרים שבהם תייגו חברים בגלל דעות קדומות עוד לפני שהכירו אותם בכלל.
שאלות נוספות שאפשר לשאול את התלמידים:
כיצד תייגתם את החבר/חברים שלכם?
מה גרם לכם לתייג אותו/אותם?
האם לימים השתנתה דעתכם על החברים האלה? כיצד?
אפשר לבקש מהתלמידים ליישם את שלושת המרכיבים של דעה קדומה (מחשבה-רגש-התנהגות) ולהסביר כיצד במקרה שהם מציגים (או הסיפור שהם מספרים) המרכיבים האלה באים לידי ביטוי.
לסיכום:
חִזרו למילות השיר של חנן בן ארי
ושאלו: למה מתכוון חנן בן ארי במילים – "יום יבוא ולא תכלאוני בשום כלוב"?
בקשו מהתלמידים להציע דרכים כיצד להיות מודעים לצורך האנושי לתייג אנשים, ובאמצעות המודעות הזאת לנסות להימנע מכך.