מערך שיעור
וַיַּקְשׁוּ את עָרְפָּם (מלכים ב, פרק יז פסוקים יג-טו)
שירה גודמן ושלמה זיס, נויה שגיב וזהר הרקוב - מקרא, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא להכיר את המושג קשה עורף ולבחון את התכונה קַשְׁיוּת עוֹרֶף ביחס לפרט, ולבדוק האם מבחינת הפרט יש לה גם היבטים חיוביים. הפעילות מיועדת לכיתה ו'.

רקע

פרק זה מתאר את ההתנהגות של אנשי ממלכת ישראל בתקופת אחז, מלך יהודה: הם חוטאים, בונים במות, עובדים אלילים ומכעיסים את ה'. וכאשר מנסים להוכיח אותם ולומר להם דברי מוסר – הם אינם מוכנים להקשיב: "וַיַּקְשׁוּ אֶת עָרְפָּם". הם עקשנים, סרבנים ונוקשים. הם ממאנים לשמוע ואינם מוכנים להשתנות, כפי שאלוהים דורש מהם.

במקומות רבים במקרא נאמר על עם ישראל שהוא עם קשה עורף (למשל: שמות לג, ג; ירמיהו יז, כג; נחמיה ט, טז). בדרך כלל, האמירה היא שלילית וביקורתית, ומתייחסת לסירוב של העם לשמוע ולקבל את דבר האלוהים ולהשתנות לטובה.

אבל…

* האם קְשִׁי עוֹרֶף הוא תמיד רע?

* האם בחייו של הפרט יש לפעמים יתרון לתכונה הזאת?

מטרות

1. להכיר את הניב: וַיַּקְשׁוּ אֶת עוֹרְפָּם.

2. לבחון את התכונה קַשְׁיוּת עוֹרֶף ביחס לפרט, ולבדוק האם מבחינת הפרט יש לה גם היבטים חיוביים.

הנחיות

1. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

2. שלב ראשון: עבודה בקבוצות או בזוגות על המשמעות של הביטוי "קְשִׁי עוֹרֶף"

    א. חיבור הצגת פנטומימה קצרה – כל קבוצה תחבר הצגת פנטומימה קצרה על הביטוי: קְשִׁי עוֹרֶף. ההצגה תהיה ללא מילים (פנטומימה), ומטרתה:  להמחיש את הקשר בין כל אחת משתי המילים של הביטוי (קָשֶׁהעוֹרֶף) לבין משמעותו של כל הביטוי.

   ב. קבוצות שירצו בכך – יציגו את ההצגה שלהם במליאה.

3. שלב שני: עבודה בקבוצות על ההיבט החיובי של התכונה "קְשִׁי עוֹרֶף"

   א. חיבור אירוע – כל קבוצה תחבר אירוע על ההיבט החיובי של התכונה קְשִׁי עוֹרֶף.

   ב. במליאה – כל קבוצה תקרא בכיתה את האירוע שחיברה.

4. דיון במליאה – דונו בנקודות הבאות:

   א. האם קשיות העורף היא תמיד שלילית?

   ב. באילו מקרים היא חיובית?

   שימו לב: כאשר מדובר בעניין מוסרי, עקרוני, משהו שאנחנו מאמינים בו, יש מקום להתעקש ולא להתפשר! אך עלינו לבחון את הנושא שאנחנו מתעקשים עליו: האם יש מקום להתעקשות?

ג. כיצד נדע מתי חשוב להתעקש ולא לוותר, ומתי ראוי להתגמש?

לחצו להמשך קריאה
הקטן