מאמר
הקשבה בבית הספר – לדבר בשפה של האחר
פלג דור חיים

המאמר עוסק בהקשבה בבית הספר. ה"תלמיד" מתמודד עם דרישות מסביבתו, עם הציפייה ממנו ללמוד ולהתפתח, ועם ניסיון מתמיד להפיג את בדידותו דרך מציאת בני אדם אחרים שיעניקו לו תחושה שהוא מובן ושייך.

תוכן

לואיס קרול מתאר בספרו 'מבעד למראה' מפגש בין אליס לבין דמויות שונות ומשונות, כאשר היא נקלעת לבדה לעולם לא מוכר בעל מנהגים זרים וחוקים אחרים. סקרנותה מובילה אותה לחקור ולהכיר את העולם הזר הזה אשר מלהיב ומפחיד אותה בו זמנית, ובו היא נמצאת מאד לבדה. הסיפור של אליס הוא סיפורם של כל ילד וילדה במאבק שלהם להתבגרות ולצמיחה. זה גם סיפורו של הילד במפגשו עם בית הספר ובהפיכתו ל"תלמיד". ה"תלמיד" מתמודד עם דרישות מסביבתו, עם הציפייה ממנו ללמוד ולהתפתח, ועם ניסיון מתמיד להפיג את בדידותו דרך מציאת בני אדם אחרים שיעניקו לו תחושה שהוא מובן ושייך. מעבר לכול, ה'תלמיד' מתמודד עם החיפוש אחר זהות אישית ואותנטית שתלווה אותו בדרך להתבגרותו.

למאמר המלא באתר פסיכולוגיה עברית

ביבליוגרפיה

קרול, ל' (1999), מבעד למראה ומה אליס מצאה שם, הקיבוץ המאוחד.

כהן, א' (2008), הדיאלוג הקורצ'קי: דיאלוגים של אהבה. מתוך: אלוני. א', דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי, הקיבוץ המאוחד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן