הנחיות
בפעילות זאת חמישה שלבים:
שלב א: הפעלת פתיחה – אירוע
אור ורוני הן חברות טובות עוד מכיתה א. כולם קוראים להן אורוני, מרוב שהן צמודות זו לזו. בשיעור חברה האחרון היה ויכוח בכיתה על שאלה שקשורה לסכסוך עם הפלסטינים. אור אמרה שלדעתה הגיע הזמן להיפרד מהם, גם אם הם לא מסכימים לכך. רוני הגיבה מיד ואמרה שזה רעיון לא חכם. בהפרדה לא נפתור את הבעיה, השנאה תישאר, והסכסוך יימשך.
אור החווירה ולא הגיבה, ואחרי הצלצול הלכה הביתה בשתיקה.
רוני לא שמה לב לכך שמשהו קרה והתקשרה אליה אחר הצוהריים. אמה של אור ענתה לה ואמרה: "אור לא רוצה לדבר אתך!" רוני הייתה מאוד מופתעת. למחרת מאיה אמרה שאור מאוד נפגעה ממנה, ושהיא לא מוכנה לדבר אתה עד שתבקש סליחה. על כך השיבה רוני: "מה פתאום סליחה? מה עשיתי לה? בסך הכול אמרתי את דעתי!" ומאיה אמרה: "נכון, אבל היא נפגעה, ואם את רוצה להשלים אתה את צריכה להתנצל."
מה דעתכם: האם רוני צריכה להתנצל בפני אור? מדוע?
שלב ב: מונח במקום
בקשו מהתלמידים לבדוק (בביתם או בספרייה של בית-הספר) את ההגדרות של המונחים הבאים:
שלב ג: במחשבה קדימה
1. (בזוגות או בקבוצות קטנות) התלמידים יכתבו סוף לסיפור האירוע:
א. התלמידים יבחרו את הדמות המרכזית לסוף הסיפור: אור או רוני.
ב. חלק יכתבו סוף לפי הרעיון: בכל מקרה שנפגעים מדברינו – חובה עלינו להתנצל!
ג. חלק יכתבו סוף לפי הרעיון: רק אם באמת אנו חשים אשמה, עלינו להתנצל!
2. בקשו מאחדים מהתלמידים להקריא את הסיום שכתבו.
3. שאלו:
באיזו חברה הייתם מעדיפים לחיות – בחברה שמקובל להתנצל בה בכל מקרה שמישהו נפגע, או בחברה שמקובל
להתנצל בה רק אם חשים אשמה וחרטה?
שלב ד: מחשבה
לפעמים התנצלות היא פשוט התחמקות. יש ילדים או אנשים מבוגרים, שפוגעים מאוד באחרים, הם ממהרים להתנצל וחושבים שבכך הם פטרו את עצמם.
1. האם אתם מסכימים?
2. מה עוד אפשר לעשות, אם פגענו במישהו אחר ואנחנו רוצים להשלים אתו.
שלב ה: תרגיל סיכום
1. לפניכם ארבע התנצלויות.
2. בחנו בכל מקרה:
א. האם יש מקום להתנצל? מדוע?
ב. האם בכל המקרים האלה התנצלות מספיקה, או שיש לנקוט גם צעדים נוספים? מדוע?
התנצלויות:
1. נוגה ומאי ברוגז כבר שבועיים. בשיעור התעמלות האחרון שיחקו הבנות מחניים. תוך כדי המשחק, נוגה זרקה את
הכדור בחוזקה ופגעה בפניה של מאי. נוגה מיהרה ואמרה למאי: "אוי, סליחה, זה לא היה בכוונה!".
2. לאחר זכייתם באליפות בית-הספר בכדורסל, כתב יותם על קיר בבית-הספר: "ו'2 מלאה בלוזרים!". תלמידי כיתה ו-2 ניגשו אל יותם בהפסקה כועסים וזועמים. יותם מיהר להתנצל והבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב.
3. עופר עמד מאחורי מעיין, אך לא ידע שזאת היא. הוא התלוצץ עם חבריו ואמר: "תראו איזה שיער מצחיק ונעליים
מכוערות". מעיין הסתובבה, וכשראה שזאת היא, הוא מיהר להתנצל.
4. בהפסקה שיחקו ילדי כיתה ה בתופסת. כשראה עמיר את שי רץ במהירות אל עבר רועי וכמעט תופס אותו, הוא "שם לו רגל" והפיל אותו. שי שבר את רגלו. עמיר מיהר להתנצל בפני שי, והבטיח שלעולם לא יעשה זאת שוב.