מערך שיעור
איזה אלימים "הם"!
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח, בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

גם אם מעשי האלימות הקשים מזעזעים ומפחידים, חשוב לשים לב לתגובה האלימה שהם מעוררים, ולדון בכך בכיתה. בסופו של דבר, גם בהכללות יש סכנה לפגיעה בקבוצות רבות בישראל. בפעילות זאת התלמידים יתמודדו עם אירוע, שתוכנו: ילדה מאשימה בית ספר שלם באלימות. הילדה מכלילה בית-ספר שלם בגלל מקרה אחד של אלימות שקרה שם.

רקע

שנאה, הכללות וגזענות כלפי קבוצות שונות בחברה (ערבים, דתיים, מתנחלים, שמאלנים) רק מתעצמות במקרים של אלימות קשה או של רציחות מזעזעות. הנטייה הטבעית היא להאשים מיד ציבור שלם ברצח או באלימות, גם אם מדובר באדם אחד או בקבוצה מצומצמת של פוגעים.
בהעדר עימות עם אויב חיצוני (לפחות בינתיים), שנת 2009 ראויה להיקרא "שנת השנאה". השיח הציבורי בישראל מתמקד בחודשים האחרונים במתקפות ארסיות נגד קבוצות ומגזרים: ערבים, חרדים, מתנחלים, חילונים-ליברלים. "הם" מוצגים כאויבים רעים וכחורשי מזימות, שיש לשבור את כוחם הפוליטי והחברתי…
הצד השונא מתיימר לדבר בשם הערכים הנכונים והראויים, ו"הם" מתוארים כסכנה לקיום המדינה…
(על-פי: אלוף בן, שנת השנאה, הארץ online, 12.8.09)

אנשים לא מבינים שבכך שהם נכנסים להיסטריה סביב "גל האלימות" של ערסים, ששוטף כביכול את תל אביב – הרצח במועדון ההומואים לפני שלושה שבועות ושלשום בחוף תל ברוך – הם בעצם… מאמינים שמקור כל האלימות הזאת הוא העובדה שמסתובבים בקרבנו אנשים שהם "לא משלנו". בקטגוריה הזאת של אנשים "לא משלנו" אפשר להכניס כל מי שהפרצוף שלהם לא מוצא חן בעינינו, ממזרחים בני פרוורי עוני ועד ערבים, עובדים זרים, מסוממים ואלכוהוליסטים ומה לא.
(מתוך: בני ציפר, מה אתם רוצים, הרי הפכתם את האלימות לערך עליון, הארץ online 16.8.09)

גם אם מעשי האלימות הקשים מזעזעים ומפחידים, חשוב לשים לב לתגובה האלימה שהם מעוררים, ולדון בכך בכיתה. בסופו של דבר, גם בהכללות יש סכנה לפגיעה בקבוצות רבות בישראל

מטרות

התלמידים ידונו במשמעויות גזענות ודעות קדומות

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו אתם בשאלות שאחריו.


אירוע: איזה אלימים "הם"!
–   "דנה, שמעת מה קרה בבית-ספר משעולים?" שאל יותם.
–   "כן, זה בית-ספר אלים כל כך. התלמידים שם ממש עבריינים!" ענתה דנה.
–   "הגזמת!" אמר יותם. "יש לי שם כמה חברים טובים ובכלל לא אלימים!".
–   "לא יודעת. אני מפחדת מהם! שמעת איזה מכות היו שם? כמעט נהרגו ילדים." ענתה דנה בכעס, והוסיפה: "צריך לשים את כולם בבית סוהר לעבריינים צעירים! זה המקום שלהם!".
–   "לדעתי לא מגיע להם עונש כזה, ובטח שלא צריך לשים את כולם בבית סוהר…," אמר יותם בכעס.

שאלות

1. מה דעתכם על השיחה של יותם עם דנה? עם מי אתם מסכימים? מדוע?

2. למה, לדעתכם, דנה מגיבה כך להתנהגות האלימה בבית-ספר משעולים?

3. למה, לדעתכם, יותם חושב שהיא מגזימה?

4. האם אתם יודעים על הַאֲשָׁמָה של קבוצה שלמה במעשים, שעשה אדם אחד או קבוצה קטנה? ספרו על כך.

ספרו לתלמידים:

הכללה היא קביעה לא נכונה, טענה לא מדויקת, שמסיקים אותן לגבי קבוצה שלמה ממקרים מעטים בלבד. דוגמה: עולה חדש נוהג באלימות, וההכללה היא: "כל העולים החדשים אלימים".

ואכן, למרבה הצער, במקרים רבים מאשימים קבוצות שלמות (כגון: חרדים, ערבים, עולים חדשים) בגלל מעשים של יחידים מתוכן. ההכללות מסוכנות, כי יש אנשים שעלולים לפגוע באנשים מקבוצות אלה, רק משום שהם שייכים לקבוצה.

© שימו לב:

אירוע זה נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון כאן תוכלו להפנות את התלמידים לשם, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.

עבודה בקבוצות

א. לפניכם 4 אירועים.

ב. חלקו את הכיתה ל-4 קבוצות, ותנו אירוע אחד לכל קבוצה.

ג. כל קבוצה תבדוק אם יש הכללה באירוע שלה, ותיתן לו כותרת ללא הכללות.


אירוע 1: תלמידי בית-הספר "ירדן" – גנבים!

למשטרה הגיעו שמועות שילדים נוהגים לגנוב באחת השכונות בעיר. לאחר חקירה התברר שהילדים האלה הם תלמידים בבית-הספר ירדן. עוד לפני שנעצרו חשודים בפרשה, יצאה התקשורת בכותרות: "תלמידי בית-הספר ירדן – גנבים!", ו"פשעים בבית-הספר ירדן". תלמידים והורים חשו זעם ומבוכה, והם מחו על הפגיעה בשמם הטוב של חפים מפשע.

1. האם, לדעתכם, יש הכללות באירוע הזה? מה הן?

2.  נסחו לאירוע כותרת ללא הכללות.

אירוע 2: דתיים גונבים כסף מילדים

אב הבית של בית-הספר, אדם דתי, נהג לקחת לעצמו במשך שנים כסף, שנועד לרכישת ציוד לבית-הספר, כדי לקנות לעצמו דברים לצרכיו האישיים. כאשר נודע על כך, קמה מהומה גדולה. ההורים והמורים כעסו מאוד. בעיתון המקומי פרסמו ידיעה: "דתיים גונבים כסף מילדים".

1. האם, לדעתכם, יש הכללות באירוע הזה? מה הן?

2.  נסחו לאירוע כותרת ללא הכללות.

אירוע 3: הרמאות של האתיופים
קבוצה גדולה של תלמידים, יוצאי אתיופיה, לומדים בבית-ספר גנים. תלמידה אחת מקבוצה זאת פרצה אל חדר המורים, לקחה את המבחן בגיאוגרפיה, צילמה אותו וחילקה לכל התלמידים. המקרה נתגלה, ובעיתון בית-הספר התפרסמה ידיעה, שהכותרת שלה: "הרמאות של האתיופים".

1. האם, לדעתכם, יש הכללות באירוע הזה? מה הן?

2.  נסחו לאירוע כותרת ללא הכללות.

אירוע 4: אי אפשר להסתדר עם ערבים!

תלמידים מכפר סבא נפגשו עם תלמידים מן העיר הערבית, טִירָה, כמה פעמים במהלך השנה. במפגש האחרון פרצה מריבה קשה בין שני תלמידים ערבים לשני תלמידים יהודים. המריבה פרצה בעקבות ויכוח על הסכסוך היהודי-ערבי. בעיתון בית-הספר פרסמו ידיעה, שכותרתה: "אי אפשר להסתדר עם ערבים!".

1. האם, לדעתכם, יש הכללות באירוע הזה? מה הן?

2.  נסחו לאירוע כותרת ללא הכללות.

שאלות לדיון

1. הכללה על קבוצה – למה היא עלולה לגרום?

2. כיצד ניתן, לדעתכם, להתגבר על הכללות?

המלצות נוספות

הפעלה: הכללות ודעות קדומות

לחצו להמשך קריאה
הקטן